Annons

Varför anses tredjedelsregeln som god komposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Nä, tre fält är väl enligt tredjedelsregeln?

Alla tre fälten är förvisso inte lika stora, men å andra sidan är tredjedelsregeln en approximation av gyllene snittet som ju inte går att applicera exakt om man vill ha tre fält av samma storlek.
 
Har du belägg för det?
Det är nog en allmän uppfattning och du är inte ensam, men är det verkligen sant?

Som ett exempel har jag gått in på 500px och tittat på de bilder som är populära just nu.
Väldigt liten del av dessa bilder följer tredjdelsregeln och ändå är de populära.
https://500px.com/popular

Detsamma på photo.net och editors pick
https://www.photo.net/editors-pick/#//Sort-Newest/All-Categories/This-Year/Page-1

Eller varför inte kolla igenom bilderna som under åren vunnit "Picture of the Year"?
https://poy.org/69/archive.php

Och till sist, lite närmare och fototävlingen Årets bild i Sverige
https://www.kamerabild.se/nyheter/foto/fotografer/rets-bild-2018-h-r-r-alla-vinnarbilderna

Thommy
Vad tror du kom först: Tavlor/teckningar som använde sig av tredjedelsregeln innan någon hade definierat den eller tavlor/teckningar som målades utifrån en nedskriven tredjedelsregel?

Tredjedelsregeln är en förklaringsmodell för att vi ska förstå varför vissa bilder upplevs som "bättre" än andra. Precis som det finns andra förklaringar till varför människan föredrar det ena före det andra.

Man måste givetvis inte följa några regler alls utan skapar utifrån sina egna preferenser. Men vill man förstå hur andra uppfattar bilder är exempelvis tredjedelsregeln en väldigt bra utgångspunkt.


www.bilderavmig.se
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Intressant och givande diskussion.
Min utgångspunkt i att försöka förstå bildkomposition är mer åt hållet att jag vill förstå det språk jag borde använda. När jag tar en bild så är det för att jag vill kommunicera något till den som sedan ska titta på bilden. Hur bör jag bäst kommunicera det jag själv upplevde i fotograferingsögonblicket?

Av detta följer en massa saker. Tredjedelsregeln eller gyllene snittet. Linjer som leder in i bilden respektive leder ut ur bilden. Pyramiden som kan ge intryck av stabilitet. Liksom kvadraten.
Och många andra saker givetvis. Vi uppfattar bilderna intuitivt innan vi analyserar dem och det gör vi alla. Många går inte längre men vi som är intresserade av bilder vill ju förstå vad är det som gör bilden intressant.
Men sedan är det förstås att en perfekt komponerad bild som inte innehåller något är mycket mindre intressant än en som innehåller intressanta detaljer. Många klassiska bilder följer inte direkt några kompositionsregler men har ett innehåll som gör att de förmedlar en historia som talar till oss. Sportbilder är väl typiska. Man kan tåla en taskig komposition bara bollen är med i bilden och det är det avgörande ögonblicket.

Något jag själv tilltalas av är om det finns en "dialog" i en bild. Inte nödvändigtvis en talad dialog mellan två människor utan helt enkelt två objekt som på något sätt har ett utbyte med varandra. Eller som vi uppfattar att de har.
 

iSolen.se

Guest
Nä, tre fält är väl enligt tredjedelsregeln?

Alla tre fälten är förvisso inte lika stora, men å andra sidan är tredjedelsregeln en approximation av gyllene snittet som ju inte går att applicera exakt om man vill ha tre fält av samma storlek.
Få motiv är punkt eller linjeformade så någon exakthet kan man förstås inte få, det är därför som tredjedel duger bra.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Så frågan kvarstår, varför är bilderna på de exempel-siterna jag skickat med inte komponerade enligt tredjedelsregeln men ändå av många betraktade som favoriter, vinnare och mästarbilder?

Thommy
I princip varenda bild på https://500px.com/popular
och
https://www.photo.net/editors-pick/#//Sort-Newest/All-Categories/This-Year/Page-1
följer ju tredjedelsregeln.
Det är möjligt att vi har olika uppfattning om vad tredjedelsregeln är. Referera gärna till några bilder på sajterna som du menar inte följer "regeln".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad tror du kom först: Tavlor/teckningar som använde sig av tredjedelsregeln innan någon hade definierat den eller tavlor/teckningar som målades utifrån en nedskriven tredjedelsregel?

Tredjedelsregeln är en förklaringsmodell för att vi ska förstå varför vissa bilder upplevs som "bättre" än andra. Precis som det finns andra förklaringar till varför människan föredrar det ena före det andra.

Man måste givetvis inte följa några regler alls utan skapar utifrån sina egna preferenser. Men vill man förstå hur andra uppfattar bilder är exempelvis tredjedelsregeln en väldigt bra utgångspunkt.


www.bilderavmig.se
Ett inspel till första stycket: Tja man får nog gå långt bak, tusentals år enligt vissa källor för att kunna tro sig "vara fri" från den influensen eftersom "gyllene snittet" fascinerat både matematiker och andra så länge.

