Annons

Fågelidentifikation

gitte edelman

Aktiv medlem
Vadare, men vad?

Denna vadare kom med på ett par bilder jag tog nu den 24 mars på den marockanska atlantkusten, nära Rabat. Tänkte att det skulle bli lätt som en plätt att hitta dom i min bok med europeiska fåglar, men så var icke fallet. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag hade ingen lång lins med mig och var inte ute efter att fota fåglar, men tycker det kunde vara kul att veta vad det var eftersom dom var typiska för landskapet och kom med på ett par hörn.
Storleken på fågeln är kanske aningen mindre en tofsvipa, absolut mindre än strandskata i alla fall. (Man kan ana ett antal snäckor runt fågeln. Dom största snäckorna är max som dom största europeiska mynten, typ 2 euro, eller 50 brittiska pence.)
Jätteglad om någon kan identifiera den lilla pigga krabaten.
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Denna vadare kom med på ett par bilder jag tog nu den 24 mars på den marockanska atlantkusten, nära Rabat. Tänkte att det skulle bli lätt som en plätt att hitta dom i min bok med europeiska fåglar, men så var icke fallet. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag hade ingen lång lins med mig och var inte ute efter att fota fåglar, men tycker det kunde vara kul att veta vad det var eftersom dom var typiska för landskapet och kom med på ett par hörn.
Storleken på fågeln är kanske aningen mindre en tofsvipa, absolut mindre än strandskata i alla fall. (Man kan ana ett antal snäckor runt fågeln. Dom största snäckorna är max som dom största europeiska mynten, typ 2 euro, eller 50 brittiska pence.)
Jätteglad om någon kan identifiera den lilla pigga krabaten.
Det är en roskarl.

Mvh, Toni
 

Tbirder

Aktiv medlem
Åh. I min bok har roskarlen svart ytterst på vingarna i flykt. Och den har inte ett så stort vitt fält på ryggen, eller röda ben heller.
Roskarlen har en helt omisskännlig teckning på vingar/stjärt/rygg. Det svarta på vingarna kan nog variera bla med hur ljuset faller, kanske också med ålder? (har ingen fågelbok här att kolla i). Benfärgen brukar ju vara orange. Svårt att se på den lilla bilden också, men du ser säkert bättre på ditt orginal om färgen går mot rött. Antingen beror det på ljuset/kameran eller så är det en variation inom arten eller en årstidsvariation. Någon annan kanske kan svara på det med mer säkerhet? Roskarl är det i alla fall helt säkert :)

Mvh,, Toni
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Tack för identifieringen, Tbirder! Jag borde ha sagt åt den att den är väldigt välkommen att häcka hos oss i sommar. Den hade tydligen sommarkläderna på sig färdigt redan - trots att våren har varit kall och försenad även i Marocko. :)
 

gavia

Aktiv medlem
Tack för identifieringen, Tbirder! Jag borde ha sagt åt den att den är väldigt välkommen att häcka hos oss i sommar. Den hade tydligen sommarkläderna på sig färdigt redan - trots att våren har varit kall och försenad även i Marocko. :)
visst ska du lita på toni han har alltid rätt!, o det är en roskarl. men den är fortfarande i vinterdräkt på de bilder som du bifogat.

det är en fågel som är lite lokal hos oss. gillar att födosöka på lite steniga stränder. den heter turnstone på engelska. gillar att vända på stenar o se om det ligger ngt matnyttigt där under.

Med vänlig hälsning ///Berglin
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Visst litar jag på identifieringen, Berglin. Kollade lite på bilder på nätet och det är ofta väldigt röda ben där.
Vinterdräkt, säger du. Då får jag nog åter konstatera att min fågelbok är lite missvisande, för dom har en vinterdräkt som är gråmelerad, utan den svarta haklappen. (Jag har Bruun o Singers 'Alla Europas fåglar i färg'.) Bilder på internet tycker jag f.ö. är det bästa, när man en gång kommit så långt att man har namnet (på latin). När man får upp hundratalet bilder får man ju en bättre uppfattning om den variation det finns inom en art. (Även om det ju smyger sig in alldeles fel arter också. :)
Roskarlen heter tom. Ruddy turnstone, på engelska, ser jag. Rödaktig stenvändare, mao. Så syftar delen 'ros'- i 'roskarl' också på den rödaktiga färgen? Jag har omedvetet alltid associerat till Roslagen, men förstår nu att det var slappt och tanklöst.
Mvh/Gitte
 

