Annons

Prisvärd kalibreringsutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
De äldre kalibratorerna, som till exempel eye-one display 2 använder filter som bleks relativt snabbt. Så de är färskvara, särskilt om man slarvat med förvaringen. De gillar inte fukt, hög temperatur eller ljus.
Stefan, hur bedömmer du livslängden på den nyare I1 Display pro?
Jag har den alltid i en låda hemma, så den förvaras mörkt, i rumstemperatur och torrt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Stefan, hur bedömmer du livslängden på den nyare I1 Display pro?
Jag har den alltid i en låda hemma, så den förvaras mörkt, i rumstemperatur och torrt.
Med de glasfilter som den använder bör den hålla betydlig längre än vad de äldre mätarna gör, med sina gelatinfilter (kallas ofta organiska filter i databladen till dessa mätare). Om jag är tveksam till en äldre mätare som är tre-fyra år skulle jag inte vara rädd för att använda en 5 år gammal mätare i den senaste generationen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med de glasfilter som den använder bör den hålla betydlig längre än vad de äldre mätarna gör, med sina gelatinfilter (kallas ofta organiska filter i databladen till dessa mätare). Om jag är tveksam till en äldre mätare som är tre-fyra år skulle jag inte vara rädd för att använda en 5 år gammal mätare i den senaste generationen.
Märks det på resultaten när den börjar bli sämre?
Eller får man fortfarande bra delta värden?
 

stefohl

Aktiv medlem
Märks det på resultaten när den börjar bli sämre?
Eller får man fortfarande bra delta värden?
Tyvärr märks ju det inte. Det är ju som om du har ett måttband som börjar krympa. Även om den krympt till 95 cm, så kan vi ju mäta upp en planka och få den till 1 meter. När vi sedan kontrollmäter med samma mätband får vi det bekräftat att den är en meter lång.
Eftersom vi använder samma enhet för att kalibrera och sedan validera skärmen så ser vi aldrig att de blir sämre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tyvärr märks ju det inte. Det är ju som om du har ett måttband som börjar krympa. Även om den krympt till 95 cm, så kan vi ju mäta upp en planka och få den till 1 meter. När vi sedan kontrollmäter med samma mätband får vi det bekräftat att den är en meter lång.
Eftersom vi använder samma enhet för att kalibrera och sedan validera skärmen så ser vi aldrig att de blir sämre.
MIsstänkte det. Med andra ord kan man inte vara säker om det blir rätt eller inte.
 

plenty1

Aktiv medlem
Svårt o veta hur man skall ställa in

Jag har en skärm som är kalibrerad sedan en tid tillbaka, tyvärr stöds inte program aran längre när jag uppdaterat till senaste OIS (Mac)
Men jag gjorde en test, skickade iväg två bilder till Crimson.
En bild där jag valt "rör inte min min bild" .
En bild där jag låtit Crimson framkalla bilden.
Resultatet är att jag blir mest nöjd med min egen inställning, ingen stor skillnad men lite skillnad kan man se.
Problemet är med båda att detaljer i skuggorna inte framträder så som jag ser bilden på skärmen.
Skulle en ny kalibrator hjälpa?
 

stefohl

Aktiv medlem
Resultatet är att jag blir mest nöjd med min egen inställning, ingen stor skillnad men lite skillnad kan man se.
Problemet är med båda att detaljer i skuggorna inte framträder så som jag ser bilden på skärmen.
Skulle en ny kalibrator hjälpa?
Den vanligaste orsaken till detta är att man har ett för svagt ljus när man tittar på skärmen och/eller för hög ljusstyrka på skärmen. Om du ser på dina bilder i ett sådant ljus som du ska ha för dina bilder och du ändå ser ör lite detaljer i skuggorna, då är det dags att kalibrera om skärmen till en lägre ljusstyrka.
 

plenty1

Aktiv medlem
Den vanligaste orsaken till detta är att man har ett för svagt ljus när man tittar på skärmen och/eller för hög ljusstyrka på skärmen. Om du ser på dina bilder i ett sådant ljus som du ska ha för dina bilder och du ändå ser ör lite detaljer i skuggorna, då är det dags att kalibrera om skärmen till en lägre ljusstyrka.
Då är det med andra ord dags och skaffa en ny kalibrator eftersom programvaran som finns inte stöds längre.
Tack för tipset 👍
 
ANNONS