Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa "proffskompakten"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard Jack

Avslutat medlemskap
Hej på er!

På senaste tiden har det kommit en hel del lite mer seriösa kompaktkameror. Men frågan är vilken som är "bäst"?

Jag har systemkamera, men jag är ute efter en kamera som har lite lägre profil, och som är enklare att resa med. Men vill ändå att det ska vara en riktig bra kamera.

Detta är måsten:
-Riktigt god bildkvalité
-Lågt brus (upp till ISO 800)
-RAW
-Manuella inställningar (typ Av, Tv och M)
-Kunna ge mig kostskärpedjup (stor CCD och/eller stor bländaröppning)

Detta hade varit trevligt (men inget måste)
-Bildstabilisering

Jag har idag en Canon G9 till ändamålet, men den ger mig inte det korta skärpedjup jag vill ha. Den är även rätt brusig.

De jag har sneglat lite på är (utan inbördes ordning):
Canon G11
Canon S90
Ricoh GR Digital III
Olympus E-P1 Pen
Panasonic Lumix DMC-GF1
Leica D-Lux 4

Mitt pristak är ca 10000:-

Vad säger ni?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ja tack!

Du är inte ensam om ditt önskemål, men jag har inte hittat min drömkompakt. Ännu. Av dina krav är det nog kortskärpedjup som är värst eller omöjligt att nå eftersom kompakternas små sensorer just resulterar i längre skärpedjup!

Jag begriper inte att man inte lyckats konstruera en kompakt fullformatare i retrostuk. Gamla tiders 35mm-kameror borde väl för 17 rymma en sensor i samma format som filmen och dagens elektronik borde ju få plats där filmen satt? Då pratar jag om en kamera med optisk sökare. Jag skulle netala en rejäl slant om "min" kamera bara fanns. Det är nästan så att man har lust att försöka bygga om en gammal kamera med sensor o lite elektronik....



Hej på er!

På senaste tiden har det kommit en hel del lite mer seriösa kompaktkameror. Men frågan är vilken som är "bäst"?

Jag har systemkamera, men jag är ute efter en kamera som har lite lägre profil, och som är enklare att resa med. Men vill ändå att det ska vara en riktig bra kamera.

Detta är måsten:
-Riktigt god bildkvalité
-Lågt brus (upp till ISO 800)
-RAW
-Manuella inställningar (typ Av, Tv och M)
-Kunna ge mig kostskärpedjup (stor CCD och/eller stor bländaröppning)

Detta hade varit trevligt (men inget måste)
-Bildstabilisering

Jag har idag en Canon G9 till ändamålet, men den ger mig inte det korta skärpedjup jag vill ha. Den är även rätt brusig.

De jag har sneglat lite på är (utan inbördes ordning):
Canon G11
Canon S90
Ricoh GR Digital III
Olympus E-P1 Pen
Panasonic Lumix DMC-GF1
Leica D-Lux 4

Mitt pristak är ca 10000:-

Vad säger ni?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ja, det jag ville säga är att det nog hänger på sensorns storlek, som borde vara 24x36mm.

Du är inte ensam om ditt önskemål, men jag har inte hittat min drömkompakt. Ännu. Av dina krav är det nog kortskärpedjup som är värst eller omöjligt att nå eftersom kompakternas små sensorer just resulterar i längre skärpedjup!

Jag begriper inte att man inte lyckats konstruera en kompakt fullformatare i retrostuk. Gamla tiders 35mm-kameror borde väl för 17 rymma en sensor i samma format som filmen och dagens elektronik borde ju få plats där filmen satt? Då pratar jag om en kamera med optisk sökare. Jag skulle netala en rejäl slant om "min" kamera bara fanns. Det är nästan så att man har lust att försöka bygga om en gammal kamera med sensor o lite elektronik....
 

matti

Aktiv medlem
Leica M9 är ju förhållandevis kompakt....bara att slanta upp ;-)

Nä...men lite mer seriöst ger väl Olympus Pen överlägsen bildkvalitet av de exempel du nämner!

mvh / Matti
 
Senast ändrad:

j_s

Aktiv medlem
Av dina krav är det nog kortskärpedjup som är värst eller omöjligt att nå eftersom kompakternas små sensorer just resulterar i längre skärpedjup!
Olympus E-P1 och Panasonic GF-1 har en större sensor än de andra i listan, så de spelar inte riktigt i kompaktklassen. Med t ex ett 20/1,7-objektiv kan man få hyfsat kort skärpedjup med de kamerorna.
 

Jottas

Aktiv medlem
sigma dp-1

Jag skulle bara vilja slå ett slag för Sigma DP-1! jag köpte en nyligen. Den har ju stor sensor bra objektiv(fast brännvidd) blixtsko och sync på alla tider med blixt. Jag köpte en voigtländer-sökare också och då blev den mycket användbar.
Den är dock lite långsam men jag tycker inte att det stör.
RAW-format har den också.
Den finns just nu på wibergsfoto för 3995:-
 

