Annons

Panasonic G80 geotagging problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalli

Aktiv medlem
När jag använder Panasonics Image App på min mobil för att samla in positionsdata till bilderna jag tar med min G80 får bilderna nästan alltid fel positionsdata.

Jag märkte detta först efter en veckolång fotoresa över 2700km. Förra helgen tog jag en dagsutflykt och försökte igen att använda Image App för att samla in data och alla bilderna blev placerade på samma plats; precis där jag startade geotagging i appen och tog utflyktens första bilder. Bilder tagna med två timmars mellanrum och med ett köravstånd på nio mil emellan varandra fick samma positionsdata.

Jag hade geotagging påslaget i Image App hela resan och appen har tillåtelse att alltid kolla upp var mobilen befinner sig. Sedan skickar jag positionsdatan över till kameran när jag har slutat fota.

Vad gör jag för fel?
 

Nali

Aktiv medlem
Har testat funktionen ett par ggr, och dels krånglat till det, dels fått det att fungera fint. Kanske inte ger någon hjälp för din del, men kanske det hjälper lite.. :)

Vad jag har förstått ska man INTE välja att Time Sync, detta då man av någon anledning hamnar i fel tidszon (tiden på bilderna i kameran får fel tid). Bättre att bara kolla så klockan i kameran visar samma tid som mobilen, då fungerar det bäst.

Andra tipset för att se att mobilen/appen verkligen loggar data är att klicka på den listsymbolen i mitten upptill, där står "numer of location logs" som sedan medan du tittat bör ticka uppåt. Hur snabbt beror på vilken intervall du valt under inställningar (har kört var 5e sek).

Har oftast haft appen öppen, samt inga energisparlägen på mobilen. Men även efter ganska långa stunden har den tickat på under logg antalet (ca 2h).

När jag fotat klart har jag anslutit kameran via wifi, samt valt att skicka över gps datan. När den är översänd har jag valt "write to files" eller vad det står, detta kan dock ta kameran en bra stund beroende på antal bilder. Hela tiden har kamera och telefon varit anslutna. Har ej testat att bara skicka över datan.. antar dock att det bör fungera.

Förutom time-sync strulet upplevde jag att det drog en del batteri fort senast jag hade appen/gps logg igång. Men kan även varit något annat som sög ur batteriet fort. Dock efter det så sket jag i att logga och istället fotade skyltar vid de platser vi var... :) De koordinater som lagts till har i alla fall stämt rätt bra med verkligheten, någon enstaka har hamnat vid mobilmasten.
 
ANNONS