Annons

Tisdagsbilden #9

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Jag testade ett par olika alternativ för beskärningen, men valde till slut den jag visar ovan. Jag gillade tanken på att bilden ramades in av en "tårtbit" formad av de vita linjerna och horisonten.
Efter att ha tittat en stund till håller jag med dig om att ditt utsnitt blir bättre av att behålla spetsen av de vita linjerna. Tänkte inte kring tårtbitar utan endast kring fördelen att komma närmre händelsernas centrum. Kul att du delade med dig av din tanke.
 

Hrafne

Aktiv medlem
Här kommer lite kommentarer från mig. Återkommer med mina röster på Söndag. Jag laddar även upp min bild igen men den här gången i SV. Satt och testade att göra om redigeringen i LR på bilden ikväll och insåg att jag inte hade testat den i SV. Gillade resultatet även om det är lite synd att mossan och den slitna röda färgen försvinner lite.

#1: Bilden blir massakerad av fotosidan på min skärm, den är så bred att detaljer försvinner lite bland allt när jag tittar på den. Skulle vilja se den i ett större format. Jag gillar hur du fångar ögonblicket av skottet utan att allt fokus hamnar på basketspelarna. Snygga silueter av palmer bryter av himlen på ett snyggt sätt. Läcker bild.

#2: Skugga av en påskkärring gissar jag. Ovanlig påskbild men räcker inte riktigt för att jag ska bli intresserad. Ett plus för bakgrunden, mycket känsla i det linjerade mönstret. Kan nog användas till andra bilder.

#3: Jag gillar hur bilden nästan känns för svart när man tittar på den men sen börjar man se detaljer som varit dolda. Jag blir irriterad på att bilden känns så mörk för jag vill se vad som döljs i mörkret. Men irritationen går över när man börjar upptäcka mer och mer i det mörka. En intressant bild.

#4: Wow! Vilken bild. Vilken känsla det måste ha varit att komma hem och upptäcka den här pärlan i kameran. Kan inte finna något som skulle kunna göras bättre. Bra jobbat!

#5: Jag tycker det är lite synd att det fina och gamla trädet försvinner in lite i bakgrunden. Hade velat att den skulle ha fått mer uppmärksamhet i bilden. Gillar det som finns i främre delen av bilden fram till den horisontella linje av småträd och buskar. Därefter blir det lite mindre intressant. Skulle vara intressant att se ifall et fanns andra vinklar som fångade trädet och husvagnen på ett sätt där de får mer fokus.

#6: Jag är tvärt om. Jag föredrar skogen över urbana miljöer. Jag tycker du har lyckats bra med denna bild. Jag blir nyfiken på hur denna skulle ha blivit som svartvit bild. Får känslan av att den skulle kunna göra sig fint utan färg. Intressanta mönster och en linje som letar sig in i bilden. Bra jobbat.

#7: Riktigt läcker himmel på denna bild. Jag tycker båten känns lite för liten på bilden. Jag skulle vilja ha den lite större så man kan utforska den i lite mer detalj. En stämningsfull bild men tycker det blir lite för mycket himmel och vatten på den.

#8: Jag älskar också landsvägar. Du har lyckats väldigt bra med denna bild. Väldigt bra balans i de olika tonerna i bilden. Riktigt läckert hur himmeln är så mörk jämnfört med den nedre delen av bilden. Det drar ner blicken till denna del. Jag ska ge mig ut och fotografera lite landsvägar jag med tror jag.

#9: Min egen bild. Det blev en sista-minuten uppladdning för mig. Jag var ute med min nya leksak (En GoPro Hero 7 Black) och tog lite bilder med min kamera som jag hade med mig. Bilden blev inte den bästa enligt mig. Det blev mörkt och jag försökte ljusa upp himmlen i LR, men något blev inte bra iom hur gröna träden blev. Jag älskar det här motivet men tyvärr står den omringad av tråkiga hus så det var lite svårt att hitta en bra vinkel, iof så letade jag inte allt för länge så jag kommer nog gå tillbaka till denna och se vilka andra vinklar jag kan hitta.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Canon 5dsr Canon 100-400 4.5-5.6 is II. 100mm f8 1/640s ISO1000.

Togs innan snön försvann i slutet på förra veckan. Precis som med förra veckans bild så fotade jag från bilen då det ligger lite knivigt till. Ska dock försöka fånga vyn med något annan vinkel och stativ framöver. Husvagnens ensamma och nästan sorgliga uppenbarelse i det karga landskapet fångade mig direkt. Det finns en del att upptäcka i bilden långt i fjärran men lilla formatet begränsar tyvärr lite. Det är ju lika för alla hursomhelst.
Jag satt och betraktade bilderna och din bild har något. Jag skulle vilja kalla det en vilja att berätta något.

Några olika saker som jag har att säga om bilden föll framför mig:

Jag frågade min fru, som är professionell fotograf, vad jag skulle säga. Hon sa: “There’s a lot of rubbish everywhere. I don’t understand it!”

