Annons

Nikon FTZ-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
https://www.nikon.se/sv_SE/product/accessories/mirrorless/mirrorless-adapters/ftz-mount-adapter

Ni som har den har adaptern till era Z-kameror, är ni nöjda med den? Vad är bra resp. dåligt?
Det mest uppenbart bra med den är ju att den får mina äldre F-objektiv att passa på Z-kameran - och den gör det bra och utan att märkas. Det bara funkar. Jag kör då och då AF-S 70-200/2,8 VR II och en gammal AF-S 300/2,8 med den, och det fungerar utmärkt.

Nackdel, tja, adaptrar är ju alltid en extra grej att ha med sig, och den får i synnerhet små objektiv att kännas lite klumpigare. Vilket delvis är en illusion, det är ju mest att den "klumpigheten" inte syns när samma objektiv sitter på en F-kamera.
 

horvendile

Aktiv medlem
den får i synnerhet små objektiv att kännas lite klumpigare. Vilket delvis är en illusion, det är ju mest att den "klumpigheten" inte syns när samma objektiv sitter på en F-kamera.
Håller med om detta. Mitt 70-200/2,8 på FTZ känns inte konstigt, för man vet redan att det är ett stort objektiv och det blir mer att man sätter kameran på objektivet. Men mitt Sigma 24/1,4, som förvisso inte är pyttigt men ändå ganska behändigt på en D850, känns väldigt framtungt på Z6+FTZ.

Förutom detta är min subjektiva upplevelse att jag, åtminstone när det finns hyfsat med ljus och i porträttsituationer, får bättre träffprocent med AF när jag kör ett F-objektiv på Z6 än på D850. Särskilt när jag inte fokuserar i mitten. Alltså, fokus hamnar verkligen på ögat och inte en centimeter bakom. Den fördelen tycks alltså (subjektivt) inte vara exklusiv för Z-objektiv.
 

Osquar

Aktiv medlem
Funkade utmärkt under de dagar som jag hade förmånen att få testa en Z6 med det nya, smidiga 500/5.6PF. Visst lite framtungt kanske (vilket troligtvis hade gällt även utan adapter, teoretiskt sett), men det kommer "stabilisera upp sig" med det utannonserade batt.greppet till Z-husen...

/Oscar
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag tycker adaptern funkat bra för mig med Z6:an. Nikons 105 1.4E funkar kanon med adaptern, 70-200 2.8E också. Däremot blir min ordentligt gamla, gissningsvis första generation, 300mm 2.8 AF-S trött med adaptern. Inte obrukbart långsam, men med betydligt långsammare genomsökning mellan långa skiften av fokusavstånd än med de spegelreflexkameror jag är van vid.

Adaptern är att rekommendera. Speciellt nu när Sigma och Tamron fått till ganska bra kompatibilitet med nya mjukvaruuppdateringar. Butikspriset tycker jag är i högsta laget, även om den upplevs välbyggd. Kolla på begagnadmarknaden i första hand, det lär finnas en del oanvända adaptrar folk säljer av efter att ha fått med dom i kamerakit.
 

nicdah

Aktiv medlem
FTZ-adaptern fungerar bra ihop med Z6 tycker jag. Fast med lite tyngre objektiv, det räcker med mitt Tamron 24-70 G2 så blir den framtung. Jag tror också att kameran kommer att stabilisera sig med nya batterigreppet. AF blir långsammare på Z6 med FTZ än på min Nikon D750. Särskilt mitt Tamron 35-150 f2.8-4.0. Fokuserar hyffsat snabbt på D750 men riktigt långsamt på Z6. Tamron 24-70 G2 är betydligt bättre då. Men i sämre ljus, f5.6 och motiv med lite sämre kontrast kan den ha svårt att hitta fokus ibland. Öppnar jag upp till f2.8 hittar den fokus mycket snabbare och bättre. Mina två Nikonobjektiv, 18-35 f3.5-4,5 och 70-200 f4 tycker jag fokuserar både snabbare och bättre än mina Tamron. Allra bäst är givetvis att köpa Z-serien. Fick hem mitt Nikkor Z 24-70 f4 S i måndags och det är stor skillnad jämfört med F-objektiv och FTZ. AF är grymt snabb och mycket mer träffsäker i mörker. I stort sett ljudlöst och skärpan är helt fantastisk. Kan bara tänka mig hur skarpa de fasta objektiven i Z-serien är, och Nikkor 24-70 Z f 2.8. Blir bara Z objektiv för mig framöver :)
 

Osquar

Aktiv medlem
Ser här ovan att några upplever att AF sackar lite med användning av FTZ. Stämmer verkligen det eller är det bara en känsla? Jag tänker här på faktumet att denna adapter endast är ett hål, en mellanring, typ... Det finns inga linser som stjäl ljus såsom en konverter gör.

Eller innebär verkligen detta extra avstånd till sensor/AF-sensorn i huset att AF-hastigheten de facto blir något slöare? För egen del upplevde inte AF-hastigheten försämrad med Z6 + 500/5.6PF + FTZ....

