Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias76

Medlem
Har lite funderingar kring min Nikon D700 som jag tänkte sälja. Jag fotar endast med G-objektiv och då går den som en klocka (ca 45 000 exponeringar). Så fort jag nu ska testa något av pappas gamla D-objektiv så får jag hela tiden ett felmeddelande att objektivet inte har kontakt med kameran (error). Tänkte först det var fokusmotorn i kameran men har hört mig för och fått lite andra bud, bland annat av en fotoaffär som pratade med Nikon på telefon (någon pratade om att kontakterna vid bajonetten ser lite annorlunda ut?). Objektiven går ju inte att använda manuellt heller vilket väl borde gått om det är fokusmotorn i kameran som är trasig? Eller är jag helt ute och cyklar?

En följdfråga blir vad ni skulle gjort om ni skulle sälja kameran. Skicka in den och få den lagad (om det inte kostar för mycket) eller sälja den billigt som den är till någon som bara använder G-objektiv? Finns ju en hel del som bara använder de nya G-objektiven som säkert är intresserade av en billig fullformatare.

Själv ska jag i år mest fota analogt och eventuellt byta till något mindre system, typ Fuji. Nikon DF ligger tyvärr utanför min budget.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Sälj den som den är, men var tydlig med felet och att säljaren verkligen förstår vad det innebär. Att laga kommer aldrig att löna sig, bara frakten och felsökningskostnaden gör förmodligen att du går back...
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men har du sett till att ställa objektivets bländarring på minsta bländare? Annars kan kameran säga "ERR" i vissa fall
 
ANNONS