Annons

Pris på AF justering D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Nu har jag hittat rätt prylar tror jag :)

Köpt mig ett bättre beg D7000 hus med drygt 7000 exponeringar på mätaren. Till detta hus
kom jag över ett Nikon 17-55 2.8 till ett riktigt bra pris (5k) , köpte även en beg SB-800 förra veckan. Till att börja med (blir kanske ett 70-200 2.8 lite längre fram i tiden) så tänkte jag ha ovan
nämda utrustning till allmänt familje fotograferande.

Undrar nu lite...

Har tänkt skicka in huset på en Check&Clean. Vad tror ni att det skulle kosta att göra en finjustering av AF tillsammans med mitt 17-55 i samband med detta? Totalt då, ink en check&clean. Har fått för mig att det är mer tur än något annat om man lyckas få ett hus och ett objektiv som passar perfekt tillsammans, därför vill jag gärna att någon som vet vad dom pysslar med ställer in dem "spot-on"
 

AWid

Aktiv medlem
Nu har jag hittat rätt prylar tror jag :)

Köpt mig ett bättre beg D7000 hus med drygt 7000 exponeringar på mätaren. Till detta hus
kom jag över ett Nikon 17-55 2.8 till ett riktigt bra pris (5k) , köpte även en beg SB-800 förra veckan. Till att börja med (blir kanske ett 70-200 2.8 lite längre fram i tiden) så tänkte jag ha ovan
nämda utrustning till allmänt familje fotograferande.

Undrar nu lite...

Har tänkt skicka in huset på en Check&Clean. Vad tror ni att det skulle kosta att göra en finjustering av AF tillsammans med mitt 17-55 i samband med detta? Totalt då, ink en check&clean. Har fått för mig att det är mer tur än något annat om man lyckas få ett hus och ett objektiv som passar perfekt tillsammans, därför vill jag gärna att någon som vet vad dom pysslar med ställer in dem "spot-on"
Vet du att kombinationen felfokuserar? Testa annars först. Det är betydligt vanligare att det är rätt än att det är fel på autofokusen. (Men läser man trådarna här på fotosidan kan man få intrycket av att ingenting någonsin är rätt från början):) Har själv aldrig drabbats av att något hus (Nikon) eller objektiv (Nikonj) behövt justeras

Anders W
 

alhal

Aktiv medlem
Vet du att kombinationen felfokuserar? Testa annars först. Det är betydligt vanligare att det är rätt än att det är fel på autofokusen. (Men läser man trådarna här på fotosidan kan man få intrycket av att ingenting någonsin är rätt från början):) Har själv aldrig drabbats av att något hus (Nikon) eller objektiv (Nikonj) behövt justeras

Anders W

Njae, vet o vet... vet jag ju inte :) Men det känns ju alltid bättre att få det bekräftat och ev "småjusteras" vid behov. Kanske helt onödigt?

Jag körde mitt "standard hemmatest" och fotade en linjal snett ovanifrån fullt bländare och 55mm, siktade på 65 och det ser nog rätt ut (se bif bild)

jaja... får bli en check&clean bara då kanske.
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Njae, vet o vet... vet jag ju inte :) Men det känns ju alltid bättre att få det bekräftat och ev "småjusteras" vid behov. Kanske helt onödigt?

Jag körde mitt "standard hemmatest" och fotade en linjal snett ovanifrån fullt bländare och 55mm, siktade på 65 och det ser nog rätt ut (se bif bild)

jaja... får bli en check&clean bara då kanske.
Ser perfekt ut:) Testa i korta ändan också, dvs 17 mm 0ch f 2,8.
 

AWid

Aktiv medlem
Ska göra det, lite svårare att få kort skärpedjup på 17mm bara.
Visst är det det, men det gör ju också att det är mindre "kinkigt". Men vad jag hört är det ofta i korta ändan det är fel om det nu är fel. Lycka till men leta inte allt för länge. Risken finns att du "lagar sönder" något som är bra. Själv har jag lagat sönder många fungerande grejer genom åren. Man lär sig aldrig...
Anders W
 

NahojR

Medlem
Åter till frågan som ställdes av trådskaparen: Någon som vet hur mycket en af-justering tillsammans med (i mitt fall) 2 objektiv kostar? Jag livechattade just med Nikons kundservice men han vägrade uppge något ungefärligt pris på det. "Det beror på hur det ser ut" var svaret jag fick...
 

Karl R

Aktiv medlem
Åter till frågan som ställdes av trådskaparen: Någon som vet hur mycket en af-justering tillsammans med (i mitt fall) 2 objektiv kostar? Jag livechattade just med Nikons kundservice men han vägrade uppge något ungefärligt pris på det. "Det beror på hur det ser ut" var svaret jag fick...
Men finns inte det som menyval i kameran?//K

Det blir ju gratis!//K
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Är det normalt att behöva justera i kameran och olika mycket på olika objektiv.

