Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Att sänka sig till en nivå där man står och fäktar och gormar och gapar, det är ju det som är ovärdigt. Att säga att någon skulle få spöstraff och piskrapp, det är ovärdigt. Att kräva att någon utesluts ur en yrkeskår är inte ovärdigt. Brottsliga gärningar ska gå igenom vår rättsapparat. Inte genom att föda en lynchmentalitet hos andra yrkesverksamma. Det är ovärdigt. Så menar jag i största utsträckning och jag försvarar på intet sätt vad han gjort eller fortsätter att förneka att han gjort.
Jamen dåså. Inget av det ovanstående har ju hänt (förutom att någon uttryckte liknande saker i vad jag tror var någon slags ironi).
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Terje bör föreläsa!

Jag skulle mycket väl kunna se TH som föreläsare på fotoutbildningar runt om i Sverige. Han har en erfarenhet som få andra besitter, men tyvärr så tycker jag att HFF valt fel ämne till TH som föreläsare.

"Vi söker naturfotografins gränser, det är vad vi är intresserade av att utforska." så uttrycker Lasse Lindkvist valet av att anlita TH.

Och så har även studenter vid HFF uppfattat det hela, vilket ju är förståeligt.

Jag och 20-talet andra studenter på HFF hade idag ett samtal i trevlig ton med Hellesö som kretsade kring äkthet och de regler och konventioner som finns inom naturfotografin och vad som händer om en väljer att bryta mot dessa.
Som föreläsare inom ämnet "naturfotografins gränser" så hade det varit mycket bättre med någon från alla dessa naturfoto organisationer som finns i Sverige. De har upprättade normer och kan väl svara för gränserna. Att anlita Terje som föreläsare inom det ämnet är väl bland det tokigaste valet man kan göra, då han uppenbarligen inte förstår vilka gränser som finns/fanns.

Däremot så borde HFF anlita TH som föreläsare inom ämnet "vad händer när du passerat gränsen?". För det finns ingen annan i vår samtid som fått genomgå en sådan fullständig omvälvning av sitt liv som TH.

Att lyssna till TH som beskriver hur det kunde gå så fel, vad som var de bakomliggande orsakerna till fusket, vilka konsekvenserna blev osv. Med den erfarenheten hade studenter fått en grund för kritisk granskning, baserat inte enbart på att pixlar sitter på rätt plats i en bild utan även förutse om en fotograf (eller sig själv) är i en riskzon och kanske borde granskas lite hårdare.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Däremot så borde HFF anlita TH som föreläsare inom ämnet "vad händer när du passerat gränsen?". För det finns ingen annan i vår samtid som fått genomgå en sådan fullständig omvälvning av sitt liv som TH.

Att lyssna till TH som beskriver hur det kunde gå så fel, vad som var de bakomliggande orsakerna till fusket, vilka konsekvenserna blev osv. Med den erfarenheten hade studenter fått en grund för kritisk granskning, baserat inte enbart på att pixlar sitter på rätt plats i en bild utan även förutse om en fotograf (eller sig själv) är i en riskzon och kanske borde granskas lite hårdare.
Teoretiskt sett intressant, men nu verkar det ju som om TH själv är den minst lämpliga att föreläsa i det ämnet just pga att han saknar självinsikt och tycks ö.h. vara - som jag sagt tidigare - 'in denial' (finns det nåt svensk uttryck för det?). Tyvärr.
 

yens

Aktiv medlem
Att sänka sig till en nivå där man står och fäktar och gormar och gapar, det är ju det som är ovärdigt. Att säga att någon skulle få spöstraff och piskrapp, det är ovärdigt. Att kräva att någon utesluts ur en yrkeskår är inte ovärdigt. Brottsliga gärningar ska gå igenom vår rättsapparat. Inte genom att föda en lynchmentalitet hos andra yrkesverksamma. Det är ovärdigt. Så menar jag i största utsträckning och jag försvarar på intet sätt vad han gjort eller fortsätter att förneka att han gjort.
Det alla som följt den här tråden sedan den startades och fortfarande inte kan respektera det TH håller på med är överens om är:

- Han erkänner bara det fusk där han är fullständigt överbevisad kring
- Han försöker fortfarande sopa igen spår efter sig där han vet att mer kan grävas upp
- Han slätar över hela saken genom att börja prata om artistisk frihet och att utmana normer
- Vi är inte intresserade av personen TH, vi hoppas att han har mat på bordet och är vid hälsa
- Att det kommit in personer i tråden och försökt ställa någon form av diagnoser har vi kraftigt tagit avstånd från.

