Annons

Köpa D700 nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat ett tag på att byta kamerahus.
Idag har jag D300s med PDK-1.
Har sedan D700an kom varit sugen på den men den va för dyr då för mig så det blev D300s.
Nu funderar jag på att köpa D700 för att jag vill ha fullformat sen passar ju även mitt batteripaket D700an .

Men är det dumt att köpa en 4 år gammal modell?

Man vill ju verkligen känna att det blir bra när man köper nytt hus för jag gör det inte ofta direkt.

Jag vet att den inte går att filma med och det är jag helt ointresserad av så det spelar ingen roll.

Eller ska jag vänta in fler nya modeller?

Är ni som har D700 fortfarande nöjda med den efter att det kommit flera senare modeller eller känns den "gammal"?

Vill gärna få lite tankar runt detta.

mvh
Johan
 

Hellacopter

Aktiv medlem
D700:a är fortfarande en väldig bra kamera och i o m D800:an så sjunker priserna på D700 och gör den mer prisvärt. Jag köpte min för drygt ett år sedan och har inte ångrat mig, den känns fortfarande ny och intressant i mina händer.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har D700 men har också köpt nya D800e. Jag skulle inte tveka att köpa en D700 idag om jag inte vill slanta upp för en D800. Det är fortfarande en MYCKET bra kamera. Skall du inte skriva ut bilder i gigantstorlek eller har behov av att beskära bilderna mycket så är det inga problem. Jag kommer att ha kvar D700 som komplement. Det går säkert att hitta fina begagnade nu när många byter upp sig. /Frode
 

easyrider

Aktiv medlem
instämmer med flera här även om jag inte har en D800. D700 håller måttet och det är snarare jag eller kringutrustning som ljussättning, stativ som begränsar. det är bättre att lägga pengar på bra blixtar/studioljus, ljusmodifierar, stativ, gluggar förstås än bara en ny kamera tycker jag. har man råd med allt är det bara att köra förstås.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har funderat ett tag på att byta kamerahus.
Idag har jag D300s med PDK-1.
Har sedan D700an kom varit sugen på den men den va för dyr då för mig så det blev D300s.
Nu funderar jag på att köpa D700 för att jag vill ha fullformat sen passar ju även mitt batteripaket D700an .

Men är det dumt att köpa en 4 år gammal modell?

Man vill ju verkligen känna att det blir bra när man köper nytt hus för jag gör det inte ofta direkt.

Jag vet att den inte går att filma med och det är jag helt ointresserad av så det spelar ingen roll.

Eller ska jag vänta in fler nya modeller?

Är ni som har D700 fortfarande nöjda med den efter att det kommit flera senare modeller eller känns den "gammal"?

Vill gärna få lite tankar runt detta.

mvh
Johan
Köpte en ny D700 för några veckor sedan, ångrar inte ett dugg (använder ALDRIG filmfunktion). Men du får skynda dig modellen är tagen ur produktion och enligt cyberphoto är det absolut sista sändningen som anlänt..........
 

mathias_junker

Aktiv medlem
Kan bara hålla med om tidigare skribenter. D700 är en helt underbar kamera. Skulle köpa mig en till om jag fick råd
 

shaggy_d200

Aktiv medlem
Köp!
Jag hade D300s och hade samma tankar som dig för några månader sen. D700 har ju bättre iso prestanda så det var därför jag böt. Det man kan sakna från dx är ju cropfaktorn. Din objektivpark fixar ju även fx kameror så där behöver du ju inte jaga nya. Lite osäker på sigman men det finns det andra som vet.
Jag köpte mig en beg D700 och jag är toknöjd än så länge :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Med D800 så billig som den är och den kommande instegs FF-D600 runt hörnet så får det vara ett jädrans bra pris på D700:an för att det ska vara värt det. Är du en jpeg-fotograf? Då är det bara att slå-till, den kraftiga bandningen i skuggorna kommer du då antagligen aldrig att se.
 

fotoleffe

Medlem
Jag slog till och köpte en D700 direkt när priserna sjönk ned till 16000. Jag har väntat med att ta steget över till digitalt tills jag kunde använda alla mina älskade MF-objektiv i äkta aluminium och glas istället för plasteländet från Kina man får idag... Jag har fram tills nu kört F3 med silverfilm och skannat negativen eller dia, vilket funkar mycket bra. Jag tycker att Nikon fått till en ganska intuitiv placering av knappar o rattar och det tog inte många minuter att lista ut vad olika funktioner används till. Stänger man av autofokus och sätter programmvalet till bländarförval (A), så funkar kameran helt OK, nästan lika bra som F3. Även mina mikroskop funkar nästan lika bra med D700 som F3, det är bara sökaren som är lite usel i D700 jämfört med F3. F3 med sökare DA-2 är helt enastående, förstår inte varför nya sökare skall vara så dåliga, har man glömt hur man skär en mattskiva?
Metzblixten 60-CT4 funkar inte med digital TTL, vilket är dåligt, det hade varit enkelt att ha en digital kod som även funkar på analoga blixtar. Men eftersom de flesta tillverkare är duktiga på att locka nya köpare att hela tiden köpa nytt så verkar inte viljan finnas mer än för det fantastiska undantaget att gamla Nikkor-objektiv passar, man får helt klart ge Nikon en eloge för detta. Tillbaka till blixten så får jag troligen tillverka ett interface för att tolka digitala signaler från kameran och räknar med att PWM-styra blixtaggregatet via TTL-elektroniken. Återstår bara att få Nikon att lämna ut kommunikationsinterfacet för blixtstyrningen eller om den finns tillgänglig på nätet?

