Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sagan

Avslutat medlemskap
Okej, så Terje är en riktig lo-ser då m.a.o. Trots alla fina bilder som han faktiskt tagit (inte helt säker på vilka de är dock).
Det är så onödigt alltsamman, han har tillräkligt med talang för att klara sig bra utan att försköna och förljuga.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Okej, så Terje är en riktig lo-ser då m.a.o. Trots alla fina bilder som han faktiskt tagit (inte helt säker på vilka de är dock).
Det är så onödigt alltsamman, han har tillräkligt med talang för att klara sig bra utan att försköna och förljuga.
Visst finns det säkert egna bra bilder i hans portfolio, men när det finns så många andra bra fotografer som dessutom är ärliga blir konkurransen svår.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Visst finns det många andra bra fotografer, men det är få som har den stil som Terje har på sina bilder och få som kan förmedla bilder som han kan. Han har alltså ett ganska unikt koncept och dessutom stor talang.

Sen förstör han alltsamman, allt förtroende är borta. Vilken fullständigt slöseri!
 

millgard

Aktiv medlem
Visst finns det många andra bra fotografer, men det är få som har den stil som Terje har på sina bilder och få som kan förmedla bilder som han kan. Han har alltså ett ganska unikt koncept och dessutom stor talang.

Sen förstör han alltsamman, allt förtroende är borta. Vilken fullständigt slöseri!
Jag är benägen att hålla med faktiskt. Jag gillar hans lite impressionistiska och okonventionella sida och det hade varit lika bra om han hade varit öppen med att han skapade bilderna i datorn istället för att skapa den fejkade mytbilden av sig själv. Annars kan han ju börja fota analogt igen, det är han ju bra på.
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Visst finns det många andra bra fotografer, men det är få som har den stil som Terje har på sina bilder och få som kan förmedla bilder som han kan. Han har alltså ett ganska unikt koncept och dessutom stor talang.

Sen förstör han alltsamman, allt förtroende är borta. Vilken fullständigt slöseri!
Jag håller med dig. Det är verkligen tråkigt.

Men är hans bilder egentligen sämre för det? Det var nämligen en diskussion i en annan tråd för ett tag sedan, och där verkade det vara en majoritet som menade att hur en bild kommer till är oväsentligt och att det bara är slutresultatet som räknas. En bra bild är en bra bild verkade de mena.
 

henkrikroos

Aktiv medlem
Eller, sorry, rättelse: han har tydligen inte ens vunnit någon (känd inom allmänhetens ögon) fototävling i Norge, så mitt förra påstende var ute och cyklade.

Det visade sig att tävlingen från 1987 vann han ej, utan återfanns först på femtonde plats.
Fast det är såhär att den tävlingen 1987 som han hamnade på 15plats, inte heter årets naturfotograf.

Där fanns säkert många olika tävlingar under den tiden i Norge. Det är ju svårt nog att leta upp vilka tävlingar som fanns i Sverige på 80talet :p
Den tävlingen Terje ställde upp i och då kanske vann "årets naturfotograf" kanske inte längre finns, och därför varit svår att hitta för de som letat?
Bara för att det inte finns på google nu betyder inte det att det inte fanns då. Även om google är stort!

Så det får inte dras förhastade slutsatser enligt mig. Det har ju inte kommit fram någon egentlig information än!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag håller med dig. Det är verkligen tråkigt.

Men är hans bilder egentligen sämre för det? Det var nämligen en diskussion i en annan tråd för ett tag sedan, och där verkade det vara en majoritet som menade att hur en bild kommer till är oväsentligt och att det bara är slutresultatet som räknas. En bra bild är en bra bild verkade de mena.
Men det är ju också en fråga om vad vi sysslar med. Är det fotografering eller är det bildbehandling? För egen del så sysslar jag med fotografering och den som kallar sig fotograf förväntar jag mig också syssla med fotografering.