Att han inte kommer ihåg vad han fuskat med tror vi helt enkelt inte på, han vet exakt vilka bilder (och numera även texter) som är äkta och vilka som inte är det, så varför kan han inte spotta ur sig det och gå vidare?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har nu gjort en anmälan till Högskoleverket om att HFF anlitat Hellesø som föreläsare, och bett dem pröva om det är förenligt med högskoleförordningen.

Vi får väl se om det händer nåt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Teoretiskt sett intressant, men nu verkar det ju som om TH själv är den minst lämpliga att föreläsa i det ämnet just pga att han saknar självinsikt och tycks ö.h. vara - som jag sagt tidigare - 'in denial' (finns det nåt svensk uttryck för det?). Tyvärr.
Var du med på föreläsningen och hörde vad han sa?
 

xlxl67

Aktiv medlem
Känns lite märkligt att han skall undervisa i foto när han brutit mot alla regler. :/

Sedan undrar jag varför han kallas naturfotograf?
Då borde man vilja avbilda naturen ärligt som den är
och beskriva den ärligt o inte hitta på vargar, mård etc...

Jag tror mer han använder naturen som ett sätt att uttrycka ngn slags konstform...
 

MattiasL

Aktiv medlem
Om jag förstår det hela rätt, handlar det om en gästföreläsning, och inte en anställning, stämmer det? Det kan väl ändå inte vara hela världen.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Klart att det är intressant att han föreläser,, det hade jag uppskattat som elev. Där hade man ju lätt kunnat få svar på frågor, i alla fall ställa frågorna man har.

Sedan så tycker jag väl att det hela är en gränslöst sorglig berättelse hela grejen. Terjes blogg håller kanske inte den kvaliteten som man önskar, han hänger inte riktigt med om man jämför med kvaliteten som kanske ett 50tal amatörer presterar i Sverige idag.
Det krävs sååååå mycket mer, odopat alltså/givetvis.

Jag tycker Terje borde hitta en ny nisch inom fotot, vet inte vad men han måste hitta självförtroendet i något nytt och inte stödja sig på det gamla som mängder av folk har kommit ikapp för länge sedan.

Hoppas att han hittar ny mark. Finns kanske en chans!

/N
 

yens

Aktiv medlem
Klart att det är intressant att han föreläser,, det hade jag uppskattat som elev. Där hade man ju lätt kunnat få svar på frågor, i alla fall ställa frågorna man har.

Sedan så tycker jag väl att det hela är en gränslöst sorglig berättelse hela grejen. Terjes blogg håller kanske inte den kvaliteten som man önskar, han hänger inte riktigt med om man jämför med kvaliteten som kanske ett 50tal amatörer presterar i Sverige idag.
Det krävs sååååå mycket mer, odopat alltså/givetvis.

Jag tycker Terje borde hitta en ny nisch inom fotot, vet inte vad men han måste hitta självförtroendet i något nytt och inte stödja sig på det gamla som mängder av folk har kommit ikapp för länge sedan.

Hoppas att han hittar ny mark. Finns kanske en chans!

/N
Det skulle jag inte ha något emot, men då behöver han göra upp med sitt förflutna, inte bara glida undan så fort det ställs några obekväma frågor.
 

Kiboko

Aktiv medlem
...och apropå 'ovärdigt'; varför är det ovärdigt att kräva att en sådan märklig brottskarriär klaras ut? Visst är det synd om brottslingar och alla måste få mat på bordet, men detta är inte ett enstaka brott som begåtts tanklöst och i hast , utan upprepade utstuderade brott, begångna under lång tid, i avseende att bedra och lura skjortan av fotografer och fotoentusaister, höga som låga. Eftersom det inte blivit utrett till fullo och eftersom gärningsmannen verkar vara 'in denial' kan man bara tro att han tänker fortsätta med sitt lurendrejeri. I en form eller annan.
Jag tycker också det är märkligt att ta in honom som föreläsare … redan nu(!)
Han har inget att säga fotovärlden förrän han erkänt fel. …

(Varför är det så svårt för folk i allmänhet och politiker i synnerhet att idag erkänna när man gjort fel?
- Jag har gjort fel! Förlåt mig, jag ångrar det jag gjort, (jag tar mitt straff), jag skall inte upprepa det. … är mycket starkare att säga än att som många bara skylla på omständigheter och andra, utan att erkänna att man själv handlat fel.)

… Därefter tycker jag att det kan krävas några år innan man överhuvudtaget lyssnar på honom i fotosammanhang … han måste bygga upp ett förtroende först.
Att låta honom föreläsa är ju att betala honom för att han är en fuskare!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS