Annons

Bättre utrustnig GER bättre bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fex

Aktiv medlem
Här osar det svavel :) Det är intressanta funderingar som kommer fram. Själv tycker jag att den tekniska aspekten gör ganska lite om man inte drar isär det väldigt. Mera skärpa och mindre brus kan ju vara trevligt men det kommer aldrig att lyfta en dålig bild att bli bra men kanske på rätt bild som upplevs som bra till bättre. Alltså det är bara bra bilder som kan bli bättre med nyare grejor och skillnaden är enligt mig liten men samtidigt är det ju kul med nya prylar men det är en annan sak. Över lag så anser jag att det är fotografen som tar bilden och utrustningen är sekundär så länge den kan göra det jag vill funktionsmässigt.
 

Danne B

Aktiv medlem
..och om nu inte bättre utrustning ger bättre bilder, varför fotar då inte dagens stora fotografer med Iphone istället för Hasselblad?
:D Inte för att jag tycker att jag är någon stor fotograf eller så, men av de senaste 10 jobben jag gjort åt den tidning jag jobbar åt, har jag fotograferat 4st med min iPhone. ;)

Känns lite konstigt när man har utrustning för 60-100k hängandes över axlarna. :D
Men så går det när de vill ha bilder direkt.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Här osar det svavel :) Det är intressanta funderingar som kommer fram. Själv tycker jag att den tekniska aspekten gör ganska lite om man inte drar isär det väldigt. Mera skärpa och mindre brus kan ju vara trevligt men det kommer aldrig att lyfta en dålig bild att bli bra men kanske på rätt bild som upplevs som bra till bättre. Alltså det är bara bra bilder som kan bli bättre med nyare grejor och skillnaden är enligt mig liten men samtidigt är det ju kul med nya prylar men det är en annan sak. Över lag så anser jag att det är fotografen som tar bilden och utrustningen är sekundär så länge den kan göra det jag vill funktionsmässigt.
Äntligen någon som förstår. Tack. :)
 

Splanky

Aktiv medlem
Klart du tar bättre bilder med rätt utrustning för ändamålet.
Men det kräver ju också att köttmassan som fingret sitter på har rätt förutsättningar.
 

pechblande

Aktiv medlem
Det är bara ickefotografer som hänger upp sig på utrustningen. Foto handlar om bilden och det är den som räknas.
VARFÖR har du då bytt från 5D mkII till mkIII? Är du en ickefotograf? Varför kör du inte med en 350D istället?
(Jag vet att att man inte ska mata trollen men din attityd gör att jag måste fråga)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Här osar det svavel :) Det är intressanta funderingar som kommer fram. Själv tycker jag att den tekniska aspekten gör ganska lite om man inte drar isär det väldigt. Mera skärpa och mindre brus kan ju vara trevligt men det kommer aldrig att lyfta en dålig bild att bli bra men kanske på rätt bild som upplevs som bra till bättre. Alltså det är bara bra bilder som kan bli bättre med nyare grejor och skillnaden är enligt mig liten men samtidigt är det ju kul med nya prylar men det är en annan sak. Över lag så anser jag att det är fotografen som tar bilden och utrustningen är sekundär så länge den kan göra det jag vill funktionsmässigt.
Håller med dig i det mesta. Men sista meningen, att utrustningen skall vara användaren till lags funktionsmässigt. Ett ganska generellt uttalande. Håller du inte med om att ex en D800 har fler nyttiga funktioner och möjligheter för varierat fotande än ex en Nikon D40X. Med bättre utrustning menas ju inte bara brus och upplösning. Handlar ju också om att kunna skräddarsy sin kamera för personliga önskemål, samt i de flesta bättre handhavande. Ex att enkelt flytta runt på aktiv fokuspunkt, snabbt slå om från singel till kontinuerlig af, snabbreglage för byte av ljusmätningsmetod, objektiv med snabba fokusmotorer, objektiv med stora bländaröppningar osv. Sammantaget tror jag sånt leder till bättre bilder och framför allt fler bra bilder. Jag utgår i mitt resonemang från att användaren kan grunderna fotografi.
 

