Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

caalm32

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag hade tänkt resa på en fotoresa till Öland i sommar. Arrangören Wild Nature fotoresor AB har tre inriktningar att välja på: fota orkidéer, insekter och landskap. Tiden är juni 2020.

Min fråga är om jag måste köpa nya objektiv för att plåta blommor/insekter/landskap? Jag har två stycken, G vario 14-45 mm och en G vario 45-150 mm. Min kamera är en Lumix G6.

Snälla, be mig inte att köpa en ny kamera!
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tänkt resa på en fotoresa till Öland i sommar. Arrangören Wild Nature fotoresor AB har tre inriktningar att välja på: fota orkidéer, insekter och landskap. Tiden är juni 2020.

Min fråga är om jag måste köpa nya objektiv för att plåta blommor/insekter/landskap? Jag har två stycken, G vario 14-45 mm och en G vario 45-150 mm. Min kamera är en Lumix G6.

Snälla, be mig inte att köpa en ny kamera!
De objektiven du har lär nog funka fint till dina ändamål, åtminstone brännviddsmässigt :) Visst, till blommor och insekter så är ju såklart ett bra makro-objektiv det mest optimala, men ditt 45-150mm funkar nog helt ok till det.
 

Jewster

Aktiv medlem
Någon ny kamera behöver du inte köpa om du är nöjd med den du har.
Och jag tror de objektiv du har duger gott till det mesta i landskapsfotografering.
Du har ju inget riktigt vidvinkligt förvisso. Men 14-150mm, motsvarande 28-300mm på fullformat, täcker ju det mesta.
Däremot har du inget du kommer riktigt nära med för riktiga närbilder på blommor och insekter.

Så ett macroobjektiv av något slag kanske?
Helst något med lite längre brännvidd (närgränsen) så du inte behöver skrapa vingarna på fjärilen med objektivet och skrämmer bort den.

Finns hos flera handlare
Cyberphoto
Scandinavian Photo


Jag slår ett slag för Samyangs 90 mm i den här samlingen. Om du kan leva med att fokusera manuellt då den saknar autofokus.
Och när du inte fotograferar macro så har du ju i det ett tämligen ljusstarkt skarpt fast tele för andra motiv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gå in på tex prisjakt och sök på dina objektiv och se vilken avbildningsskala de har. Ett riktigt makro har 1:1 men normalt så klarar man sig med 1:4 eller däromkring för blommor och lite större insekter. Eftersom du har en mindre sensor så är detta också positivt för närbildsfoto då avbildningsskala är mot sensorns storlek därför klarar du dig troligen med det du har. Gör en enkel test och sätt objektiven på största brännvidd och gå så nära du kan för närgränsen och ta en bild så ser du hur nära du kan komma i jämförelse med en blomma eller fjäril
 

Mirc

Aktiv medlem
Om du skall satsa på ett objektiv föreslår jag ett macro Olympus 60mm, lätt skarpt och du kan nog hitta det begagnat för 3-4tkr kanske mindre med lite tur. ett av mina bästa objektivköp någonsin. Det passar till din Panasonic också då det är samma fattning.(jag ahr haft mitt i mer än 6 år och är väldigt nöjd med det)
 
ANNONS