gavia

Aktiv medlem
Visst litar jag på identifieringen, Berglin. Kollade lite på bilder på nätet och det är ofta väldigt röda ben där.
Vinterdräkt, säger du. Då får jag nog åter konstatera att min fågelbok är lite missvisande, för dom har en vinterdräkt som är gråmelerad, utan den svarta haklappen. (Jag har Bruun o Singers 'Alla Europas fåglar i färg'.) Bilder på internet tycker jag f.ö. är det bästa, när man en gång kommit så långt att man har namnet (på latin). När man får upp hundratalet bilder får man ju en bättre uppfattning om den variation det finns inom en art. (Även om det ju smyger sig in alldeles fel arter också. :)
Roskarlen heter tom. Ruddy turnstone, på engelska, ser jag. Rödaktig stenvändare, mao. Så syftar delen 'ros'- i 'roskarl' också på den rödaktiga färgen? Jag har omedvetet alltid associerat till Roslagen, men förstår nu att det var slappt och tanklöst.
Mvh/Gitte
hej Gitte. detta är ju verkligen intressant. skojade lite med Toni igentligen när jag skrev sådär i tidigare inlägget. han är en duktig skådare.
på min inte jättebra skärm (laptop) ser fågeln väldigt grå ut och helt utan dessa orangebruna inslag som den har i sommardräkt. även i flyktbilden ser hjässan helt mörk ut. i sd har roskallen rätt ljus hjässa med mörka inslag.
visst har du helt rätt! att det officiella namnet är ruddy turnstone, detta är för att man inte skall blanda ihop den med den andra arten roskallar som finns i världen. nämligen black turnstone, som endast finns på västkusten i nordamerika. så i en del litteratur där inte båda är möjliga så kallas den bara turnstone. tex i Bruun/Singer där bla svenskarna Dehlin, Svensson o Zetterström varit delaktiga i den svenska bearbetningen och plancher.
nu kommer våren på riktigt så snart ser vi dessa superhärliga fåglar snart hos oss. de börjar dyka upp i slutet av april, de första.
ps
har du tillgång till ngn bra utbrediningskarta för roskarl, så har den en grymt stor utbredning i hela världen.
o visst tycker jag att du ska få accosiera namnet till Roslagen. det är ju din känsla!
ds
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Identifikation ger mersmak!