Studiomats

Aktiv medlem
VARFÖR har du då bytt från 5D mkII till mkIII? Är du en ickefotograf? Varför kör du inte med en 350D istället?
(Jag vet att att man inte ska mata trollen men din attityd gör att jag måste fråga)
Jag bytte För att jag ville ha multiexponering i kameran. Det är det som var skillnaden mellan 2 an och 3 an för mig. I övrigt så är jag mest bekväm med ff pga att jag kommer från småbildsfilm innan. Om du tycker jag är en icke fotograf eller ej är inget jag bryr mig om. Mina bilder talar för min roll som fotograf. Men det var ju trevligt att du läste min blogg, det uppskattas. Hoppas att du gillade det du såg.Jag äger även en Pentax K5 en Canon G9 och med dessa gör jag lika bra bilder med. Men jag föredrar ff pga av att jag har objektiv i vidvinkelserien som jag gillar att jobba med som inte funkar med Canon's lilla sensor. Jag har bara utrustning som inte hindrar mig i min kreativitet som fotograf. Skulle jag varit prylbög och icke fotograf så finns det betydligt bättre och dyrare grejor än vad jag äger. Tänker då på Nikon samt mellanformatskamerorna.

Min attityd är inte värre än din attityd. men jag matar gärna trollen. :)
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Redan 19 Augusti 2004 så ansågs EOS 20D vara en Canon kamera !
Fast den bara hade 8.2 MP

Klart att det finns bättre och sämre kameror men idag så får man väldigt mycket kamera för en liten slant. Men optiken kostar om den ska vara av hög klass. Sedan finns det ju skillnader i utrustningen som ger fotografen fördelar om man lär sig hantera verktygen.

För min del så är vana och komposition viktiga komponterner för en bra bild ska bli till. Sedan efterbehandlingen ger sista knycket så man kan bli stolt.

Mvh. /LEE
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag bytte För att jag ville ha multiexponering i kameran. Det är det som var skillnaden mellan 2 an och 3 an för mig. I övrigt så är jag mest bekväm med ff pga att jag kommer från småbildsfilm innan. Om du tycker jag är en icke fotograf eller ej är inget jag bryr mig om. Mina bilder talar för min roll som fotograf. Men det var ju trevligt att du läste min blogg, det uppskattas. Hoppas att du gillade det du såg.Jag äger även en Pentax K5 en Canon G9 och med dessa gör jag lika bra bilder med. Men jag föredrar ff pga av att jag har objektiv i vidvinkelserien som jag gillar att jobba med som inte funkar med Canon's lilla sensor. Jag har bara utrustning som inte hindrar mig i min kreativitet som fotograf. Skulle jag varit prylbög och icke fotograf så finns det betydligt bättre och dyrare grejor än vad jag äger. Tänker då på Nikon samt mellanformatskamerorna.

Min attityd är inte värre än din attityd. men jag matar gärna trollen. :)
Menav de tre kameror du äger så är det väl bara 5D som du kan hantera allt med. De andra två kan utgöra alternativ för vissa typer av foton, men allt det som de klarar klarar även 5D. Däremot inte tvärtom. Du säger att du gör lika bra bilder med dina två andra kameror. Är det verkligen sant? Om situationen kräver iso 3200 för handhållen fotografering, blir det lika bra med K5. Med snabba sekvenser och oregelbundna rörelsemönster, får du lika många keepers med K5 som med 5D Mark III och USM-optik?
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Mina åsikter i frågan.

Byter man upp sig utrustningsmässigt för att man generellt tycker att ens bilder inte är särskillt bra, så gör man nog bort sig, och får säkerligen bättre utdelning av att gå kurser och åka på dedikerade fotoresor. Det är hyfsat enkelt att kolla vilka bilder andra fotografer lyckas åstadkomma med den utrustningen man själv har. Jag gjorde tex en sökning på 500px efter 40D.
http://500px.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=40D
Kanske finns där precis den typen av bilder man själv önskar att man kunde ta. I det läget tycker jag att det är ide att försöka uppgradera sig själv före utrustningen.

