Annons

Mediumformat - Mamiya, Hasselblad etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

0520-11

Medlem
Hey!
Jag undrar helt enkelt hur dessa kameror fungerar.
T.ex M645 super vilket jag har förstått är en av de billigaste medium format kamerorna.

Låt oss säga att jag skulle skaffa en sådan : hur skulle du förklara för mig hur den fungerar, vad jag behöver veta om film, kostnaden osv.

Tänker ej skaffa en mellanformat kamera, jag bara undrar eftersom det är något jag verkligen inte kan! =)
 

martinator

Aktiv medlem
Hey!
Jag undrar helt enkelt hur dessa kameror fungerar.
T.ex M645 super vilket jag har förstått är en av de billigaste medium format kamerorna.

Låt oss säga att jag skulle skaffa en sådan : hur skulle du förklara för mig hur den fungerar, vad jag behöver veta om film, kostnaden osv.

Tänker ej skaffa en mellanformat kamera, jag bara undrar eftersom det är något jag verkligen inte kan! =)
De fungerar väl inte annorlunda än andra kameror - eller hur menar du?
En bländare, en slutare och en film som registrerar det infallande ljuset.
Priest på film och framkallning lär väl överstiga en bra digitalkamera efter bara några rullar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fungerar väl inte annorlunda än andra kameror annat än att filmformatet är större. Filmen kommer på en rulle, där den rulllats tillsammans med ett papper som skyddar filmen mot ljus när den är ihoprullad. När man laddar kameran fäster man filmen i motsvaran på en likadan tom rulle stänger lucka och drar fram till första bildrutan.

Mellanformat filmkameror använder 120 eller 220 film.
På en rulle 120 film kan man få ut lite olika antal bilder beroende på hur stort negativformat kameran är byggd för

6x4.5 ger 15 bilder t.ex. M645 eller Hasselblad med 6x4.5 bakstycke
6x6 ger 12 bilder t.ex Hasselblad med 6x6 bakstyke, eller Yashika Mat, Rolliflex
6x7 ger 10 bilder t.ex Pentax 6x7, Mamiya RB67
6x9 ger 8 bilder t.ex en del Mamiya mätsöökar kameror

En fempack Tri-X 120 kostar en bit över 300 kr.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nu kanske jag är ute och cyklar, men brukar inte mellanformatare ha centralslutare, dvs slutaren i objektivet och inte i kameran? Det öppnar lite andra möjligheter när det gäller blixtsynkning t.ex.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Nu kanske jag är ute och cyklar, men brukar inte mellanformatare ha centralslutare, dvs slutaren i objektivet och inte i kameran? Det öppnar lite andra möjligheter när det gäller blixtsynkning t.ex.
En del har det (typ Hasselblads 500-serie) medan andra har vanlig ridåslutare, som Pentax 67.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Mitt tips är att du går till biblioteket och lånar några fotoböcker från tiden då kameror med film var vanliga.
 

gray

Aktiv medlem
Ett tips är att du söker på "medium format camera" på YouTube, samt även specifika fabrikat.
Så har du att göra resten av helgen.

Kom dock ihåg att så fort någon börjar tycka något om en kamera, så är det precis som här på fotosidan!
Dvs subjektiva åsikter.

Med det i åtanke så kan du få mängder av teknisk information om olika kameror.
Dock måste du nog i slutändan själv klämma på en kamera för att se om det är något som känns hanterbart för just dig!
 
ANNONS