Annons

Rajala Pro Shop

holo

Medlem
Jag hämtade ut och betalade kameran idag i butik. Det var i alla fall en MkII i paketet. Inga konstigheter alls, även om jag fick ett kit-paket som de plockade ur objektivet från.
 

BroderIsak

Aktiv medlem
Konkurs Rykten kommer ofta ifrån konkurrenter som känner sig hotade.
Har handalt flera gånger ifrån dom och har bara bra att säga. Köpte ett filter ifrån dom för 900kr. När jag kom hem såg jag att det var en spricka i det. Åkte tillbaka till dom och dom byte det direkt..
-S-
 

lars2

Avslutat medlemskap
Förstår inte varför 21 tusen skulle vara misstänksamt, den finns annars att hitta från 23 till +25 tusen. Det är ju inget ordinariepris utan extrapris, troligen som fotomässakampanj. De har ju olika sorters erbjudande med ganska bra nedsatta priser av och till, förmodligen kampanj för att etablera sig i Sverige. Marknadsföring kostar och det är ju trevligt för kunderna om de lägger detta på kampanjer med nedsatta priser.

All företag kan gå i konkurs, stora som små, gamla som nya, även om de nya har sämre statistik. Det är inte helt lätt att slå sig in på marknaden. De allra flesta som går i konkurs är inte några skojeriföretag utan hårt arbetande företagare som av någon anledning blev utslagna från marknaden. När intäkterna viker och kostnaderna är kvar kan det gå fort utför.
 

olap

Aktiv medlem
Jag väntar på ett paket från Rajala. Sändningsnummret till postpaketet jag fått är 23 tecken och verkar inte gå att spåra via Postens vanliga sida. Har någon koll på hur man spårar det?
 

UlfBodin

Medlem
Även jag har beställt hos Rajala via webbbutiken men för hämtning och betalning i butiken i Stockholm. Jag har fått en beställningsbekräftelse via e-post. Vet någon om det skickas ut en leveransbekräftelse eller är det bara att ta sig till butiken och hämta ut?

Det är inte lätt (eller just nu omöjligt) att få kontakt med butiken via telefon eller e-post. Undrar om deras organisation och arbetssätt verkligen är anpassad för så stora annonskampanjer...
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Jag tror att där ligger en del av deras problem, för liten organisation,

Till mig ringde dom först, men jag hade legat på dom som f..n, men dom skickar även ut via posten.
 

UlfBodin

Medlem
Så är det.

Blev dessutom en aning förvånad idag. Trots en beställning 09.23 i fredags, fanns ingen kamera att hämta upp i Stockholmsbutiken. Tydligen finns inget kösystem och att priset endast gällde innevarande lager, som indikerades i annonsen, var nog inte heller korrekt eftersom min beställning väntas in på torsdag eller fredag till samma pris. Dessutom förbryllar tillgänglighetsstatusen i webbshopen - kameran är just nu i skrivande stund fortfarande visad som Tillgänglighet: direkt. Det känns inte helt tillfredsställande.
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Det här känns allt för bekant, jag kontaktade leveransavdelningen på Canon
när jag väntade på mitt 100-400, (väldigt trevliga) för att få en uppfattning om deras relation med Rajala,(ekonomiska, inga problem) och hur leveranserna ditt fungerade.

Enligt Canon så fick Rajala små, men dock leveranser av mitt beställda objektiv, (detta förnekade Rajala) men Canon visste inte om dessa gick till Finland eller till Sverige, jag tror därför att Rajala räknar med t.ex tillgängligheten totalt, inte just för Stockholmsbutiken.

Men,men, så här borde det inte kunna fortsätta, ni får faktiskt börja skärpa er,(jag är säker på att Rajala läser detta)
 

mmmphoto

Aktiv medlem
Avbeställde precis ett Elinchrom Quadra från dem av två orsaker.

Att dom inte svarar på mail (flera dagar) angående delleverens då deras webbutik visar fel

Deras webbutik visar fel. Det som står som tillgängligt fick jag en orderbekräftelse om att det "kunde komma in om en vecka".

Två saker som inte är ok om man kallar sig PRO SHOP


Ps
Det är illa vad kräsen man blivit pga Dustin, Cyberphoto mfl. logistik- och kundhantering.

pss
(orderbekräftelsen stämde dessutom inte överens med min beställning i övrigt)

psss
Rajala har konkurensmässiga priser, det ska dom ha cred för
 

ChrilleT

Ny medlem
Mailade dom fredagen 13nov om pris och tillgänglighet på ett objektiv då köpknappen ej fanns i webshoppen på objektivsidan. Har fortfarande inte fått något svar. Försökte även ringa en gång utan att komma fram. Även om de kommer ha billigare erbjudande framöver så kommer jag köpa från andra butiker.
 

thirteen

Medlem
Inget att anmärka på

Jag har precis köpt en Nikon D700 i paket med en SB900 & Batterigrepp för 27000:-. Leverans tre dagar efter lagd order. Då stod det ändå "Tillgänglighet: 2-3 dagar".

Det har tydligen varit mycket gnäll på den här tråden så därför tyckte jag att det var dags för någonting positivt också.

