Annons

canon 600d vs nikon d5100 ISO fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

Puolalainen

Medlem
Hur kommer det sig att canon 600d fotar med iso 400 med blixt på autoläget och nikon oftast iso 3200 med blixt på autoläget?
 

Puolalainen

Medlem
Olika blixtar och ledtal? Olika bländartal?
inbyggd blixt som gäller, sitter och kollar på en hel drös med bilder som är tagna på ett dop och hemma hos folk och så vidare, man ser att det har varit mörkt i rummet när blixten på canons autoprogram använts, ständigt 400 i iso, kan jag ju glömma med frugans nikon d5100 i auto, mer eller mindre 3200 i iso på auto. med en mycket brusigare bild som följd
 

mustanggt

Aktiv medlem
tack för svaret förresten
I autoläge så väljer de canonhus jag kommit i kontakt med alltid ISO 400 och anpassar bländare och slutartid efter behov för rätt exponering. Kör manuellt läget om du har en TTL blixt så blir allt så mycket lättare (blixten varierar själv strykan), du väljer ISO, bländare och slutartid efter hur mycket "ambient light" du vill ha och sen kör du på det under hela foto sessionen.Ett annat sätt är att köra med exponerings comp i AV läge men det funkar bara på canon..
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nikon använder nog i autoläget först allt Iso som finns och sedan lägger den på blixten, detta för att få så med så mycket naturligt ljus som möjligt. Dock så vill man oftast inte fota så och då måste man sätta en begränsning. Har inte testat men jag hoppas att om man sätter en min tid på tiden typ 1/60 och max 800 iso som max i autoiso inställningen så går det inte över dessa värden i autolägen, men vet inte. Själv sätter jag den alltid i M när jag använde blixt, för då kan jag styra blandningsförhållandet mellan naturljus och blixt
 

eskil23

Aktiv medlem
Att Nikon envisas med att hissa upp isot när man fotar med blixt är något som jag har retat upp mig på, i synnerhet som jag ofta kör med auto-ISO. Orsaken till att man använder blixt är ju inte helt sällan att man vill få mer ljus för att slippa använda höga ISO.
 

Puolalainen

Medlem
Att Nikon envisas med att hissa upp isot när man fotar med blixt är något som jag har retat upp mig på, i synnerhet som jag ofta kör med auto-ISO. Orsaken till att man använder blixt är ju inte helt sällan att man vill få mer ljus för att slippa använda höga ISO.
Håller med till fullo!

Blev bättre när jag tryckte på en extern blixt men vem har tid att smälla på den hela tiden.

Hade varit något om nikon kunde skicka ut en uppdatering men det lär väl aldrig hända, kollade mina gamla foton med nikon kameror 6 år tillbaka, samma elände där.

Alldeles för höga iso med blixten i autoläget.
 
ANNONS