Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart får jag tag i allt?

Produkter
(logga in för att koppla)

thesemajesticpines

Aktiv medlem
Jag har tänkt att börja fota lite analogt och eventuellt kanske börja testa på att framkalla och kopiera/förstora lite själv.

1:
Men vart får man tag i all utrustning (förstorningsapparat, framkallningsdosa, spiras osv) och alla kemikalier?
Jag vet att jag skulle kunna googla i några minuter och hitta massvis av ställen men jag tänkte att jag ville fråga här först. vad har ni för erfarenheter, vad är bra vad är dåligt?
Vart köper ni ifrån?

2:
Och sen vill jag också fråga lite om mörkrummet
Vart är det optimalt att ha ett mörkrum?
Måste man ha rinnande vatten och sink?
Vad gör man av alla kemikalier?
Skulle jag i princip kunna ha ett mörkrum på vinden (så länge det är mörkt) med en vattendunk med tappkran eller måste man ha vattenkran, avlopp och sånt?
Vad bör jag tänka på som nybörjare?
 

Kärrlander

Aktiv medlem
För mörkrumsutrustning kan jag rekommendera blocket och gradera, det finns rätt mycket där till väldigt bra priser. Analogt är ju inte så hett ännu. :)

Och vad det gäller resten så har jag för mig att Photax har någon liten nybörjarguide för mörkrumsarbete som pdf att ladda ner. Börja med att läsa lite sånt i lugn och ro ska du se att det klarnar. (Även jag kör bara negframkallning och avplåtning av neg men ändring är på gång.)
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har tänkt att börja fota lite analogt och eventuellt kanske börja testa på att framkalla och kopiera/förstora lite själv.

1:
Men vart får man tag i all utrustning (förstorningsapparat,
---------

2:
Och sen vill jag också fråga lite om mörkrummet
Vart är det optimalt att ha ett mörkrum?
Måste man ha rinnande vatten och sink?
Vad gör man av alla kemikalier?
Skulle jag i princip kunna ha ett mörkrum på vinden (så länge det är mörkt) med en vattendunk med tappkran eller måste man ha vattenkran, avlopp och sånt?
Vad bör jag tänka på som nybörjare?
Här kan du leta reda på en fotoklubb i din närhet.
http://www.rsf-fotoklubbar.org/
I klubbarna finns (ännu) de som kan det här med traditionell fotografi och det är inte otroligt att de kan tipsa om var det finns begagnad utrustning.

På frågan om det behövs rinnande vatten och avlopp så är svaret nej, men det underlättar. Efter framkallning och fixering så tar du med film eller kopior i en hink med vatten till kök eller badrum och fortsätter skjöljningen.

Det är värt att veta att fotografiska vätskor inte ska slås ut i avloppet utan tas tillvara och lämnas till återvinning eller som farligt avfall.
 

Emaks

Aktiv medlem
2:
Och sen vill jag också fråga lite om mörkrummet
Vart är det optimalt att ha ett mörkrum?
Måste man ha rinnande vatten och sink?
Vad gör man av alla kemikalier?
Skulle jag i princip kunna ha ett mörkrum på vinden (så länge det är mörkt) med en vattendunk med tappkran eller måste man ha vattenkran, avlopp och sånt?
Vad bör jag tänka på som nybörjare?
Det behövs egentligen inte så mycket som många tror. Själv har jag mitt mörkrum i tvättstugan/groventrén. Där har jag en förstoringsapparat ståendes permanent. Skålar kan man ha på en bänk bredvid (själv har jag Nova Monochrome framkallningstankar och en arkivskölj som tar bara ca ½m bredd i anspråk, skålar tar mera plats). Du behöver inget vatten i mörkrummet, men när du ska skölja bilderna krävs rinnade vatten. I fotoklubben hade vi förr mörkrum utan vatten och lade då bilderna i en vattenspann som sedan förflyttades till sköljrummet. Begagnat fix lämnar du till kommunens miljöstation (farligt avfall), stopp kan du hälla ut i vasken och framkallaren till miljöstationen. Vad du bör tänka på som nybörjare är att köra in den grundläggande kopieringstekniken så den sitter i ryggmärgen, och att lära dig exponera och framkalla dina filmer till fin skuggteckning och lagom kontrast. Då är mycket vunnet och det krävs ett minimum av skuggning/efterbelysning. Hamnar du fel där är det ofta svårt att få något vettigt ut av bilderna i mörkrummet. Slarvmarginalerna är otroligt mycket mindre i mörkrummet än när du scannar negativen och kör slutarbetet digitalt i datorn.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 

styret

Aktiv medlem
jag har också mörkum utan rinnande vatten. inga problem vid kopiering. Det behövs vid filmframkallning men det kan du gör hemma i köket.
 
ANNONS