Byter man utrustning eftersom man identifierat ett specifikt behov. En funktionalitet eller prestanda som saknas i den befintliga utrustningen. Ja, då kommer förmodligen den nya utrustningen att "ge" bättre bilder.

Personligen anser jag att om man jämför en 3 år gammal kamera med en ny från samma produktsegment, så är förbättringarna i stort helt ointressanta för hur bra bilderna kommer att bli. En uppgradering i en sådan situation innebär bara att kameraegenskaperna går från att vara tillräckligt bra till att bli bättre.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så varje gång du byter kamera så är alla dina bilder som gjordes med din gamla kamera dåliga?

Har jag påstått att de blir dåliga? Däremot kan jag konstater att årets sommarbilder på familjen är bättre än förra årets - tack vare ny kamera.

Måste vara jobbigt att leva så. Veta att varenda gång som man byter kamera så försämras ens arkiv direkt.

Jag har inga problem med mitt liv. Tvärtom gläds jag åt att jag tycker mina bilder som jag tar i dag med min 5D mk III är bättre än de jag tog för ett par år sedan med min 400D/40D/7D. Hade det varit tvärt om - ja då hade jag tyckt det var jobbig!


En bra bild är en bra bild. (Punkt)
Det är bara ickefotografer som hänger upp sig på utrustningen. Foto handlar om bilden och det är den som räknas.

Vem har "hängt upp sig på utrustningen"? Trådskaparen konstaterar att hon anser sig ha fått bättre bilder med ny utrustning. Jag och några till håller med. Du argumenterar för att utrustningen är helt oviktigt. Jag kollade bilderna på din blogg. En del av dina bilder kan förstås tas med enklare utrustning men andra vinner helt klart på en bra utrustning. Så är det nog för de flesta av oss.
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Den gången ljuset tryter så ska ni inte tro att en SonyEricsson T68 tar lika bra bilder som en Casio Exilim. Och när förutsättningarna blir sämre så kan man få riktigt bra bilder med bra utrustning.
Med billigt krafs så lär man bara stå och svära.

I en studio får man helt säkert grymma bilder med en iPhone. Detaljerna blir kanske inte de bästa när man detaljstuderar pixlarna.


Ett bra motiv i en mörk lokal blir bedrövlig om man har dåliga grejer. Så är det bara.


EDIT:
Sedan så är det ju så att det finns tillräckligt bra saker för alla ändamål.

Sedan så spelar det ingen roll vilken cannikon kamera man använder, man får ändå inga bra bilder av nebulosor.
Då är det Hubble eller något liknande man ska använda sig av. Och nu börjar vi snacka pengar.
Fast sedan finns det väl dom som påstår att man kan fixa bilder på Andromeda galaxen med en gammal Polaroidkamera från -79
 

Fex

Aktiv medlem
Håller med dig i det mesta. Men sista meningen, att utrustningen skall vara användaren till lags funktionsmässigt. Ett ganska generellt uttalande. Håller du inte med om att ex en D800 har fler nyttiga funktioner och möjligheter för varierat fotande än ex en Nikon D40X. Med bättre utrustning menas ju inte bara brus och upplösning. Handlar ju också om att kunna skräddarsy sin kamera för personliga önskemål, samt i de flesta bättre handhavande. Ex att enkelt flytta runt på aktiv fokuspunkt, snabbt slå om från singel till kontinuerlig af, snabbreglage för byte av ljusmätningsmetod, objektiv med snabba fokusmotorer, objektiv med stora bländaröppningar osv. Sammantaget tror jag sånt leder till bättre bilder och framför allt fler bra bilder. Jag utgår i mitt resonemang från att användaren kan grunderna fotografi.
Ja jag undvek att vara mera precis men jag tror nog att som du skriver är det fler saker i nya grejor än brus och upplösning och som dessutom kanske gör den större skillnaden i en uppgradering. Ja klart det kan leda till bättre bilder såsom att hinna sätta fokusen på rätt ställe i rätt tid och ta bilden, förutsättningen att man kan sin utrustning som en förlängd kroppsdel.Det är inget fult eller dåligt att vara intresserad av teknik och har man råd så är det väl klart att man ska satsa på det man tycker är roligast oavsett vad jag eller någon annan säger, på så sätt säger jag att är det inte roligt och stimulerande så blir det heller inga bra bilder. Det finns många aspekter att ta hänsyn till :) .
 