Muni

Aktiv medlem
En kompakt är och förblir alltid en kompromiss. Med sin mindre sensor ingår brus och ett längre skärpedjup i konceptet.
Jag valde Ricoh GRDIII för sitt lilla format, högklassiga optik och möjlighet att anpassa kameran efter egna önskemål.
Jag fick en av de första svensksålda kamerorna, så jag har hunnit utvärdera den en del. Jag har skrivit en artikel här: http://foto.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=88958d38-081b-43b5-8347-839532e2f96b&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Håller absolut med om att Sigma bör hamna på listan över tänkbara alternativ - VÄLDIGT nöjd med DP1! Men kanske har DP-2 en del fördelar - lite längre brännvidd ger förmodligen kortare skärpedjup. lite större bländare (2,8) bidrar säkert till samma sak. Att den har större sensor gör ju inte saken sämre - inte heller att DP-serien är nåt så in i ... skarp. För att inte tala om dynamiken. Just nu är ju DP2:an en del dyrare men om det saknar betydelse är det absolut en kamera att överväga.
Ricoh har ju också en ny serie på gång (GXR?) som verkar väldigt lovande. Värt att kolla.
Har själv funderat på en G9 ibland f.a. pga att den har hyggligt telezoom - men blir ofta besviken när jag ser bilder tagna med den - känns lite "bluddrigt". Är ju annars en rejäl kamera som man kan tänkas ha liggande i fickan på skogspromenaden. Förkyld och oförmögen att göra nåt särskilt tittade jag en hel del på bilder tagna med G9 och G10 igår - och jag tycker att det generella intrycket är till 10:ans fördel. Men det varierar lite... Hur som helst, i min förströdda jakt på en G9:a svarade jag på en annons och den som sålde hade köpt en 11:a. Han skrev "Dock är känslan och byggkvaliten hos G11 sämre än hos G9 som är byggd att hålla länge. Kvaliteten på bilderna är snarlik, dvs mycket hög, upplever dock G9 bilder som vassare ut ur kameran. G11s bilder kräver bearbetning för att komma till sin fulla rätt." Tål att tänka på.
Som sagt, ta en titt på Sigma - och läs recentionerna här på Fotosidan. Och Sigma är absolut ingen familjekamera - då ska man välja annat märke.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Även jag vill slå ett slag för Sigma DP1!

Sålde min(a) DSLR efter att i somras ha köpt Olympus EP1 (tröttnade på att konka på tunga metallklumpar), men jag hängde framför allt upp mig på att "shutterlaggen" i vissa lägen var besvärande på den, så den fick kicken. Pannkakan var ingen höjdare direkt, heller.

Köpte i stället Lumix GF1 och är mycket nöjd med den (i paket med 20mm/1,7).

Efter att ha sett Sigman till ett mycket bra pris, föll jag även för den och blev helt förbluffad över bildkvaliteten! Den är på intet sätt en felfri kamera, men vilka bilder den levererar...... till mindre än en tredjedel av priset för Lumixen!

För den intresserade så har jag just skrivit en recension på DP1:an här på Fotosidan.
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Vad skiljer DP1s från DP1?
Tja, inte mycket vad det verkar. Största skillnaden verkar vara möjligheten att samtidgt spara i RAW och JPEG. Det talas om möjligheten att tilldela knapparna funktioner men det finns redan i uppgradering av mjukvaran för DP1. Sedan var det något om motljus men DP1:an med RAW har så stort dynamiskt omfång att det säkert bara är en mjukvaruuppdatering för JPEG (tror jag).
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Jag tror att IF-filtret modifierats så att direktljus inte ger lika mycket negativ effekt. DP1 största svaghet är att ett rött rutnät visas runt en stark ljuskälla, t ex solen i motljus. Det har föreslagits att det har berott på reflexer från IR-filtret:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1027&message=33787177
Jo, lite rött/magenta kan det bli ibland. Men jag har aldrig sett så gräsliga exempel som i följande bildexempel: http://dc.watch.impress.co.jp/docs/review/special/20091104_326397.html
Har Sigma förbättrat den egenskapen är det bara att tacka och ta emot.
Så här ser min värsta någonson ut...
 

Bilagor

Richard Jack

Avslutat medlemskap
Tack för alla era svar!

Det blev till slut en Panasonic Lumix DMC-GF1 med 20mm f/1,7 (pannkaksobjektiv).
(Not. Har beställtkameran, men ej fått den ännu.)

Den har en cropfaktor på 2 (sensormått:17,3 x 13 mm).
En största bländaröppning på 1,7.
Motsvarar 40mm brännvidd på en 35mm-kamera.
Möjlighet till andra objektiv.

Ok, inte direkt något man har i skjortfickan, men liten nog för min smak.

Läs mer här:
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Tack för alla era svar!

Det blev till slut en Panasonic Lumix DMC-GF1 med 20mm f/1,7 (pannkaksobjektiv).
(Not. Har beställtkameran, men ej fått den ännu.)

Den har en cropfaktor på 2 (sensormått:17,3 x 13 mm).
En största bländaröppning på 1,7.
Motsvarar 40mm brännvidd på en 35mm-kamera.
Möjlighet till andra objektiv.

Ok, inte direkt något man har i skjortfickan, men liten nog för min smak.

Läs mer här:
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/
Klämde på en sådan häromveckan. Trevlig sak med mycket inbyggt "vill ha". Särskilt med pannkaka. En enda sak störde mig lite och det var greppet med en hand. Var livrädd att tappa den. Ungefär samma sak var det med min DP1:a, men det gick att lösa med ett extra grepp. Säkert kommer du att gilla din nya apparat!!
 
ANNONS