Men visst, priset var nästan "för" bra för att vara sant. Det infann sig en viss nervositet efter att ha läst inläggen i den här tråden.

Tack för mig, ha en trevlig kväll allihop!
 

BroderIsak

Aktiv medlem
Jag var där idag och köpte en Vitglugg med min polare idag. OM man tittar runt i affären och ser hur mycket varor dom har på lager så tvivlar jag på att det skulle gå dåligt för dom.
För det är inte många butiker som har fullt sortiment Canon ,Nikon ifrån fisheye till 600mm på hylla så att vi som kunder får titta på.
Den optik som vi köpte idag var det bäst pris på i stan.

Service var bra samt att det var mycket folk som handlade så vi fick vänta ett tag innan vi fick hjälp. Och då är det bra med nummerlappar så att man kan glida runt i butiken under tiden man väntar.
 

flygnord

Aktiv medlem
misstänker att du såg annonsen här på fotosidan för paketet med D700:an?

såg samma och blev lite intresserad, men kunde inte hitta samma erbjudande på deras sida, samtidigt som länken inte fungerat för mig..

en fråga angående paketet: är det endast batterigreppet med AA-hållaren, eller är det hela rasket med EN-EL4a-batteriet också?
 

thirteen

Medlem
misstänker att du såg annonsen här på fotosidan för paketet med D700:an?

såg samma och blev lite intresserad, men kunde inte hitta samma erbjudande på deras sida, samtidigt som länken inte fungerat för mig..

en fråga angående paketet: är det endast batterigreppet med AA-hållaren, eller är det hela rasket med EN-EL4a-batteriet också?
Jag surfade runt och hittade annonsen på annat ställe. Det var med hela rasket. Ett batteri följde med, det var det som va till kameran (så klart) Sen var det med en xtra hållare inkl. skyddsväska för AA-batterier.
 

Greyhame

Aktiv medlem
Problem?

Jag börjar tveka lite över deras seriositet trots allt.

Var i telefonkontakt med dem för ett par veckor sedan, ang. att jag har ett presentkort det var dags att utnyttja. Jag beställde ett batterigrepp, vilket innebär att jag skulle få lägga till lite emellan. Kom fram till att jag skickar presentkortet till Sthlm, de skickar varorna mot postförskott, minus presentkortsvärdet.

Nu har inget kommit sedan dess, och de går verkligen inte att nå. Har mailat för en vecka sedan, inget svar. Har ringt olika tider 10 gånger, och kommer bara till en telefonsvarare som berättar hur mycket de har att göra, och ber mig komma till deras butik i Sthlm istället.

Har de kursat? Har de för lite personal? Är de oseriösa?
 

Tegendal

Aktiv medlem
!

Jag är också lite tveksamma til Rajala. Skulle köpa en Sony A200 när den va rabbaterad vid jul. Bokade en på dera hemsida och fick en bekräftelse på att jag bokat en och att den bara var att hämta ut mot betalning. Glad som jag var gick jag till skolan och planerade att åka till sthlm(jag bor i uppsala) på eftermiddagen. Av ren slump ringer jag till rajala innan jag åker och då säger dom att dom inte hittat min bokning och så, jag uppger ordernummer och efter en lång stund får dom fram det.
Då visar det sig att kameran är slut, dom har alltså sålt min bokade kamera. Det då försöker då är att sälja på mig en dyrare vilket jag tyckte va otroligt fult gjort. Sedan kom dom med förslaget att jag kunde få köpa deras demo. Jag frågade då om rabbat då det är en demo men får blankt nej.

Eftersom jag gärna ville ha kameran köpte jag den men jag var riktigt sur på Rajala efter, jag höll på att lägga ca 200 kr bar för att åka dit och inte få någon kamera. Tycker dom borde ha ringt när det visara sig att dom sålt min kamera och sen borde demoex vara rabbaterade då de inte är demoex....tveksamt om jag någonsin handlar där igen....
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Inte seriösa

Med så mycket klagomål så kan vi väl konstatera att ett seriöst företag inte beter sig så. Det går inte att göra affärer med företag som inte svarar på telefon eller mail inom rimlig tid. Lågg till några hundralappar och köp av seriösa företag i stället, ex vis CyberPhoto.
 

MixPix

Aktiv medlem
Jag har enbart haft positiva intryck av Rajala, fast då gäller det Malmöbutiken. Snabba svar i mail och tele, låneobjektiv vid service osv.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Med så mycket klagomål så kan vi väl konstatera att ett seriöst företag inte beter sig så. Det går inte att göra affärer med företag som inte svarar på telefon eller mail inom rimlig tid. Lågg till några hundralappar och köp av seriösa företag i stället, ex vis CyberPhoto.
"Så mycket klagomål"?!

Jag har haft en hel del med företaget att göra och jag känner inte alls igen den bild du målar upp.

Rajala är i högsta grad ett seriöst företag, och jag tycker du går väldigt långt när du uppmanar andra att inte handla där. Vad jag kan se har du inte ens skrivit i tidigare i tråden.
 
ANNONS