Tveljus

Medlem
Det är lustigt att läsa den långa diskussion som följde ett i grunden väldigt dåligt definierat debattinlägg, eller vad man nu ska kalla det.

Rubriken var "Bättre utrustning ger bättre bilder", men slutsatsen i OP:s inlägg var "lägg pengar på kameran först". (Jag utgår från att OP är rationell och konsekvent, och underförstått menar kamerahuset med "kameran", eftersom hon beskriver en förbättring i bilder tagna med samma optik hon tagit innan, men med nytt kamerahus)

Här är några problem jag finner med utgångspunkten i debatten:

1) "Bättre utrustning ger bättre bilder" – förutsätter man att bättre utrustning betyder utrustning bättre anpassad till fotografens mål är det här att slå in en öppen dörr. Typ som att säga att en bättre fotbollsspelare spelar bättre fotboll eller en godare macka smakar godare.

2) Om vi utgår från att det ovan inte är vad OP menar, vad menar hon då? Vad är det som är "bättre" med det nya kamerahuset? Är det att det är dyrare? Modernare? Större sensor? Annat utseende? En kombination av alla eller några av dessa, eller andra, faktorer?

3) Vad är "bättre bilder"? Är det bilder som ger fotografen större tillfredsställelse? Som efter någon given norm passar bättre in? Som inbringar fotografen mer pengar?

Utifrån grundposten så verkar den höjda kvalitén – det bättre i de bättre bilderna – innebära skärpa, klarhet (till skillnad från "en grötig hinna över alla mina bilder") och "fina" bilder. Vad "fina" kan definieras som lutar väl åt 'estetiskt tilltalande', även om det inte är den enda tolkningen som är möjlig. Så där har vi svaret på 3:an, utifrån OP:s post. Men det är ändå problematiskt att diskutera det här utan en definition på nummer 2, vad det är som gör en utrustning "bättre" än en annan. Till sist ska det nämnas att slutsatsen i inlägget var OP:s "personliga köpråd" – ett personligt köpråd är i mitt huvud en köpråd man gör efter sina egna erfarenheter. Eftersom vi alla är rätt olika som människor och fotografer är det väl inte särskilt kontroversiellt att konstatera att det är ett köpråd som inte kommer stämma för alla.

Jag misstänker att de flesta här håller med varandra så länge de skulle ha gemensamma definitioner att utgå ifrån. Till exempel att en Nikon D4 slår en Nikon D60 i skärpa, givet samma optik och fotoförhållanden, eller att dyrare utrustning inte nödvändigtvis innebär bilder som ger fotografen större tillfredsställelse, så länge den inte är en del av målet eller målet i sig förstås.

Mitt personliga bildningstips i ämnet är att gå och se Sally Manns utställning på Fotografiska (eller kolla upp henne på nätet). Mann använder bland annat gigantiska och gamla storformatskameror med obskyra objektiv som kan vinjettera och ha kraftig distortion/kantoskärpa. Även om utrustningen säkerligen kostat henne en hel del så är delarnas enskilda priser knappast i närheten av moderna kamerahus och optik. Däremot kostar glasplåtar, film och framkallningsmaterial. Det stora formatet ger hög upplösning och filmen ger dynamiskt omfång, medan objektiven sänker upplösning och skärpa. Dessutom framkallar hon medvetet sina glasplåtar ojämnt, för att experimentera fram mönster och variationer i bilderna. Hon är känd över hela världen, tjänar antagligen mer pengar än vad de flesta av oss gör på sitt fotografi och verkar gilla det hon gör.
Så, är hon dyr eller billig i utrustningen? Är det hög eller låg teknisk kvalité på bilderna? Är hon en bra fotograf, och om så är fallet: varför?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det är lustigt att läsa den långa diskussion som följde ett i grunden väldigt dåligt definierat debattinlägg, eller vad man nu ska kalla det.