Roligt att få lite mer kött på benen (rödaktiga eller ej :) ) ang. fågelidentifikationen. Jag är lite för vetenskapligt lagd för att kvarhålla min association till Roslagen ang. roskallen. Nu kommer jag ju att tänka på att den klär sig i röd dräkt inför flytten upp till ljusa Norden och häckningen i stället och det är nog så romantiskt det! (Jag bor på sommaren i mellanskärgården i Åboland så jag har den inte precis runt knutarna, men det finns ju chans att se den på utflykter längre ut i havsbandet.)
Jag har ingen fågelfotolins och hade bara en 17-70mm med mig när en vän körde oss ut till kusten utanför Rabat. Sceneriet som mötte oss fick mig att drägla och längta efter en längre lins. Jag kan varmt rekommendera kusten där för dom som vill fotografera kust och kustfåglar. Bifogar ett par ynkliga bilder, som kanske i alla fall kan ge en uppfattning om vad man kunnat få i siktet. Stövlar hade ju varit bra också. Nu är måsar, roskarlar och ev. andra vadare bara små prickar framför de enorma vågorna som slår upp. Vid solnedgång kan man bara föreställa sig hur det ser ut! (Men är man gäst så får man anpassa sig till världarnas program....)
Mvh/Gitte
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Roligt att få lite mer kött på benen (rödaktiga eller ej :) ) ang. fågelidentifikationen. Jag är lite för vetenskapligt lagd för att kvarhålla min association till Roslagen ang. roskallen. Nu kommer jag ju att tänka på att den klär sig i röd dräkt inför flytten upp till ljusa Norden och häckningen i stället och det är nog så romantiskt det! (Jag bor på sommaren i mellanskärgården i Åboland så jag har den inte precis runt knutarna, men det finns ju chans att se den på utflykter längre ut i havsbandet.)
Jag har ingen fågelfotolins och hade bara en 17-70mm med mig när en vän körde oss ut till kusten utanför Rabat. Sceneriet som mötte oss fick mig att drägla och längta efter en längre lins. Jag kan varmt rekommendera kusten där för dom som vill fotografera kust och kustfåglar. Bifogar ett par ynkliga bilder, som kanske i alla fall kan ge en uppfattning om vad man kunnat få i siktet. Stövlar hade ju varit bra också. Nu är måsar, roskarlar och ev. andra vadare bara små prickar framför de enorma vågorna som slår upp. Vid solnedgång kan man bara föreställa sig hur det ser ut! (Men är man gäst så får man anpassa sig till världarnas program....)
Mvh/Gitte
marocco är ett härligt land (förutom att marocco är världens sista ockupationsstat, västshara som de ockuperar sedan för! många år.) att skåda fågel i. jag har varit utanför Rabat vid en kust som heter Tamri.
finns mkt fina vyer o trevliga fåglar att titta på. du får köpa in ett lite längre tele, så blir det roligare kanske för dig Gittan. ser framemot att få se de bilderna.....Med vänlig hälsning peter
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Tamri. Ligger vid Agadir, inte sant? Verkar fint. Naturreservat, ser det ut som. Jag bodde i Marocko ett par år, men i andra ändan, i Oujda. Dom höll på med Gröna Marschen till Sahara vid den tiden och fångade in män på gatorna för att transportera dom dit... (Ockupationsmakter finns det nog flera av. Vad med tex. Israel, eller Ryssland - dom senare tog Finlands näststörsta stad plus en hel del till och har inte tänkt ge något tillbaka. ;))
Jag blir nog aldrig någon fågelfotograf, jag är för mycket allätare för att koncentrera mig på det. Men man tackar ju inte nej om fåglarna kommer inom skotthåll förstås. Kunde kanske tänka mig en konverter till min 70-200. Hm, nu fick du mig att fundera på det... :O Bäst att sluta här innan detta OT går helt överstyr!
Mvh/Gitte
 

Deerhunter_1

Aktiv medlem
Något slags dopping?

Fotograferade denna fina fågel tidigare idag i Krankesjön, Skåne. Vad kan nu detta vara? Tack på förhand. / Deerhunter Mittåt! Ser att nu att det är salskrake, hanen
 

Bilagor

jn4u

Aktiv medlem
Så denna fågel i kikare på mycket långt avstånd. Tyvärr fick jag inte direkt någon känsla för vad det kunde vara. Jag tror att det är någon typ av uggla men mycket mera vet jag inte. Kanske någon här som vet bättre. Bilen är kraftigt beskuren. I originalet är den bara en prick.
 

Bilagor

Orre

Avslutat medlemskap
Så denna fågel i kikare på mycket långt avstånd. Tyvärr fick jag inte direkt någon känsla för vad det kunde vara. Jag tror att det är någon typ av uggla men mycket mera vet jag inte. Kanske någon här som vet bättre. Bilen är kraftigt beskuren. I originalet är den bara en prick.
Jag gissar på fjällvråk.

/Benny
 

dudek53

Aktiv medlem
Skrik i natten

kommer hem till stugan och i mörkret hörs ett gällt återkommande skri. Det pågår en bra stund och kan tydligt höras över en större radie. Tippar på någon sorts fågel men vet ej vilken. Bifogar en inspelning,brusig sådan tyvärr men det går att höra
http://picosong.com/nHUq/

Någon som vet?
 

EndZone

Aktiv medlem
Var ute och fotade i godan ro vid ett fågeltorn i södra Värmland imorse. På mycket långt håll såg jag en fågel som jag har svårt att artbestämma. Frågan är om någon klarar det med hjälp av följande urusla bilder?
 

Bilagor

ANNONS