Så nu tar jag bara varannan bild ungefär med F3...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du är medveten om att iTTL fungerar så att blixten slår en förblixt precis innan huvudblixten? Mätningen sker med hjälp av förblixten för att bestämma hur hårt huvudblixten ska slå.
 

Team Member

Aktiv medlem
D700 har ju inte gått och blivit dålig över en natt bara för att det har kommit en D800.

Även om jag kommer att köpa en D800 så kommer D700 att få stanna som komplement. Jag inser för var dag som går att det inte är kameran som är begränsningen.....
 

fotoleffe

Medlem
Du är medveten om att iTTL fungerar så att blixten slår en förblixt precis innan huvudblixten? Mätningen sker med hjälp av förblixten för att bestämma hur hårt huvudblixten ska slå.
Nej, men jag räknar med att få läsa på hur kommunikationen går till. Kanske man kan öppna en egen tråd om blixtfix. Det borde gå att få t.ex. en Arduino att styra blixten. Jag har byggt om min 553 ELX så den har två TTL-sensorer och mäter med, kanske kan man göra samma här. 60CT-4 har två blixtar som jag kan separera och använda en som mätblixt.
Man blir ganska bortskämd med ledtal 60 och känner inte för att byta bort bra prylar.
 
Senast ändrad:

Rikard_L

Aktiv medlem
Skaffade också en d700 för inte så länge sedan. Innan jag bestämde mig funderade jag länge på om det kanske inte skulle vara värt att vänta på en D800 istället. Men, efter att ha analyserat mina behov samt kikat på bilder från de båda kamerorna, bestämde jag mig för att de faktiska skillnaderna mellan de båda kamerornas handhavande samt bildkvalitet var försumbara.
100% ig sökare skulle jag inte säga nej till, men med lite övning fungerar det bra att "gissa" med d700.
De dubbla minneskorten är nog egentligen det enda jag verkligen skulle vilja ha i d700:an.

Har också en d7000 som jag också gillar skarpt. Den är liten och smidig, med bra bildkvalitet, men med märkbart sämre fokusprestanda än d700.

Jag tror att du med gott samvete kan slå till på en d700.
 

Splanky

Aktiv medlem
Vill bara inflika med att D800 är guds gåva till mänskligheten.
Har nog aldrig haft ett så lättjobbat hus nån gång.
Köper ALDRIG ett hus utan två kortplatser. Har haft nog med minneskortstrul så mu sover jag gott på natten.
Men det premära är ju användningsområdet.
D700 är ett bra hus, ingen tvekan om det.
Och nu börjar begpris gå ned till 10 papp.
Vilket är 15 papp mindre än en ny D800.

Så användningsområde o prislapp är ju lite styrande.
Det är också lite fel att säga att D800 ersätter D700.
D800 spelar i en högre division och konkurrerar nu som ett prisvärt alternativ till mellanformatare.
D600 lär vara på väg, spännande!
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Stort Tack för alla svar!

Jag har precis varit och hämtat ut min nya D700.

Blir perfekt för mig!

Tack igen.

/Johan
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Den här frågeställningen känns oerhört bekant:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=144319


Hur slutade det? Jo, med en D700. Och PRECIS det som jag "störde" mig på bildkvalitetsmässigt i D300an är så grymt mycket bättre på min D700. Klockrent val. I framtiden kanske man landar med någon annan kamera men bara jag kommer överrens med D700ans aggresiva exponering ihop med Adobe Bridge så kommer det nog bli kanonbra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Den här frågeställningen känns oerhört bekant:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=144319


Hur slutade det? Jo, med en D700. Och PRECIS det som jag "störde" mig på bildkvalitetsmässigt i D300an är så grymt mycket bättre på min D700. Klockrent val. I framtiden kanske man landar med någon annan kamera men bara jag kommer överrens med D700ans aggresiva exponering ihop med Adobe Bridge så kommer det nog bli kanonbra.
Tillsammans med CNX2 tycker jag min D700 i dom aldra flesta fallen underexponerar lite 0.3-0.7 steg.

/Karl
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Tillsammans med CNX2 tycker jag min D700 i dom aldra flesta fallen underexponerar lite 0.3-0.7 steg.

/Karl
Jag har ju inte använt D700:an lika länge, men jag tycker nog exponeringen funkar bra. I alla fall i matrisläget. Den lägger inte riktigt lika mycket prioritet på vald fokuspunkt som tex D7000.
Men som vanligt så gäller det väl att lära sig hur kameran beter sig i olika ljusförhållanden och anpassa sig.
 
ANNONS