Annons

Byte från Sony till Fuji

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Jag har idag Sony A6000 + Zeiss 16-70/4, Sony 50/1.8, Sony 55-210mm/4.5-6.3 och Sony 70-200/4 (som ska returneras). Byte från NIKON i mars 2016. Har köpt begagnat utom 70-200/4 att kolla på systemet och se om det passar mina behöv. Helt OK och dessutom fick jag OK ex av Zeiss 16-70/4, bra skärpa överallt..

Nu funderar jag ändå att byta mot FUJI. Gillar deras 18-55/ 2.8-4, Fuji 55-200mm f3.5-4.8 R och 56/1.2, något som saknas i SONY APS-C E-system.

Min fråga är:

Hur XT-1/XT10 presterar jämfört mest med Sony A6000 i :
-AF-C, följande focus (sport)
-Low Light, hög ISO 6400 och uppåt...

TAck
 

Sundin

Avslutat medlemskap
Själv bytt till Fujifilm

Jag bytte inte till Fujifilm varken för att få bättre autofokus eller högre ISO-tal. Den helt avgörande faktorn var att få tillgång till ett fantastiskt sortiment av objektiv. Jag anser också att Fujifilm ger en bildkvalitet som faller mig i smaken.

Varken Sony A6000 eller Fujifilm X-T1 klarar följande fokusering lika bra som en bra DSLR. Däremot är jag helt nöjd med hur snabb fokuseringen är vid vanliga fotosituationer. Fujifilm klarar kontinuerlig fokusering där motivet rör sig förutsägbart men kan få problem med lite rörligare motiv. Bäst fungerar autofokusen med de objektiv som har linjär motor, betecknade med LM i namnet. Min favorit är 50-140 mm. Lite större än 55-200 men väl värt den extra storleken. De andra objektiven du nämnde är jag mycket nöjd med. Som naturfotograf håller jag sakta på att gå över till vädertätade objektiv. Någon som fungerade väldigt bra i Costa Ricas regnskogar.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu funderar jag ändå att byta mot FUJI. Gillar deras 18-55/ 2.8-4, Fuji 55-200mm f3.5-4.8 R och 56/1.2, något som saknas i SONY APS-C E-system.

Min fråga är:

Hur XT-1/XT10 presterar jämfört mest med Sony A6000 i :
-AF-C, följande focus (sport)
-Low Light, hög ISO 6400 och uppåt...
18-55 och 56/1,2 är riktigt bra och helnöjd med de. 55-200 har jag tyvärr inte testat själv än.

Det sagt så har jag tyvärr ingen A6000 här som jag kan jämföra med. Tycker mycket om mina Fujikameror (X-E1 och X-T10), men de är långt ifrån så snabba och bra på AF som mina Nikon (D610 och D750). Så planerar själv inte att pensionera mina DSLR:er på ett tag. Använder de tex för sportfoto med extremt snabb AF, landskap i max DR/upplösning och för stora telezoomar (som mitt Nikon 200-500/5,6).

Det sagt, eftersom AF uppdaterats mycket i senaste X-Pro2, och det ryktas att X-T2 kommer senare i år (kan tänka mig lansering på Photokina), så om jag var beroende av bra AF utan tillgång till andra system, så skulle jag nog defifnitivt vänta till att X-T2 är ute på marknaden.

Är extremt nöjd med mina nuvarande Fujikameror, och framför allt objektiven, men är fel person att uttala mig om följande AFC och hur väl det funkar (kör som sagt DSLR:er för det).

Det som jag tycker är en nackdel är att de på höga ISO och vid mörker ibland brusreducerar lite väl hårt jämfört med övriga kameror. VId porträtt så kan det bli lite vaxlika/plastlika hudtoner i mörka situationer tycker jag (men en del är oeninga med det, så det får stå för min egna personliga kritik).

Sorry att jag inte kan svara dig mer om kontinuerlig/följande AF, men finns förhoppningsvis de som testat mer.

Mitt enda råd till dig är att fundera på att vänta på kommande X-T2 om AF är viktigt.

Men stort välkommen till Fujisystemet, oavsett nu eller senare - du kommer att älska optiken! :)
 

smislo

Aktiv medlem
Jag ville inte ens nämna A6300, utan tog A6000 och XT-1/10 jämförelse. Hoppas att framtida XT-2/10 ska vara lika eller bättre än A6300.

Nu har jag SONY att tillbringa sommaren med men kanske blir så småningom lanske ett FUJi hus och åtminståne en eller två objektiv. Sedan kan man bestämma sig vilket kameran man behåller.

Det verkar att FUJI är på rätt väg med XPRO-2 när det gäller AF, då kan vi förvänta oss ännu bättre AF med kommande hus.

Det är verkligen synd att SONY vald att satsa på FF, största brist med deras APS-C system.

Ska kanske försöka låna FUJI hus och kolla hur den better sig jämfört med SONY...
 
ANNONS