Annons

iso

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Är det bäst med automatisk eller manuell växellåda? Själv gillar jag manuell växellåda och dito ISO-inställning, men det finns tillfällen när jag tycker att automatik ändå är praktiskt att ha. Andra kan ha (och har!) andra preferenser.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Autoiso som grund.

Manuell ISO när jag vill få mig själv att hålla ett extra öga på ISO. Blir ibland lite slentrian med autoiso :(
 

arvid_97

Aktiv medlem
med min kamera måste jag köra manuell för att inte få jättebrusiga bilder. detta har gjort att jag antagligen alltid kommer köra manuell iso för att jag helt enkelt vant mig vid det. Jag gillar att bestämma helt över min kamera.

Arvid Gustafsson
 

tarragona

Aktiv medlem
med min kamera måste jag köra manuell för att inte få jättebrusiga bilder. detta har gjort att jag antagligen alltid kommer köra manuell iso för att jag helt enkelt vant mig vid det. Jag gillar att bestämma helt över min kamera.

Arvid Gustafsson
Jag får tacka för svaren stort tack

MVH tarragona
 

Helmetrock

Aktiv medlem
med min kamera måste jag köra manuell för att inte få jättebrusiga bilder. detta har gjort att jag antagligen alltid kommer köra manuell iso för att jag helt enkelt vant mig vid det. Jag gillar att bestämma helt över min kamera.

Arvid Gustafsson
Det är bara att du sätter ett lägre tak för auto-ISO att jobba under om du tycker att det går för högt och blir busigt. Det gör ju ingen skillnad om du ställer in ett viss värde manuellt eller om kameran ställer in det automatiskt.

Jag använder båda i olika situationer. Dock har det ju blivit mycket mer användbart sedan Nikon gjort det brännviddsberoende i D800, innan var det svåranvänt. Tillsammans med M fungerar det också bra.
 

BitterMelon

Aktiv medlem
Det är bara att du sätter ett lägre tak för auto-ISO att jobba under om du tycker att det går för högt och blir busigt. Det gör ju ingen skillnad om du ställer in ett viss värde manuellt eller om kameran ställer in det automatiskt.
Om kameran tillåter det ja. Min kamera (Sony NEX) gör inte det, den har alltid 3200 som max. Vilket den villigt använder ofta. :/
 

afe

Aktiv medlem
På min D3 använder jag ofta auto-ISO i och med att det går att konfigurera precis som jag vill ha det, men på min NEX och RX100 II använder jag det aldrig just för att det inte går att ställa in.
 

Parsi

Aktiv medlem
Manuellt ISO. Alltid.
Varför? Lär dig vad du använder.
ISO påverkar mycket. Men var inte rädd för att vrida upp det. Och var inte rädd för att brusreducera.
Det råder nån sorts hysterisk ISO-rädsla här på FS forums.
 

afe

Aktiv medlem
Om man inte vet hur ISO påverkar bilden är det bra att köra manuellt, men när man vet det fungerar auto alldeles utmärkt och är helt klart att föredra ibland.

Nu ägnar jag mig inte så mycket åt sportfoto längre, men när jag gjorde det hände det att jag fotograferade fotboll och halva planen låg i skugga från läktare. Jag vill köra på f/2,8 (för att sudda ut ful bakgrund) och 1/2000s (för att frysa rörelserna), och då använder jag auto-ISO för att se till att kunna hålla de värdena oavsett var på planen motivet är.
 

afe

Aktiv medlem
Jag vill själv styra det, löjlig fråga... Därför heter den "manuell" ju...
Det är väl inte löjligt när TS frågar om det är bäst med manuell eller auto-ISO?

I vissa fall är auto-ISO bättre (tycker jag), men oftast kör jag manuellt. (Har redan skrivit ett exempel på när auto är bättre).
 

erdeljan

Aktiv medlem
All right, alla har rätt att välja egna inställningar :)

Jag vet att det kan låta jobbigt men Apperture, Shutterspeed och ISO avgör hur resultatet blir, så kan man inte hantera dessa så borde man lära sig tycker jag personligen. TS kan ställa frågan, men frågan är om det hjälper i det långa loppet...

Till TS: Testa dig fram och se vad som funkar bäst för dig.
 

afe

Aktiv medlem
Det var ju precis det jag skrev - det är bra att lära sig hur ISO fungerar först, men det finns poänger att använda auto-ISO också :)

Det där med bländare och slutartid är förstås också bra att kunna, och det finns massor av information om hur det funkar på nätet och i böcker.
 

Kullis

Aktiv medlem
Jag kör alltid med manuell ISO, vill ha koll.
Förutom i U1-läge(på D7000) som jag har inställd som ett 'sport-läge'
AF-C, 9punkters AF, JPG(fyller inte bufferten lika fort), 5bilder/sek och fokus på tummen.
Och då Auto-ISO(max 3200). U1 är också satt som A-mode för att sätta DoF.
U2 är programmerad för film-läge.
 
ANNONS