Mvh
Oscar
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ser här ovan att några upplever att AF sackar lite med användning av FTZ. Stämmer verkligen det eller är det bara en känsla? Jag tänker här på faktumet att denna adapter endast är ett hål, en mellanring, typ... Det finns inga linser som stjäl ljus såsom en konverter gör.
Du kan nog få fenomen med en del äldre objektiv, eller tredjepartsobjektiv. Men allmänt är min upplevelse, och jag har provat med många objektiv, att prestanda blir identiska, eller i vissa fall rent av en aning snabbare än på en DSLR-modell.

Det som gör jämförelsen lurig är att du delvis har ett lite annat beteende hos en sensorbaserad AF (som i Z6/Z7) än med separat AF-sensor (som i alla DSLR-kameror). Sensorbaserad AF är mer exakt och jobbar med fler och mindre justeringar. På äldre objektiv kan detta ge lite sämre hastighet, med de flesta nyare objektiv gör det snarare fokuseringen snabbare (och som sagt mer exakt).

Samma sak gäller för övrigt Canon och deras motsvarande adaptrar (de har ett par olika). Där vet jag att Canon själva provade igenom hela sitt objektivutbud och med en hel del tredjepartsobjektiv - deras slutsats är ungefär det du ser här i tråden: oftast samma prestanda eller en aning bättre, i en del få fall, i synnerhet med äldre objektiv (med långsammare fokusmotorer), en liten försämring.

Kort sagt: DSLR-objektiv blir generellt inte långsammare på en Z6/Z7 än de var på en DSLR. Däremot kan dedikerade Z-objektiv fokusera ännu lite snabbare, detta dels (i många fall) eftersom de har moderna ännu snabbare fokusmotorer) men generellt eftersom de utnyttjar den mycket högre kommunikationshastigheten i den nya fattningen.

Eller innebär verkligen detta extra avstånd till sensor/AF-sensorn i huset att AF-hastigheten de facto blir något slöare? För egen del upplevde inte AF-hastigheten försämrad med Z6 + 500/5.6PF + FTZ....
Avståndet ändras inte! :)

En stor del av poängen med adaptern är ju just att det skall bli samma avstånd som när objektivet satt på en DSLR som i sig är tjockare än de spegelfria modellerna, , det är det adaptern kompenserar för :)
 

nicdah

Aktiv medlem
Ny Tamron 35-150 blir definitivt långsammare på Z6 gentemot D750 !!! I AF-C och seriebildstagning blev ganska många bilder i oskärpa när jag testade. Med Nikon 70-200 f4 blev det mycket bättre. AF hastigheten på 70-200:an är nog inte sämre med FTZ än utan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ny Tamron 35-150 blir definitivt långsammare på Z6 gentemot D750 !!! I AF-C och seriebildstagning blev ganska många bilder i oskärpa när jag testade. Med Nikon 70-200 f4 blev det mycket bättre. AF hastigheten på 70-200:an är nog inte sämre med FTZ än utan.
Tja, det är väl inte ens snabbt från början... På Canon hette det så här:

"Overall, this lens autofocuses somewhat slowly (smoothly sounds better) and tends to glide in for a landing, slowing focus adjustment as the selected focus distance is approached.

Short focus distance changes happen reasonably quickly with only a light click being heard when the motor starts and stops. Long distance adjustments make the slowness more obvious and these adjustments are accompanied by a low growl from the motor. "

https://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-35-150mm-f-2.8-4-Di-VC-OSD-Lens.aspx

Man kan nog ha ett bättre utgångsläge om man vill få god AF-funktion. Jag förstår inte riktigt varför Tamron stoppat i någon slags modern variant på mikromotor, hårt kopplad till fokusringen, i ett objektiv som kostar 10 kkr.
 

AWid

Aktiv medlem
Ny Tamron 35-150 blir definitivt långsammare på Z6 gentemot D750 !!! I AF-C och seriebildstagning blev ganska många bilder i oskärpa när jag testade. Med Nikon 70-200 f4 blev det mycket bättre. AF hastigheten på 70-200:an är nog inte sämre med FTZ än utan.
Just Tamron har haft problem med nya Z-kamerorna. De senaste modellerna har väl fixats till av Tamron, men lite äldre Tamronobjektiv fungerar inte på Z-modellerna. Men det beror väl inte på varken Z-kamerorna eller adaptern. Dålig kommunikationsmjukvara från Tamron är väl orsaken till detta.

