Annons

Mellanformat - ny FF standard?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Har lite svårt att tro att det blir så. Med tanke på sensorutvecklingen där vi redan idag får fantastiskt fin bildkvalitet på sensorer så små som M 4/3 (och t.o.m. mindre). Om några år har givetvis utvecklingen gått ännu längre och sensorformatet kanske inte är vad som avgör valet ur ett rent bildkvalitetsperspektiv, det blir ”tillräckligt bra” även med små sensorer. Bortsett, givetvis, från att man kan föredra en mindre sensor och därmed större crop-faktor för att ”få ut mer” av teleobjektiven. Och motsvarande tvärtom för att få så mycket vidvinkel som möjligt.
Åtminstone jag själv tillhör den första kategorin och strävar samtidigt efter mindre och lättare utrustning i första hand. Så mellanformat kommer nog aldrig att bli ett alternativ för mig.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Sensorpris och objektivutbud

Troligen har sensorpriset sjunkit rejält de sista åren även för 33x44 mm. Men det är väl egentligen bara GFX som är prisvärd. Däremot är objektivutbudet ännu ganska magert jämfört med FF (Canon, Nikon och Sony).
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Låter som en obildad gissning utan större teknisk grundning. Att mediumformat kan få ett uppsving och nå en större publik kan jag köpa. Om inte annat vore det också svårt att fortsätta stampa i samma super-nisch som tillverkarna för kamerasystemen befinner sig. Kan någon tillverkare armbåga sig in och erbjuda en mediumformatkamera med några [relativt] attraktivt prissatta objektiv som inte kostar som en hel objektivpark för småbild så tror jag man där hittat en öppning. Fujifilm tycks ju vara på det spåret, om än sakta.

Men att det skulle bli en mediumformat-explosion tror jag inte. Produkterna är i sin natur dyra och utvecklingskostnaderna portioneras ut rätt få förväntade sålda enheter. Sedan att denna utveckling skulle ske på ett eller två år är så genomdumt att jag undrar om inte skribenten fiskar efter jobb som influerare åt Hasselblad eller Fujifilm.

Någonstans tänker jag att idén att mediumformat skulle bli nästa vardagliga standardformat att vara ungefär lika tänkbart som att exotiska ljusstarka telefoto-objektiv skulle bli morgondagens "kit-objektiv".
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Njae!

Det skulle vara som om Bentley/Rolls Royce skulle vara en standard för bilar! Större och vackrare kanske men rätt onödigt för de allra flesta.
 

alfin

Aktiv medlem
Om han ska vara någon sorts auktoritet inom området så blir mitt omdöme ännu mindre smickrande då han tycks ge uttryck för saker mot bättre vetande.
Auktoriteter kan vi lämna därhän. Hans reviewer handlar oftast om teknisk perfektion. Huruvida han lyckas förespå framtiden var ämnet för diskussionen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inte särdeles sannolikt. Objektiven är inte särskilt ljusstarka, vilket äter upp vinsten med den större sensorn när ljuset tryter. Skärpedjupet blir inte kortare, vilket han förstås inte bryr sig om när kameran sitter på ett stativ för att fotografera landskap. Dock var det ju frågan om att det skulle bli någon slags ersättare för småbildskamerorna. Långa telen? Hallå-lå-lå-lå?

Nej, jag tror att det fortsatt kommer att vara en nischprodukt, men nischen kan förstås bli större. Dock så får man komma ihåg att man inte bara ska ha kamerahuset, utan även objektiv till det. De är inte helt fruktansvärt dyra, men allt annat än några lågprisalternativ. Däremot finns det en del som talar för att den nya 100 MP-varianten kan öka användbarheten betänkligt med fasdetekterande pixlar på sensorn och bildstabilisering. Köp ett stort minneskort bara... Och man får förmodligen inte ha alltför bråttom.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag tror inte heller det är så sannolikt att mellanformat tar över, objektivvutbudet är för dåligt bland annat , dels från kameratillverkarna men det finns ju inte heller samma utbud från tredjepartstillverkare som Zeiss, Sigma, Tamron etc som vi har för FF kameror. Finns det överhuvudtaget någon tredjepartstillverkare i mellanformat?