Kallar man sig bildskapare då hamnar man i en annan situation, där man kan behandla bilden precis hur man vill så länge man inte bryter mot några upphovsregler.
 

millgard

Aktiv medlem
Fast det är såhär att den tävlingen 1987 som han hamnade på 15plats, inte heter årets naturfotograf.

Där fanns säkert många olika tävlingar under den tiden i Norge. Det är ju svårt nog att leta upp vilka tävlingar som fanns i Sverige på 80talet :p
Den tävlingen Terje ställde upp i och då kanske vann "årets naturfotograf" kanske inte längre finns, och därför varit svår att hitta för de som letat?
Bara för att det inte finns på google nu betyder inte det att det inte fanns då. Även om google är stort!

Så det får inte dras förhastade slutsatser enligt mig. Det har ju inte kommit fram någon egentlig information än!
Det där har utretts rätt bra på Flashback faktiskt.
 

henkrikroos

Aktiv medlem
Hej alla. För er som inte sett det i artikeln

http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/20/terje-helleso-plagierade-svensk-forfattare-forsokte-skaffa-retroaktivt-tillstand/

http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/20/terje-helleso-plagierade-svensk-forfattare-forsokte-skaffa-retroaktivt-tillstand/



Det är nu båda lägren splittras än en gång. Jag skulle vilja se alla er som tycker det ska vara stopp att granska Terje och det han sysslat med, efter det han filurifaxat mot 84-årige Eric Karlsson. Seså, upp till kamp.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Hej alla. För er som inte sett det i artikeln

http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/20/terje-helleso-plagierade-svensk-forfattare-forsokte-skaffa-retroaktivt-tillstand/

http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/20/terje-helleso-plagierade-svensk-forfattare-forsokte-skaffa-retroaktivt-tillstand/



Det är nu båda lägren splittras än en gång. Jag skulle vilja se alla er som tycker det ska vara stopp att granska Terje och det han sysslat med, efter det han filurifaxat mot 84-årige Eric Karlsson. Seså, upp till kamp.
Rent ut sagt förjävligt.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Synd man inte bor i närheten av Terje, då hade jag f*n gått och skällt ut kräket. Att lura en 84-årig gubbe är förjävligt.
 

millgard

Aktiv medlem
Synd man inte bor i närheten av Terje, då hade jag f*n gått och skällt ut kräket. Att lura en 84-årig gubbe är förjävligt.
[ironi]

Nejnej, det finns inget fel med det. Han var ju bara 68 då han blev lurad.

[/ironi]

Visst är det illa, man kan verkligen fråga sig varför han inte bara lägger alla kort på bordet nu. Det här bidrar både till att hans förtroende ytterligare förstörs samt att granskningen fortsätter. Det verkar ju finnas omätliga källor att ösa ur...
 

Mesch

Aktiv medlem
[ironi]

Nejnej, det finns inget fel med det. Han var ju bara 68 då han blev lurad.

[/ironi]

Visst är det illa, man kan verkligen fråga sig varför han inte bara lägger alla kort på bordet nu. Det här bidrar både till att hans förtroende ytterligare förstörs samt att granskningen fortsätter. Det verkar ju finnas omätliga källor att ösa ur...
Stölden (upphovsrättsbrottet) inträffade då han var 68, lurandet skedde ju nu.
Terje är ett generalpucko som inte längre kan sjunka lägre i min bok.
 

Falumas

Aktiv medlem
Stölden (upphovsrättsbrottet) inträffade då han var 68, lurandet skedde ju nu.
Terje är ett generalpucko som inte längre kan sjunka lägre i min bok.
Nog för att det är förjäkla illa, men har inte din bok personer som Hitler och Stalin ganska mycket längre ner. Han är ju bara en bluffare, ljugare och fifflare, i min bok kan man sjunka ganska mycket lägre än så.

Generalpucko håller jag dock med om.

/Karl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS