Annons

Kan en 27" skärm vara för stor för fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

HW67

Avslutat medlemskap
Om jag köper en 27" skärm IPS, 2560x1440
ex. Eizo FlexScan EV2736W
Kan denna upplevas för stor för fotoredigering? Någon gräns uppåt måste ju finnas?
Räcker en upplösningen är på 2560x1440 för att ge en skarp bild på en 27" ?
 

Tell

Aktiv medlem
Den kommer vara helt fantastisk för fotoredigering! Men om du tvivlar på storleken så är det väl bara leta upp random affär som säljer dom o känna efter lite själv?
 

snap01

Aktiv medlem
jag har en 27 tum o min skrivbord är inte tillräckligt djup så jag upplever den oftast lite för stor känns som man kommer för nära. Däremot är arbetsytan som du jobbar på helt ok du får plats med det mesta. Innan körde jag dubbla skärmar som en 24o 19. Då jobbade jag med bilderna på 24 o använde 19 som lagringsplats/sortering. Så egentligen tycker jag att 24 passar bättre om man inte har tillräckligt djupt skrivbord.
 

HW67

Avslutat medlemskap
Den kommer vara helt fantastisk för fotoredigering! Men om du tvivlar på storleken så är det väl bara leta upp random affär som säljer dom o känna efter lite själv?
Bättre bildskärmar finns knappt idag för visning som det gör med tv apparater. Men visst en 27" Apple skärm går ju att kolla på i butiker för att få en viss uppfattning om hur bilden kan bli.
 

andreassofus

Aktiv medlem
jag har en 27" imac. Tänkte först också att den kanske blir förstår men det är den inte. Helt underbart att arbeta med. Nu ser man ju bilderna i bra storlek när man bildbehandlar.
IPS skärm det också med samma upplösning och det ser verkligen kalasbra ut.
 

HW67

Avslutat medlemskap
jag har en 27" imac. Tänkte först också att den kanske blir förstår men det är den inte. Helt underbart att arbeta med. Nu ser man ju bilderna i bra storlek när man bildbehandlar.
IPS skärm det också med samma upplösning och det ser verkligen kalasbra ut.
Jo, en Imac 27 " har man sett i butiker och verkar ge en bra bild.
Då borde jag bli nöjd med en Eizo FlexScan EV2736W
 

Saarikko

Aktiv medlem
Finns inga gränser när det gäller uppåt, snarare tvärtom.

Du kan inte jobba bra på en 17-20 tums skärm då du förlorar mycket yta på skärmen med sådana skärmar, så ju större desto bättre. Har du dessutom 2-3 skärmar totalt så blir det bättre eftersom du kan jobba med flera saker samtidigt.
 

n_sandstrom

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att 24" på 1920x1200 är för litet för att fotoredigera. 27" skulle vara hur bra som helst, förutsatt att man kan få nån halvmeter i betraktningsavstånd.
 

Falumas

Aktiv medlem
För mig kan skrivbordsytan aldrig bli för stor. Har ett 1m djupt skrivbord och har tre skärmar 22" (stående), 30" och 26". Suktar efter att byta ut min 22":are mot en 32" 4k-skärm.

/Karl
 

barabild

Aktiv medlem
Om jag köper en 27" skärm IPS, 2560x1440
ex. Eizo FlexScan EV2736W
Kan denna upplevas för stor för fotoredigering? Någon gräns uppåt måste ju finnas?
Räcker en upplösningen är på 2560x1440 för att ge en skarp bild på en 27" ?
Jag sitter med en DELL U2713H Ultrasharp 27" TFT LED Black med samma upplösning som du nämner och är jättenöjd med den. Det blev ett lyft när jag gick från min 24" skärm till den nya både vad det gäller upplösning, storleken och hur jag uppfattar bilderna, men även färghanteringen som skärmen erbjuder. Ett klart lyft som jag är nöjd med.
 

antic

Aktiv medlem
Jag föredrar helt klart så stor skärm som möjligt. Dels storlek på bilderna men också att de tillåter högre upplösning än 24"arnas 1200 på höjden.
 

Blurra

Aktiv medlem
Jag sitter på en Eizo FlexScan SX2462 '24 tum. Det är den bästa skärmen jag har använt. Jag har testat många olika skärmar innan men Eizo är bäst och deras support är bra.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan en 30"-skärm genom att följa den gamla vanliga prylköparprincipen "bara lite till". Bildredigering var huvudorsaken till bytet, och då var det i första hand färgåtergivning jag ville åt, sedan kom storleken... nå, inte på köpet strängt taget. Men den slank med.

När jag fick den såg den så absurt stor ut att jag hade svårt att hålla mig för skratt. Vad hade jag gjort?
Sedan gick det en vecka eller två.
Nu tycker jag den är lagom. Absolut inte för stor. Vill inte ha mindre om jag får välja. Behöver inte större, men det skulle inte göra något.

Så:
Nej, inom någorlunda rimliga gränser blir inte skärmar för stora för bildredigering.
För stora för skrivbordet? Kanske det. För stora för plånboken? Absolut. För stora för existensminimum? Givetvis. Men för stora för bildredigering? Nej.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
När min Dell 2410 strax efter att garantitiden gått ut började krångla blev det en nec spectraview 27 tum.

Vilken upplevelse, jämna färger och ljus och 27 tum gör det mera lättarbetat
 

Falumas

Aktiv medlem
När min Dell 2410 strax efter att garantitiden gått ut började krångla blev det en nec spectraview 27 tum.

Vilken upplevelse, jämna färger och ljus och 27 tum gör det mera lättarbetat
Har man extremt höga krav är det Eizos toppmodeller, Quato och NEC som gäller. Sista mm är dock som nästan alltid väldigt dyr.

/Karl
 
ANNONS