Varför sägs en s.k. gyllene rektangel med gyllene snittets relation mellan bas och höjd upplevas som den mest vilsamma för människor? En rektangel som om den har höjden 10 cm då har en längd av 1,61803 cm.

Under 80-talet lärde jag barn i högstadiet att programmera med ett numera halvt bortglömt proceduruppbyggt programmeringsspråk som heter LOGO, som använde s.k. "turtle graphics" - en liten triangel som man kunde styra med direkta anrop eller procedurer man själv skapade och som lämnade spår och mönster efter sig vad den än gick. När staten sedan satsade på datorer i skolan så fick vi de s.k. Compis-datorerna (Comuter in School) och de var utrustade med ett programmeringsspråk som hette Comal. En del av Comal utgjordes av en LOGO-liknande kopia.

Jag har fortfarande en för mig viktig bok (utgiven av Apple 1983) som heter "Discover Apple LOGO, An invitation to the art and Pattern of Nature", av David D. Thornburg. Den gav även mig i då vuxen ålder en klart bättre relation till matematiken.

Författaren till boken skriver:

Rectangels with this aspect ratio often are spontaneously selected as being the most pleasing to the Eye. Why our estethic sence should lead to this conclusion is a mystery.

Hela den boken stimulerar både barn och vuxna att med enkla procedurer och upprepning av dessa upptäcka att naturliga former väldigt ofta kan uttryckas matematiskt och att grundbulten i dessa former ofta är just "gyllene snittet". För en hard core ateist som jag så var det här nog så nära Gud jag lyckats komma.

Så vad kom först hönan eller ägget i den diskussionen är nog svår att svara på om det nu är så att många människor faktiskt har denna estetiska bias inbyggd sedan födseln (kanske). … och vad är det vi tror att vi frigör oss från när vi "ska gå på känslan" (istället för att följa exv. 1/3 regeln som ju faktiskt inte är gyllene snittet i absolut mening utan något lätt avvikande) om vi nu ändå alla sägs ha denna inre estetiska kompass baserad på det "gyllene snittet" på plats, som överstyr vår estetiska smak vare sig vi är medvetna om det eller inte.

Om det ligger någon sanning i detta så borde de som tror sig göra uppror mot estetiska regler, trender och kutym genom att "bejaka sina känslor och låta dessa styra" bli djupt nedslagna :).
 
Så vad kom först hönan eller ägget i den diskussionen är nog svår att svara på om det nu är så att många människor faktiskt har denna estetiska bias inbyggd sedan födseln (kanske). … och vad är det vi tror att vi frigör oss från när vi "ska gå på känslan" (istället för att följa exv. 1/3 regeln som ju faktiskt inte är gyllene snittet i absolut mening utan något lätt avvikande) om vi nu ändå alla sägs ha denna inre estetiska kompass baserad på det "gyllene snittet" på plats, som överstyr vår estetiska smak vare sig vi är medvetna om det eller inte.
En sak är i alla fall säker: De allra flesta som tittar på bilder har ingen aning om tredjedelsregeln. :)
 

thommya

Aktiv medlem
I princip varenda bild på https://500px.com/popular
och
https://www.photo.net/editors-pick/#//Sort-Newest/All-Categories/This-Year/Page-1
följer ju tredjedelsregeln.
Det är möjligt att vi har olika uppfattning om vad tredjedelsregeln är. Referera gärna till några bilder på sajterna som du menar inte följer "regeln".
Nu har ju bilderna ändrats på 500px eftersom det handlar om dagens populära bilder.
På photo.net däremot hittar åtminstone jag många bilder som är mer eller mindre mitt i bild.
Exempel på de första sidorna - rödmarkerat följer inte tredjedelsregeln.
 

Bilagor

Håkan_S

Aktiv medlem
Exempel på de första sidorna - rödmarkerat följer inte tredjedelsregeln.
Åtminstone två av de bilder du markerat anser jag följer tredjedelsregeln, vilket innebär att det är c:a en tredjedel som inte är komponerade enligt tredjedelsregeln. Vad jag reagerade på var att du skrev "Väldigt liten del av dessa bilder följer tredjedelsregeln.".
Ingen har för övrigt påstått att en bild måste vara komponerad på detta sätt för att vara bra.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad tror du kom först: Tavlor/teckningar som använde sig av tredjedelsregeln innan någon hade definierat den eller tavlor/teckningar som målades utifrån en nedskriven tredjedelsregel?

Tredjedelsregeln är en förklaringsmodell för att vi ska förstå varför vissa bilder upplevs som "bättre" än andra. Precis som det finns andra förklaringar till varför människan föredrar det ena före det andra.

Man måste givetvis inte följa några regler alls utan skapar utifrån sina egna preferenser. Men vill man förstå hur andra uppfattar bilder är exempelvis tredjedelsregeln en väldigt bra utgångspunkt.
Mycket bra påpekande.

