Annons

Kamera att ha med till Afrika, Backpacking

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag köpte ett Sigma 150-500mm med stabilisering begagnat för 6500:- Ett NEX 7 hus får man mycket billigt idag och ännu hellre ett A6000-hus. Du måste dessutom ha Sonys adapter 2 eller 3 som du kan få för någon dryg tusenlapp begagnade.
Var det länge sedan? Idag till några fattningar (ffa Nikon/ Canon) ligger begpriset runt 4.500-5.000:- för 150-500 eller är det att Sonyfattningen är ovanligare?
 

barabild

Aktiv medlem
Vad du ska ha för kamera beror helt på vilket krav du har på bildernas tekniska kvalitet. Jag och min kompis har varit ute och rest mycket. Vi har varit på tigersafari i Indien, på Galapagos, i Amazonas regnskog, på Borneo, m. fl. ställen och Afrika står på tur. Det är jag som är fotonörden i sällskapet och släpar med mig en stor och tung Canonutrustning. Normalt har jag med med 1 fullformathus och ett APS-C hus, 24-105/4 normalzoom, 100-400/4,5-5,6 telezoom och ett 100/2,8 macro. Plus ett antal batterier, minneskort, laddare mm.

Min kompis har med sig en Sony CyberShot DSC-HX400V (tidigare motsvarande modell innan den senaste kom ut). En kompaktkamera med med en zoom som motsvarar 24-1200 mm, ljusstyrka 2,8-6,3 och en upplösning på 20,4 Mpixel. Naturligtvis kan man se skillnad på våra bilder. Skam vore väl annars. Kompisen får inte samma skärpa, dynamiska omfång, och inte samma "bett" mm som jag får i mina. Lite av detta kan man ju bättra på i bildbehandlingen. Men bilderna är fullt användbara om man endast ska använda dom för eget/familjens bruk. Göra någon fotobok, köra ett bildspel på datorn eller TV-n, lägga ut på sociala medier etc. Han åker inte runt och håller föredrag som jag gör, eller drar upp några av bilderna i större förstoringar etc.

Alla begriper att det är en viss skillnad i vikt och omfång på min och kompisens utrustning, men jag har valt att ta det p.g.a. mitt intresse. Men ska jag "bara" resa till London en helg, eller ta en rundtur i Tyskland en vecka så är det inte säkert att jag tar med systemkameran alls. Då åker nog min Canon G12 ner i väskan i stället och inom kort kanske en Canon's EOS M3 och ett par mindre objektiv..

Så som vanligt, kameravalet beror helt på hur och till vad man ska använda bilderna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Var det länge sedan? Idag till några fattningar (ffa Nikon/ Canon) ligger begpriset runt 4.500-5.000:- för 150-500 eller är det att Sonyfattningen är ovanligare?
Ja det är några år sedan. Sony-fattningen är ju mycket ovanligare.

Det är prisvärt för det är ett bra objektiv. Fördelen är ju att man får stabiliserad sökarbild också.
 
ANNONS