Sedan tycker jag man inte ska ta hans blog på alltför stort allvar, han gillar att ta till stora ord och kvällstidningsrubriker för att dra till sig läsare och tjäna på annonsintäkter. Han verkar vara väldigt kompetent inom vissa områden, som objektivtestning t.ex, men hans blog ger jag inte mycket för-
 

Abrus

Aktiv medlem
Det mest logiska är att fördelningen mellan FF och mellanformat blir ungefär samma som den var under analoga tiden.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Det mest logiska är att fördelningen mellan FF och mellanformat blir ungefär samma som den var under analoga tiden.
Men då var ju mellanformat betydligt större om man ser på ytan. Skillnaden har aldrig varit så liten som mellan 24x36 och 33x44.
Den helt avgörande skillnaden idag är den mellan objektiv (fasta och zoom). Den skillnaden blir bara större och större när vi närmar oss 100 MP.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Mellanformatet i sig har en dragningskraft, det blir lite av formatets Rolls Royce. Skulle APS, FF och mellanformat ha samma pris skulle förmodligen väldigt många välja mellanformat. Problemet tycker jag är tillgången till prisvärda och bra objektiv. Guldläget idag är för dem som använder FF på bekostand av formatet APS och man väljer CanNikon.

Så min spaning är att FF kommer bli det stora formatet för en tid framöver, tack vara all befintligt kringutrustning. APS tror jag kommer stryka på foten, formatet är klämt av FF och mellanformat kommer bli mer ett nischa format. Men på lång sikt när CanNikon kommer släppa spegelösa mellanformat, det kan bli något tror jag :)
 

lonian

Aktiv medlem
Enda anledningen varför jag hade velat ha mellanformat är för att kunna få kortare skärpedjup, men det spelar ju inte så stor roll om objektivet börjar på F4. Visst GFX har något objektiv på 2.0 men 1.8 vore väl ännu bättre.

I samma veva hade jag velat ha en Micro 4/3 sensor i ett Nikon hus som tar deras vanliga objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Mellanformatet i sig har en dragningskraft, det blir lite av formatets Rolls Royce. Skulle APS, FF och mellanformat ha samma pris skulle förmodligen väldigt många välja mellanformat. Problemet tycker jag är tillgången till prisvärda och bra objektiv. Guldläget idag är för dem som använder FF på bekostand av formatet APS och man väljer CanNikon.

Så min spaning är att FF kommer bli det stora formatet för en tid framöver, tack vara all befintligt kringutrustning. APS tror jag kommer stryka på foten, formatet är klämt av FF och mellanformat kommer bli mer ett nischa format. Men på lång sikt när CanNikon kommer släppa spegelösa mellanformat, det kan bli något tror jag :)
Jag har inget emot att det finns olika kameror med olika format. Tvärt om! Utmärkt att det finns olika kamerasystem att välja på för olika situationer och olika krav/behov.

Det sagt så tippar jag på att kameror med APS-C även fortsättningsvis kommer förbli flest sålda, därefter kanske FF eller m43 (lite osäker på vem som blir tvåa respektive trea), och sist MF (även om jag tror på en viss volymökning där pga. flera lite mer moderna och konkurrenskraftiga kameror, jämfört med tidigare).

OBS: nu talar jag om marknadsandel i antal sålda systemkameror (inte varuvärde/pris, eller objektiv).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har inget emot att det finns olika kameror med olika format. Utmärkt att det finns olika kamerasystem att välja på för olika situationer och olika behov!

