Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hva mener du med dette? At Terje aldri har sett eller kommer til å se gaupe i Mullsjø?

Og om du mener det så er det litt rart at han har bilde av gaupe tatt i Mullsjø som ikke er klipp og lim.
Ja, typ
jag är tveksam om T någonsin sett ett lodjur i skogarna runt här. Än mindre fotograferat det.

O definitivt tror jag inte på de flertalet observationer som han har beskrivit på sin blogg.
Kommer jag ihåg rätt var det 96 st på ett år, det är högst osannolikt.
O de orden kommer inte bara från mig utan ett flertal jägare o folk som jobbar på länsstyrelsen med att räkna olika djur.

O med T sätt att hantera sanningar o lögner så tror jag helt enkelt inte att det är sant. Det har T bäddat för alldeles själv, tragiskt men sant.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hittar inte Gittes originaltext men kopierar in den.
gitte edelman skrev: Terje säger (i den senare radiointervjun som Star2 linkar till i #5577 ) att hans unika sätt att arbeta med lodjur, så att dom kom till honom i stället för tvärtom, var en teknik han utvecklade för många år sedan, när han arbetade med skogshare (och senare räv och vildsvin). Kan det ligga någon sanning i detta? Var det med hararna han började med sitt unika sätt att arbeta?
Det är väl ändå en viss skillnad på att fotografera skogshare på Hallands Väderö (antar att det är det projektet han syftar på?) mot att fotografera en av världens mest skygga rovdjur?
Efter att ha läst detta en andra gg så verkar "tekniken" vara en efterkonstruktion.
Jag har sett Terjes harbildspel o lyssnat på honom men jag kan inte påminna mig att hararna kom till honom.
Han la sig strategiskt efter den bakgrund han ville ha o slängde väl ut lite morrötter eller vad det var o sedan väntade han. Han sa ju att det finns harar precis överallt på ön.
En gg har för mig att han inte var ensam, utan att de var 2 som tältade i 2 veckors tid.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet inte om du förstod min fråga. Terjes 'unika sätt att arbeta' är ju, hoppas man, just det: unikt. När han säger att han började med denna teknik redan med hararna så frågade jag mig om man verkligen ska tro att det hela började redan där. Halvtama eller inte, vad var det för 'unikt' sätt att arbeta han började med då? Det är en 'knappnål-silverskål' -tanke som slog mig, mao.)
Njae.
Harbilderna togs på dia.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Ok., så det är ingen unik teknik som gått från harar till lodjur, vare sig när det gäller att komma i kontakt med djuren, eller att visa fram resultaten.
Som jag börjar se det försökte Terje utmåla sig ungefär som en fotograferande Fransiscus av Assissi. Det är som om fotografiet i sig inte vore nog, utan som om det mest utgjorde verifikationen av hans långa utläggningar om hans förhållande till seende, varande och natur. Med en sådan inställning så blir frågan om autenticitet inte så viktig. Jag tror det är där Terje tappade fotfästet. Enligt hans seende borde skogens alla djur ha kommit till honom. Bilden i hans huvud fanns klar och att denna bild inte gick att återskapa i kameran var en oläglighet som helt enkelt måste fixas till på annat sätt.
Han tar inte bilder, utan gör dom, säger han fortfarande - citerande Anselm Adams och tydligen helt utan självironisk glimt i ögat. Det hade kanske varit klokast att ge sig in helt i fantasins värld och skapa bilder av eget material från djurparker-cum-Mullsjöskogarna, lära sig photoshoppa bättre, och så skriva naturfotografiska berättelser, utan att försöka slå blå dunster i folk om att skapandet sker i kameran. Harry Potter går ju hem, så varför inte Hårig Utter, eller någon annan mytisk djurvarelse i Ullemulleskogen?
 

Jhns

Aktiv medlem
Angående Berguven som har blivit anklagad för att vara fejkad.
Har någon hittat något i bilden som tyder på fejk?
Om inte droppa frågan och gå vidare.
Hälsningar
Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Unikt vet jag inte men förbannat hängivet.
Att ligga på mage o fotografera harar veckovis är inte direkt normalt.
Men så blev det ju material till en hel liten bok också.

