Annons

Tips på ett bra telezoomobjektiv för Nikon D5200

Produkter
(logga in för att koppla)

CarolaR

Ny medlem
Hej
Vi har en kamera i jobbet som vi fotar med och vi har funderat på att köpa till ett telezoom för en inte alltför dyr peng. Har ni något förslag på vilket som vi skulle kunna köpa?
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej Vi fotar egentligen det mesta. Allt från inlägg som vi har på webben och sociala medier till porträttbilder och naturbilder som ska vara med i en broschyr
Carola
Tyvärr är DX inte mitt område riktigt. En 50 mm f/1.8D kan man få för 400-600 kr och den fungerar även på FX (porträtt). För naturbilder vill ni nog har något mer vidvinkligt som komplement t.ex. 16-85mm har jag hört en del tala sig varma om (dock ej undersökt själv). Se till att köpa begagnat för att spara pengar - objektiv är värda ca 60% av nypriset i bra skick.

För 250 kr kan ni få en 5 in 1 reflektor som kan lätta upp skuggor etc. när ni tar porträtt - billig kvalitetshöjare.
 

pdahlen

Aktiv medlem
helt ny inom detta :) så jag är öppen för förslag.
Carola
Det objektivet som du har är det 18-55? Gissar att du vill ha en bit till att kunna zooma in, så kanske 200 eller 300 borde räcka.

En möjlighet är att köpa en Nikon 55-200 eller 55-300 om du vill komma undan billigast möjligt för teleområdet, kan man nog få från 1500 iaf begagnat.

Sedan finns det zoom med större område om tex Nikon 18-140 eller 18-200 dessa är dyrare men ni har allt inom samma objektiv

Så finns det bättre objektiv såsom Sigma, Tamron, Nikon i 70-200/2,8 bra ljusstyrka finns från 3000 begagnat till över 20000:-

Ja det finns mycket att välja på
 

eskil23

Aktiv medlem
Hej Vi fotar egentligen det mesta. Allt från inlägg som vi har på webben och sociala medier till porträttbilder och naturbilder som ska vara med i en broschyr
Carola
Behöver du kunna fotografera i dåligt ljus eller fotografera saker som rör sig snabbt (t.ex. Sport)?

Det billigaste alternativet är nog Nikon AF-S 55-200 mm f/4,0-5,6 G ED VR som kostar runt 2400 kr nytt eller 1000 kr begagnat. Nikon AF-S eller AF-P 70-300 mm f/4,5-5,6 (eller Tamrons motsvarighet) har snabbare autofokus och lämpar sig bättre för snabba mål. Det kostar ungefär dubbelt så mycket. I dåligt ljus behövs det objektiv med stor bländaröppning och då är det stora professionella objektiv som Nikon AF-S 70-200 mm f/2.8 som gäller.
 

CarolaR

Ny medlem
Tack för ditt svar!
Ja men då kanske det billigaste alternativet kan funka för oss till att börja med
Carola
 

lofling

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!
Ja men då kanske det billigaste alternativet kan funka för oss till att börja med
Carola
Jag skulle från vad jag läst (äger inget av de i tråden nämnda objektiven) inte välja det billigaste faktiskt. Dels för att t.ex. det nya 70-300 AF-P verkar väldigt bra, dels för att det i pris väl inte blir så stor skillnad eftersom ni får dra av momsen. För porträtt och det andra du nämner skulle jag satsa på ett 70-200/2,8, eller ett zoom och komplettera med ett 85/1,8.
 
ANNONS