En av mina husgudar, Joe McNally inleder alltid med att säga: “Photography is the language of light”. Det spelar ingen roll om han beställer kaffe eller inleder en föreläsning. det är vad han säger först. Jag tänkte länge att det var en hög tjurskit för att verka viktig. Sen insåg jag vad han menade. Utan bra ljus är det meningslöst att fotografera.

Din bild har element som du kan bygga vidare på. Det är ett vackert landskap och det finns saker som är intressanta att titta på.

Du måste föra in ett fokus i bilden. Vad handlar det om? Husvagnen? Trädet? Eller vill du berätta genom en mer abstrakt bild? Vad försöker du säga?

Din bild saknar intressant ljus. Jag har lärt mig genom erfarenhet att om ljuset ser ut så där, platt och grått, så tar jag inte ens med mig kameran.

Det kan kännas underbart att vara ute, men att översätta den känslan i en bild kräver mer än att bara knäppa av.

Du har massor med intressanta saker att ösa ur, husvagnen, trädet, osv. och det är ett vackert landskap. Hitta fokus, återvänd när ljuset är spännande och gör något med vad du har.

Var ambitiös!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#4 Citybird.
Var runt Hornstulls strand och hade just varit ute 6 timmar för att gatufota, helt slut, och tom på inspiration. Stod och njöt i vårsolen i en av de första riktigt varma dagarna inne i stan för att få tillbaka lite energi.
En pojke störde mitt lugn med sin som kontrast enorma energi då han piskade upp stämningen för ett 100 tal fåglar som försökte äta medtaget bröd ;)
Jag fick en ingivelse och såg snabbt den vackra solen bryta igenom och "skylinen" bakom och prickade denna där jag ville ha den. Visste inte riktigt hur den blevförens jag kom hem, men blev glad när jag såg att den nästan "blygt" tittade fram bakom vingen och la sig som ett X mellan husen.
Den blev en favorit från den dagen..
Fuji X-T3 , 90mm f2,8. 1/6000 sek


Visa bilaga 147893
Magiskt fångad bild. Grattis!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#7: M/S Svanen
Fem minuter hemifrån ligger M/S Svanen. Blev en tur i afton då det är dags att producera för Tisdagsbilden. Aftonen bjöd på fina färger. Tyvärr var det en massa bråte på bryggan och det hade varit trevligt med fören pekandes mot kameran...men man får gilla läget.

Fuji X-T20 + XF 18-55
ISO 200, F/5,6 1/40
Jag gillar färgerna och hur du komponerat vågorna i förgrunden.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Försöker utmana mig själv lite för att hitta nya kompositioner. Har svårt för att uppskatta skog- och en stor del landskapsfotografi. Har lättare för foto av urbana miljöer och människor. Men då jag bor nära skogen och längre ifrån det urbana försöker jag hitta nån infallsvinkel för att väcka mitt intresse. Här är ett försök, ute under hundpromenaden. Föll för löven. Slutet av tunneln blev helt utfrätt så jag valde att beskära bort det.

iPhone se, 1/35 s, f/2,2 iso 125
Du har uppenbart ambition att skapa bra bilder och talang för det! C'mon, du kan mycket bättre! Lägg ner lite tid och tanke!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ett motiv som jag ofta återvänder till i olika varianter. Promenerar längs denna väg mer eller mindre dagligen och linjerna i landsvägsmotiv är något jag inte kan få nog av.

Panasonic DMC-LX7
ISO 80
f4
1/1000 s

Bilden tagen 2019-04-13 09:09:18
Du kan säkert göra något spännande av den här vägen om du vill. Fundera på vad du tycker om och vill förmedla. Hur gör du det? Jobba med motivet!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Välj din favorit!

Välj en favorit = 1 poäng

Stila med dina kunskaper om Fujikameror = 0 poäng

Tramsa om "bus" på bensinstationer = minuspoäng
 

pdahlen

Aktiv medlem
Får man bara välja en?

Jag satsar på tre stycken, i denna ordning 4, 3 samt 6 så hoppas jag att jag inte får minuspoäng
 

janc

Aktiv medlem
Några kommentarer på veckans bilder. Begränsningarna vad gäller formatet i forum gör att jag lämnar tekniska detaljer utanför - min tolkning är att bilderna inte i förta hand är "producerade" med FS-forum i åtanke.

#1 Basket

Motivområdet idrott & sport ligger helt utanför min värld så jag avstår från synpunkter

#2 Påsk

Väl fångat motiv som öppnar upp för betraktarens egna (obehagliga) tolkningar. En bild man kan se på (och fundera över) mer än en gång. I det här fallet tycker jag titeln snarare begränsar är förtydligar.

#3 Sågmyra

Motivet tycker jag fungerar för en profilbild i och med at det öppnar upp för egna tolkningar. Vad är det man ser, vad gör personen o.s.v. Även här tycker jag titel (eller snarare beskrivning) snarare begränsar än förtydligar i och med att bilden är så öppen för betraktarens tolkning.