Att bilden skapas i huvudet först är ju ingen direkt nyhet. Det har skett i över tusen år.
Frågan är vad var & en är beredd att riskera/offra för att skapa den bilden.

Assissi vet jag inget om så de parallellerna uttalar jag mig inte om.

Terje är inte direkt ensam om att försöka skapa en myt runt sig själv.
Men det gick väldigt snett till slut i Terjes fall.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det finns aldrig någon omvänd bevisförda och om du tycker dej ha något otalt med han så varför inte upprätta en petsonlig kontakt istället för att sprida nåt som du överhuvudtaget inte vet nåt om när det kommer
Jodå!

Terje har ju ertappats med att vara oärlig och ljuga om i stort sett allting så han har inget som helst förtroende kvar när det gäller hans bildskapande mm.

Därför xinns det ingen anledning att anta att nogonting som han sägef eller publicerar stämmer utan att han kan redogöra och visa att materialet är äkta. Det är han själv som satt sig i den situationen.

Egentligen är det väm inte omvänt på något sätt, rätt klart att alla som uttalar sig eller skapar något måste kunna belägga det. Enda a ledningen att många inte behöver göra det är att man helt enkelt tror på personerna så man antar att det som sägs stämmer, men det förtroendet har inte Terje Hellesö.


/Mats
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Den andliga delen står jag inte för. Jag har fötterna på jorden - ett par cm ner i novemberleran för tillfället. Jag bara försöker tolka budskapet i THs gospel.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Råkade ramla in på wikipedia, från ngn länk i en artikel om Hellesø.. INGEN kul läsning där för Terje. MEN det är ju iofs inte många av oss som blir omskrivna överH. Hehe!

Blir inte impad av Terjes nyare alster som han presenterar på bloggen. Man kikar ju in där ibland som gammal beundrare..

Nä. Terje släpp digitalkameran och gå tbax till analogt. Den analoga tekniken är den som lyfter ditt kreativa inre till de oanade höjderna.

/N
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag får hålla med. De senaste isbilderna t.ex är mediokra på sin höjd. Synd. Terje var en av mina stora inspirationskällor tidigare.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Kikade in på terjes blogg.
Citat från senaste inlägget:
"Jag väljer att kalla mig naturfotograf, då det är i naturen jag oftast väljer att hämta mina bilder. Men jag vill samtidigt ha rätten att fortsätta göra precis de bilder jag själv vill. Och detta kommer jag fortsätta med!"

Jag blir så less på mig själv. Jag kan inte låta bli att tolka in en massa i det han skriver.
Trist.. han kanske har gått vidare men knappast många andra.
/N
 

Mesch

Aktiv medlem
Kikade in på terjes blogg.
Citat från senaste inlägget:
"Jag väljer att kalla mig naturfotograf, då det är i naturen jag oftast väljer att hämta mina bilder. Men jag vill samtidigt ha rätten att fortsätta göra precis de bilder jag själv vill. Och detta kommer jag fortsätta med!"

Jag blir så less på mig själv. Jag kan inte låta bli att tolka in en massa i det han skriver.
Trist.. han kanske har gått vidare men knappast många andra.
/N
Jag har slutat bry mig, rätt skönt.
TH finns inte längre i min värld.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Förstår inte frågan.
/N

Ps, Mesch. Tror inte många bryr sig så värst längre, inte heller jag. Glömma lär nog ingen göra, å andra sidan..
 

Sauron

Aktiv medlem
Men åh,, har du möjlighet att förklara?
Jaja.
/N
TBone citerade ur TH:s blogg: "det är i naturen jag oftast väljer att hämta mina bilder".

Med tanke på att TH laddat ner andras bilder från nätet och gjort dem till sina egna så var det väl ganska skoj att referera till ett mobilt internet?

/Roger
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS