Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitailsera negativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonkri

Aktiv medlem
Om jag köper ett Fujinon 60, kommer det att fungera eller krävs förstoringsgraden 1:1 Läste artikeln om digitalisering i senaste nr av Fotosidan. verkar vara ett alternativ?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fujinon 60 går ner till skala 1:2, alltså dubbla ytan jämfört med sensorn, vilket är ungefär som ett småbildsnegativ.

Bra om någon kan bekräfta att jag tänker rätt.

Sen kan man som regel använda mellanringar om man behöver ännu mer förstoring.

Ytterligare ett alternativ är Zeiss Touit 50/2,8 Macro som går ner till 1:1.
 

Mats G

Aktiv medlem
Förstoringsoptik!

Om jag köper ett Fujinon 60, kommer det att fungera eller krävs förstoringsgraden 1:1 Läste artikeln om digitalisering i senaste nr av Fotosidan. verkar vara ett alternativ?
Så mycket slantar för ett objektiv, som förvisso säkert är toppen och givetvis går att använda till mycket mer.
Men ett mycket gott resultat kan du få med ett förstoringsobjektiv: Schneider Componon S 50 mm alt. 80 mm. Ett sånt kan man köpa för några hundringar. Tillkommer mellanringar + adapterring för M 39.
 
ANNONS