Provade nyss ett nikon 35-70 2.8 på min d7000

af sitter till synes perfekt med Live-view men inte via "vanliga" autofokus i sökaren????
 

antic

Aktiv medlem
Det är normalt. Liveview använder kontrastfokus på sensorn så den är mer exakt än fasdetekterande AF. Jag har olika microjustering på alla objektiv.
 

alhal

Aktiv medlem
Det är normalt. Liveview använder kontrastfokus på sensorn så den är mer exakt än fasdetekterande AF. Jag har olika microjustering på alla objektiv.
Så vad gör dom som inte har microjustering på sina hus? D5xxx eller D3xxx hus?

Springer runt och tar halvskarpa bilder hela högen?

Jag tycker fan det är rena skämtet att man accepterar detta som konsument, vi pratar om fotoutrustning för många skönta tusenlappar där alla mer eller mindre accepterar en viss felmarginal! En felmarginal som i värsta fall kan innebära att ett 10-15 tusen
Kronorshus inte levererar en ända skarp bild under hela sin livstid.

Är det inte på tiden att tillverkarna kommer på nått sätt, enas om någon standard, kallibrerar med laser , ja fan vet jag... Helt enkelt kommer på något som gör att hus och optik levererar skarpa bilder "out of the box"

Är det bara jag som tycker såhär ?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 

antic

Aktiv medlem
Problemet har nog alltid funnits men med dagens högupplösta sensorer så märks även en liten miss i toleranserna.

Men får helt enkelt skicka in hus och alla Nikon objektiv för justering om man vill vara säker på att allt lirar som det ska.

Jag håller med om att det borde funka bättre. Det händer dock saker på den här fronten. Allt fler kameror får fasfokus på sensorn antingen genom speciella punkter på sensorn eller över hela ytan. Det här kommer bara bli vanligare och bättre när de spegellösa kamerorna tar över mer i framtiden.

Jag hade velat se en funktion som automatiskt mäter fokus på sensorn och låter en kalibrera fasfokusen efter det.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Men finns inte det som menyval i kameran?//K

Det blir ju gratis!//K
Det är inte samma justering som Nikon själva gör, dessutom saknar man mätutrustningen som de har. De kan kalibrera varje objektiv för olika fokusavstånd och brännvidder eftersom felen sällan är linjära över avstånd och brännvidd utan kan ha frontfokus på nära håll och bakfokus på långt håll.

Åter till frågan som ställdes av trådskaparen: Någon som vet hur mycket en af-justering tillsammans med (i mitt fall) 2 objektiv kostar? Jag livechattade just med Nikons kundservice men han vägrade uppge något ungefärligt pris på det. "Det beror på hur det ser ut" var svaret jag fick...
Det är så typiskt Nikon, de vägrar kategoriskt att ge ett rakt svar.
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Mitt nikkon 35-70 2.8 ligger så pass mycket fel att det inte går att justera
mitt tamron 28-75 2.8 samma fenomen.

märks mest vid tele, fokus sitter bra, klockrent med liveview. så det borde ju inte vara fel på objektiven.

Får skicka in kameran så får jag se.
 

gäddmannen

Aktiv medlem
Har samma problem med min D200 (bakfocus) och D90 (frontfocus)
Ringde till Nikon service i ett annat ärende
och passade då på att fråga om mina kameror
Jag frågade vad det på ett ungefär skulle kosta 1000-1500-2000-2500:- att fixa
för man vill ju veta på ett ungefär vad det kommer att kosta
men nej då inget ungefärsvar heller
det beror på tiden det tar
jamen sa jag det är ju gamla kameror som man inte vill lägga ut
mer än dom är värda på en rep sa jag
nej tyvärr vi lämnar inga prisuppgifter sa dom då
blää säger jag man borde kunna ge en fingervisning om kostnaden tycker jag iaf
 

Newnoise

Aktiv medlem
Så vad gör dom som inte har microjustering på sina hus? D5xxx eller D3xxx hus?

Springer runt och tar halvskarpa bilder hela högen?

Jag tycker fan det är rena skämtet att man accepterar detta som konsument, vi pratar om fotoutrustning för många skönta tusenlappar där alla mer eller mindre accepterar en viss felmarginal! En felmarginal som i värsta fall kan innebära att ett 10-15 tusen
Kronorshus inte levererar en ända skarp bild under hela sin livstid.

Är det inte på tiden att tillverkarna kommer på nått sätt, enas om någon standard, kallibrerar med laser , ja fan vet jag... Helt enkelt kommer på något som gör att hus och optik levererar skarpa bilder "out of the box"

Är det bara jag som tycker såhär ?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Håller med till 110% Sjukt att detta problem finns. Se på alla trådar om bak-/framfokus. Enl mig är det helt orimligt att man ska behöva oroa sig för om sin utrustning för X antal tusen fungerar som den ska. Förstår heller inte hur tillverkarna vågar, med tanke på sitt rykte, leverera produkter med tveksam prestanda.
 

alhal

Aktiv medlem
Håller med till 110% Sjukt att detta problem finns. Se på alla trådar om bak-/framfokus. Enl mig är det helt orimligt att man ska behöva oroa sig för om sin utrustning för X antal tusen fungerar som den ska. Förstår heller inte hur tillverkarna vågar, med tanke på sitt rykte, leverera produkter med tveksam prestanda.
Vågar? Ja, det gör dom nog för att dom vet att andra märken också skiter i att göra nåt åt det.

:(

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 
ANNONS