Använder själv både D800 och Z 6 och FTZ-adaptern fungerar alldeles utmärkt tillsammans med Z-kameran och F-objektiv. Men som sagt - några av mina äldre Tamronobjektiv fungerar inte på Z 6an.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Man kan nog generellt säga om ett objektiv har en långsam fokusmotor så märks det mycket mer på en spegelfri kamera än på en spegelreflexkameror. Detta eftersom spegelfria kameror har ett lite annorlunda sätt att styra fokus än spegelreflexer, de jobbar mer med många små justeringar snarare än några få större. Fördelen med detta är att det ger bättre precision och mer konsekvent fokus. Baksidan är att om fokusmotorn inte är mycket snabb och bra på väldigt små justeringar så blir det långsamt. Det här är varför det fungerat så genomuselt med gamla skruvfokusobjektiv på spegelfria.
 

nicdah

Aktiv medlem
Tja, det är väl inte ens snabbt från början... På Canon hette det så här:

"Overall, this lens autofocuses somewhat slowly (smoothly sounds better) and tends to glide in for a landing, slowing focus adjustment as the selected focus distance is approached.

Short focus distance changes happen reasonably quickly with only a light click being heard when the motor starts and stops. Long distance adjustments make the slowness more obvious and these adjustments are accompanied by a low growl from the motor. "

https://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-35-150mm-f-2.8-4-Di-VC-OSD-Lens.aspx

Man kan nog ha ett bättre utgångsläge om man vill få god AF-funktion. Jag förstår inte riktigt varför Tamron stoppat i någon slags modern variant på mikromotor, hårt kopplad till fokusringen, i ett objektiv som kostar 10 kkr.
Nej särskilt snabbt är det inte. Och jag kan inte heller förstå varför man satsat på detta system där fokuseringsringen roterar. Lite synd
då objektivet presterar fantastisk skärpa på
samtliga brännvidder. Just nu använder jag bara det på min D750.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kan ju också bero på att FTZ-adaptern saknar motor eller mekanisk överföring för dessa objektiv:)
Med FTZ har det ju, av skäl som du pekar ut, inte ens varit aktuellt, jag tänker mer på erfarenheter jag läst om med en tredjepartsadapter för Sony-kameror där man hade en motor i adaptern. Visst fick man fokus, men ... Ouch :)

Man kan nog säga att det här är en orsak att Nikon inte försökt sig på någon adapter (med motor) för äldre objektiv, något som var en vanlig fråga när Z-systemet introducerades för ett år sedan.
 

nicdah

Aktiv medlem
Hur som helst tycker jag att det är bra med Nikons FTZ adapter 😉 Man kan köra vidare med sina F-objektiv om man vill även om något objektiv skulle fokusera lite långsammare. Sen gillar jag att den avlastar kamerahuset när jag
använder stativ. Har sett att vissa inte gillar detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Med FTZ har det ju, av skäl som du pekar ut, inte ens varit aktuellt, jag tänker mer på erfarenheter jag läst om med en tredjepartsadapter för Sony-kameror där man hade en motor i adaptern. Visst fick man fokus, men ... Ouch :)
Sony har ju också adaptrar med AF-motor, LA-EA2 och LA-EA4. Har du provat någon av dem så du kan säga något deras uselhet? :)

Om de inte är urusla så tycker jag att Nikon gott kunde ha gjort något liknande.
 

gladers

Aktiv medlem
Det mest uppenbart bra med den är ju att den får mina äldre F-objektiv att passa på Z-kameran - och den gör det bra och utan att märkas. Det bara funkar. Jag kör då och då AF-S 70-200/2,8 VR II och en gammal AF-S 300/2,8 med den, och det fungerar utmärkt.

Nackdel, tja, adaptrar är ju alltid en extra grej att ha med sig, och den får i synnerhet små objektiv att kännas lite klumpigare. Vilket delvis är en illusion, det är ju mest att den "klumpigheten" inte syns när samma objektiv sitter på en F-kamera.
Håller helt med, överensstämmer med mina erfarenheter.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sony har ju också adaptrar med AF-motor, LA-EA2 och LA-EA4. Har du provat någon av dem så du kan säga något deras uselhet? :)

Om de inte är urusla så tycker jag att Nikon gott kunde ha gjort något liknande.
Bägge bygger ju på tekniken med fast genomsläpplig spegel och separat AF-sensor vilket innebär att man inte använder AF i huvudsensorn.

De funkar, men intrycket sänks av att så många av objektiven du typiskt kombinerar dem med har relativt långsam fokusering.

Om vi ser på Nikon: Tänk på att du skulle behöva bygga en adapter med spegel, AF-sensor, en del elektronik ... Då skulle vi hamna på priser på i bästa fall 4000-5000 kronor för adaptern - vilka gamla skruvfokusobjektiv är värda det?

Hos Nikon finns det idag ett så stort utbud av både nya och begagnade F-objektiv med AF-S att jag har väldigt svårt att se poängen att köpa en dyr adapter för att använda ännu äldre skruvfokusobjektiv med (ofta) måttliga optiska prestanda och (nästan alltid) rejält långsam fokusering.

För Sony såg ekvationen lite annorlunda ut eftersom utbudet av moderna A-mount-objektiv med elektronisk koppling (där du kommer undan med en enkel adapter á la FTZ) var väldigt litet - de kände sig nog tvungna att ha LA-EA2/LA-EA4 och att sälja dem till någon slags självkostnadspris.
 
ANNONS