Det sagt så tippar jag på att kameror med APS-C även fortsättningsvis kommer förbli flest sålda, därefter kanske FF eller m43 (lite osäker på vem som blir tvåa respektive trea), och sist MF (även om jag tror på en viss volymökning där pga. flera lite mer moderna och konkurrenskraftiga kameror, jämfört med tidigare).

OBS: nu talar jag om marknadsandel i antal sålda systemkameror (inte varuvärde/pris, eller objektiv).
Det mest vanliga formatet bör väl vara det som sitter i mobilerna? För de som är fotointresserade finns andra paramterar, priset är en stor faktor, behändiga kameror, nischade modeller osv. Jag är väldigt nöjd Canon FF, inte för att kamerahuset är bra eller bäst, utan tack vare all kringutrustning. Utbudet av objektiv är enormt av både gammalt och nytt, även tredjepartstillverkare.
 

alfin

Aktiv medlem
Sedan tycker jag man inte ska ta hans blog på alltför stort allvar, han gillar att ta till stora ord och kvällstidningsrubriker för att dra till sig läsare och tjäna på annonsintäkter. Han verkar vara väldigt kompetent inom vissa områden, som objektivtestning t.ex, men hans blog ger jag inte mycket för-
Det är väl jävla märkligt att du inte kan diskutera sakfrågor utan att ge dig på budbäraren. Det är en betalsajt med ytterligt få annonser, huvudsakligen B&H.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Finns en hög olika format/sensorstorlekar även i mobiler. Alla är inte lika där heller.

Nu tänkte jag dock på systemkameror.
Okay :) För de som är fotointresserade och vill köpa ett kamerasystem har APS varit attraktivt, det har gett mycket kamera för pengarna. Skulle jag råda någon idag skulle det bli ett enklare FF-hus med tillhörande standardobjektiv (mest flexibla lösningen per satsad krona).

Ska mellanformat bli ff-stort måste det ner i pris för kamerahus, objektiv och även komma till tredjepartstillverkare av objektiv.

Nästa steg blir vilka plattformar bilderna ska visas på, läsplattor och bildskärmar som måste hänga med i utvecklingen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad säger ni om den här kommentaren från Diglloyd?

"Here in 2018, medium format is alive and well and seems to be becoming the new full frame. Give it a year or two, and I expect prices to drop substantially and medium format cameras become the de-facto high-end formerly occupied by 35m DSLRs."

https://diglloyd.com/blog/2018/20180927_2040-FujifilmGFX100S.html
Mellanformat har redan blivit vanligare idag än det varit de senaste åren, och den trenden kommer nog fortsätta.

Men "the de-facto high-end formerly occupied by 35m DSLRs" - nej.
1)för att priset inte, som han antar, kommer att falla dramatiskt, det kommer att falla en del på kamerorna, men sannolikt inte mycket.
2) för att småbild fortfarande har en sådan gigantiskt installerad bas av befintliga objektiv. Vi har närmare en kvarts miljard småbildsobjektiv ute enbart med Canon- och Nikon-fattning. Varav en stor majoritet är moderna objektiv (det är de senaste tio åren försäljningen verkligen tagit fart) och inte få av dem påkostade och mycket bra objektiv.
3) för att den del av mellanformat som verkligen kommer att växa mer märkbart (eftersom priserna inte är så absurt höga)faktiskt bara är sisådär 70 % större än småbild och därför bara ger sisådär ett halvt steg mer prestanda, vilket inte är en så stor faktor. De ännu större mellanformatssensorerna som ger en tydligare prestandaskillnad kommer även fortsatt vara väldigt, väldigt dyra jämfört med småbildssensorer.

Jag tror snarare att vi redan är mitt i en slags övergång där APS-C tappar sin volymmässigt hittills totalt dominerande ställning inom digitala systemkameror och att småbild växer på dess bekostnad. APS-C kommer nog även i fortsättningen sälja i större antal, men det kommer vara betydligt jämnare än det varit de senaste tio åren (då APS-C stått för 90-95 % av volymen).
 
ANNONS