Våra "regler" inom bild fungerar ofta ungefär som grammatik gör för språk: De uttrycks ofta som normerande (att de talar om hur saker borde vara) men är i praktiken ofta i grund och botten deskriptiva (att de berättar hur något fungerar, som observationer).

Nästan alla bild-"regler" är ju någonstans observationer av typen "erfarenhet visar att det ofta fungerar bra att göra porträtt svartvita" eller att det ofta är bildmässigt effektivt att placera huvudmotivet i närheten av tredjedelslinjer.
 

iSolen.se

Guest
Åtminstone två av de bilder du markerat anser jag följer tredjedelsregeln, vilket innebär att det är c:a en tredjedel som inte är komponerade enligt tredjedelsregeln. Vad jag reagerade på var att du skrev "Väldigt liten del av dessa bilder följer tredjedelsregeln.".
Ingen har för övrigt påstått att en bild måste vara komponerad på detta sätt för att vara bra.
Precis, det finns fler komponeringsregler. Exemplet ovan visar hur förvånansvärt vanligt (och användbart) det är ändå.

Vore skoj med en "inte"-lista, dvs exempel på dålig komposition som man ska undvika.
 

thommya

Aktiv medlem
Åtminstone två av de bilder du markerat anser jag följer tredjedelsregeln, vilket innebär att det är c:a en tredjedel som inte är komponerade enligt tredjedelsregeln. Vad jag reagerade på var att du skrev "Väldigt liten del av dessa bilder följer tredjedelsregeln.".
Ingen har för övrigt påstått att en bild måste vara komponerad på detta sätt för att vara bra.
Berätta gärna vilka två bilder du menar.
Och nu har jag bara skickat de två första sidorna av bilder på photo.net.
Kolla gärna fler bilder och de andra siterna och återkom om vad du tycker.
Statistik går inte att säkerställa med 36 bilder.

Väldigt liten del, var kanske att ta i, och jag gjorde misstaget att kolla för snabbt och alla horisonter i mitten blev undantag där jag i efterhand ser att huvudmotivet hamnat i tredjedelsskärpunkterna. Men igen, många av bilderna är undantag.

Nedanstående kommentarer i inlägg här får i alla fall mig att fundera på om inte nybörjare enkelt skulle "fastna" för tredjedelregeln. Tolkar det som "inte måste" men "bör" komponeras enligt tredjedelsmodellen för att vara bra.

"de bilder som anses och känns bra komponerade följer oftast tredjedelsregeln"

"Bilderna som följde tredjedelsregeln vann överlägset"

"bilder av mina egna, som jag har statistik på, säljer bättre om de följer regeln"

"Enstaka bilder låter man förstås bryta mot regeln"

Thommy
 

iSolen.se

Guest
Berätta gärna vilka två bilder du menar.
Och nu har jag bara skickat de två första sidorna av bilder på photo.net.
Kolla gärna fler bilder och de andra siterna och återkom om vad du tycker.
Statistik går inte att säkerställa med 36 bilder.

Väldigt liten del, var kanske att ta i, och jag gjorde misstaget att kolla för snabbt och alla horisonter i mitten blev undantag där jag i efterhand ser att huvudmotivet hamnat i tredjedelsskärpunkterna. Men igen, många av bilderna är undantag.

Nedanstående kommentarer i inlägg här får i alla fall mig att fundera på om inte nybörjare enkelt skulle "fastna" för tredjedelregeln. Tolkar det som "inte måste" men "bör" komponeras enligt tredjedelsmodellen för att vara bra.

"de bilder som anses och känns bra komponerade följer oftast tredjedelsregeln"

"Bilderna som följde tredjedelsregeln vann överlägset"

"bilder av mina egna, som jag har statistik på, säljer bättre om de följer regeln"

"Enstaka bilder låter man förstås bryta mot regeln"

Thommy
Det är en generell tumregelregel som självfallet inte passar alla typer av motiv. Att drygt hälften av bilderna följer tumregeln tycker jag är ett enormt styrketecken.
 

thommya

Aktiv medlem

Bilagor

Håkan_S

Aktiv medlem
Berätta gärna vilka två bilder du menar.
Bilderna längst till vänster på sista och näst sista raden.
Kolla gärna fler bilder och de andra siterna och återkom om vad du tycker.
Jag har som sagt kollat på 500px.com och där är en klar majoritet av bilderna komponerade enligt tredjedelsregeln.
Vad det gäller utnämningarna till årets bild så handlar det ju här om bildreportage där bilderna blivit belönade för sitt innehåll snarare än "utseende".
 

iSolen.se

Guest
Följande två sidor efterföljande mitt tidigare inlägg.
Markerade i rött följer inte tredjedelsregeln.
En hel rad av dessa rödmarkerade bilder följer den tycker jag.

Och bilder som inte har någon komposition kan knappast följa den.

(hur 17 kan en måne vara bland de populäraste bilderna?)
 
ANNONS