#4 Citybird

Bilden krävde att jag tittade på den större versionen för att jag skulle "hitta" motivet. Det jag ser i bilden är fågelns "ansiktuttryck" (eller snarare den "förmänskligade" tolkningen av detta...) i kombination med rörelseriktningen upp och bort från "något" (beskrivningen kan mycket väl vara det som pekade tolkningen i den här riktningen..)

#5 Lilla huset på prärien

Känner igen fenomenet "oförklarligt övergiven husvagn i naturen" från mina egna turer i omgivningarna och det är ett motiv jag skulle falla för direkt. För mig ger dessa ofta ett mer eller mindre obehaglig känsla och man funderar över varför den står där, vad som döljer sig innanför väggarna, o.s.v..

I det här faller skulle jag vilja gå mycket närmare för att bättre utnyttja huvudmotivet - husvagnen (speciellt med tanke på ljuset just den här dagen). Försöka få fram känslan av övergiven och översnöad... Ödsligheten tror jag för egen del skulle komma fram lika bra (eller bättre) från en annan vinkel där den omgivande naturen är närmare och man inte får med djur, foderplatser etc.

Du kan säkert få fram ett antal bra bilder om du har möjlighet att återvända till den här platsen.

#6 Ljuset i tunneln

Ska erkänna att det tog ett tag (och ett par tillfällen) innan jag förstod vad jag såg och detta med löven :) Motivet tilltalar mig rent "grafiskt" och för egen del skulle jag prova att föröka beskära så att löven kommer fram tydligare och få mer symmetri mellan tunneln och vattenytan. Kanske ett kvadratiskt format?

#7 M/S Svanen

Som sagt - alla "anordningar" på bryggan stjäl fokus annars ett motiv jag gärna skulle se mer av. Spontant känns det som ett motiv i liggande (eller av kvadratiskt) format men det kan vara en förutfattad mening :)

#9 Ye Old Faithful

Ett motiv i min smak :) Ser många möjliga varianter av detta. Inte minst interiört. Vad har det använts till? Vad finns det kvar därinne? Vad är det för "maskineri" man ser sticka upp genom taket? Finns det, med tanke på "röranslutnngen" något till höger om bilden som hör ihop med huset / verksamheten? etc, etc...

Just den här vinkeln och utsnittet tycker jag kanske är lite indre lyckat i och med att man får med byggnaden i bakgrund som stål uppmärksamhet utan att tillföra något - snarast tycker jag den stämning i alla fall jag skull vilja föröka få fram.

Ska jag välja något favorit så som bilderna visas här så får det bli #2
 

Marteric

Aktiv medlem
Mina tre favoriter denna omgång: #4, #3 & #1.

Tack för denna omgång och lycka till i Tisdagsbilden #10!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tyckte mest om #1, 7 och 9 denna gång men tror favoriten av dessa får bli #1.
Kul och tack för kommentarer och kritik.
/gla pösk önskar Martin.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tisdagsbilden #9: Mina favoriter

Ber om ursäkt för att jag inte kommenterar några bilder i denna omgång. Har haft fullt upp i påsk. Men rösta gör jag, på följande tre bilder:

#1 Basket
#2 Påsk
#8 Landsvägsmotiv

Om jag måste kora EN vinnare, så blir det #2 Påsk.

/ FiCa1
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag satt och betraktade bilderna och din bild har något. Jag skulle vilja kalla det en vilja att berätta något.

Några olika saker som jag har att säga om bilden föll framför mig:

Jag frågade min fru, som är professionell fotograf, vad jag skulle säga. Hon sa: “There’s a lot of rubbish everywhere. I don’t understand it!”

En av mina husgudar, Joe McNally inleder alltid med att säga: “Photography is the language of light”. Det spelar ingen roll om han beställer kaffe eller inleder en föreläsning. det är vad han säger först. Jag tänkte länge att det var en hög tjurskit för att verka viktig. Sen insåg jag vad han menade. Utan bra ljus är det meningslöst att fotografera.

Din bild har element som du kan bygga vidare på. Det är ett vackert landskap och det finns saker som är intressanta att titta på.

Du måste föra in ett fokus i bilden. Vad handlar det om? Husvagnen? Trädet? Eller vill du berätta genom en mer abstrakt bild? Vad försöker du säga?

Din bild saknar intressant ljus. Jag har lärt mig genom erfarenhet att om ljuset ser ut så där, platt och grått, så tar jag inte ens med mig kameran.

Det kan kännas underbart att vara ute, men att översätta den känslan i en bild kräver mer än att bara knäppa av.

Du har massor med intressanta saker att ösa ur, husvagnen, trädet, osv. och det är ett vackert landskap. Hitta fokus, återvänd när ljuset är spännande och gör något med vad du har.

Var ambitiös!
Stort tack och jättebra kritik. Orkar du så ge gärna din syn på min fråga i diskussionsforumet för tisdagsbilden.

Ditt inlägg gör mig sugen på att försöka hitta en bild som blir mer tillgänglig för fler.
 
ANNONS