Rubriken var "Bättre utrustning ger bättre bilder", men slutsatsen i OP:s inlägg var "lägg pengar på kameran först". (Jag utgår från att OP är rationell och konsekvent, och underförstått menar kamerahuset med "kameran", eftersom hon beskriver en förbättring i bilder tagna med samma optik hon tagit innan, men med nytt kamerahus)

Här är några problem jag finner med utgångspunkten i debatten:

1) "Bättre utrustning ger bättre bilder" – förutsätter man att bättre utrustning betyder utrustning bättre anpassad till fotografens mål är det här att slå in en öppen dörr. Typ som att säga att en bättre fotbollsspelare spelar bättre fotboll eller en godare macka smakar godare.

2) Om vi utgår från att det ovan inte är vad OP menar, vad menar hon då? Vad är det som är "bättre" med det nya kamerahuset? Är det att det är dyrare? Modernare? Större sensor? Annat utseende? En kombination av alla eller några av dessa, eller andra, faktorer?

3) Vad är "bättre bilder"? Är det bilder som ger fotografen större tillfredsställelse? Som efter någon given norm passar bättre in? Som inbringar fotografen mer pengar?

Utifrån grundposten så verkar den höjda kvalitén – det bättre i de bättre bilderna – innebära skärpa, klarhet (till skillnad från "en grötig hinna över alla mina bilder") och "fina" bilder. Vad "fina" kan definieras som lutar väl åt 'estetiskt tilltalande', även om det inte är den enda tolkningen som är möjlig. Så där har vi svaret på 3:an, utifrån OP:s post. Men det är ändå problematiskt att diskutera det här utan en definition på nummer 2, vad det är som gör en utrustning "bättre" än en annan. Till sist ska det nämnas att slutsatsen i inlägget var OP:s "personliga köpråd" – ett personligt köpråd är i mitt huvud en köpråd man gör efter sina egna erfarenheter. Eftersom vi alla är rätt olika som människor och fotografer är det väl inte särskilt kontroversiellt att konstatera att det är ett köpråd som inte kommer stämma för alla.

Jag misstänker att de flesta här håller med varandra så länge de skulle ha gemensamma definitioner att utgå ifrån. Till exempel att en Nikon D4 slår en Nikon D60 i skärpa, givet samma optik och fotoförhållanden, eller att dyrare utrustning inte nödvändigtvis innebär bilder som ger fotografen större tillfredsställelse, så länge den inte är en del av målet eller målet i sig förstås.

Mitt personliga bildningstips i ämnet är att gå och se Sally Manns utställning på Fotografiska (eller kolla upp henne på nätet). Mann använder bland annat gigantiska och gamla storformatskameror med obskyra objektiv som kan vinjettera och ha kraftig distortion/kantoskärpa. Även om utrustningen säkerligen kostat henne en hel del så är delarnas enskilda priser knappast i närheten av moderna kamerahus och optik. Däremot kostar glasplåtar, film och framkallningsmaterial. Det stora formatet ger hög upplösning och filmen ger dynamiskt omfång, medan objektiven sänker upplösning och skärpa. Dessutom framkallar hon medvetet sina glasplåtar ojämnt, för att experimentera fram mönster och variationer i bilderna. Hon är känd över hela världen, tjänar antagligen mer pengar än vad de flesta av oss gör på sitt fotografi och verkar gilla det hon gör.
Så, är hon dyr eller billig i utrustningen? Är det hög eller låg teknisk kvalité på bilderna? Är hon en bra fotograf, och om så är fallet: varför?
Är det inte så att mång kända fotografer utgått från någon slags norm innan de blev superkänd. När erkännandet är avklarat kan man experimentera och tjäna pengar på vad skit som helst, med modifikation. Ex Tuja Lindström. En del av hennes bilder tror jag ingen annan än Tuja Lindström skulle tjäna pengar på.
 
ANNONS