Annons

Foto i mörker inomhus Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikFre

Ny medlem
Hej!
Jag tänkte fota på en nattklubb, begränsat ljus och hyfsat nära. Det är såklart människor som ska fotograferas. Kan tänka mig att ett vidvinkelobjektiv och blixt/speedlite är att föredra? Vad skulle ni rekommendera till min Canon 70D?
Har bara ett 18-135 mm objektiv nu, och antar att det inte riktigt skulle göra sig där? Gärna något som även funkar att filma med. Vi snackar ingen sinnessjukt dyr utrustning, utan bästa budgetvalet.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Är inte 18mm nog vidvinkligt?

Om du har blixt så bör du ju ha ljus så det räcker så vad är det som gör att du tror att det du har inte räcker?
 

eskil23

Aktiv medlem
Är inte 18mm nog vidvinkligt?

Om du har blixt så bör du ju ha ljus så det räcker så vad är det som gör att du tror att det du har inte räcker?
Superzoom med liten bländare och mycket blixtljus för att kompensera ljussvagheten brukar inte ge några höjdarbilder. Ett ljusstarkt fast objektiv och lagom svag studsad blixt tycker i alla fall jag ger bättre resultat.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Superzoom med liten bländare och mycket blixtljus för att kompensera ljussvagheten brukar inte ge några höjdarbilder. Ett ljusstarkt fast objektiv och lagom svag studsad blixt tycker i alla fall jag ger bättre resultat.
EF-S 18-135 har bländare 3.5 vid 18mm samt bildstabilisering (om tillämpligt). Vilket annat lika vidvinkligt objektiv till ett rimligt pris menar du skulle vara ett bättre alternativ?
 

hne

Aktiv medlem
Sigma 18-35/1.8 Art kanske är lite i dyraste laget men svårslaget i det efterfrågade användningsområdet. På fullformat hade jag föreslagit fast objektiv mellan 24-35mm men för 70D finns svjv inget ljusstarkt med de bildvinklarna billigare än nämnda zoom. Blixt i taket funkar nog inte alltid på nattklubb då taken ofta är mörka eller till och med svarta. De bästa vimmelbilder jag sett är tagna med ungefär en flashbender (fast med stora hål i så den huvudsakligen slår i taket när så är möjligt).
 

rronnbac

Aktiv medlem
Sigma 18-35/1.8 Art kanske är lite i dyraste laget men svårslaget i det efterfrågade användningsområdet. På fullformat hade jag föreslagit fast objektiv mellan 24-35mm men för 70D finns svjv inget ljusstarkt med de bildvinklarna billigare än nämnda zoom. Blixt i taket funkar nog inte alltid på nattklubb då taken ofta är mörka eller till och med svarta. De bästa vimmelbilder jag sett är tagna med ungefär en flashbender (fast med stora hål i så den huvudsakligen slår i taket när så är möjligt).
Flashbender låter rimligt. Och en möjlighet till off-camera, antingen trådlöst eller med en oc-3-sladd
 
ANNONS