Annons

På jakt efter systemkamera från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Milos.B

Medlem
Hej alla!

Nyligen köpte jag ett nikkor 35mm f1.8 till min gamla(ca 5 år) Nikon D5100, vilket också var dagen då jag insåg att min kära systemkamera var defekt. För er som undrar hamnar kameran konstant i "flash-mode" vilket innebär att blixten hoppar hela tiden och kameran hamnar i inställningarna för blixten, samma inställningar som visas när man håller i knappen som ploppar blixten. Vidare resulterar detta i att man inte kan använda kamerans inställningar eller exempelvis kolla på bilderna.

Men vidare till frågan, jag har kollat efter någon begagnad systemkamera och tyvärr finns det för många alternativ. Jag vet inte vad som är bäst för just mig och jag hoppas någon här med högre kunskap och erfarenhet av systemkameror skulle kunna hjälpa mig. Min budget ligger på ca 3000kr och skulle det vara nödvändigt så kan jag höja den med ytterligare en tusenlapp. Jag söker en kamera, som för denna budget, är bäst.

Jag gillar att fotografera street fashion, porträtt och dessutom vill jag ha något som funkar bra nu till sommaren när jag åker utomlands(kanske inte den tyngsta kamera, eller hur stor skillnad är det egentligen?)

Tacksam för alla svar!

Mvh,
Milos
 

pdahlen

Aktiv medlem
Börja med att se att kameran inte är inställt på något program där blixt används. Gör gärna en reset, man trycker på två knappar framgår av manualen.

Skulle inte detta hjälpa så hittar du någon variant ny av D3xxx inom din budget. Du skulle också kunna få en begagnad D7000 inom budget eller någon variant av D5xxxx. Med D7000 går du upp ett steg i funktioner, men får då också en något större kamera. En D3xxxx eller D5xxxx tar minst lika bra bilder som D7xxxx serien, det är i huvudsak knappar o rattar mm som skiljer
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Precis. Innan du köper nytt se till att den inte är inställd på ett helautomatiskt läge (i regel en grön symbol på programvalsratten. Sätt den på :p" t ex.

Om blixtmenyn hoppar upp hela tiden, kan du välja "blixt av"?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Titta på d3300 eller d3400. Båda dessa ger mer eller mindre samma bildkvalitet men skiljer en del i finesser. Tex saknas mikrofoningång på d3400.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade INTE valt ur D3xxx-serien, de har inte HSS.
En fantastisk funktion för den som gillar porträtt.
 

Milos.B

Medlem
Börja med att se att kameran inte är inställt på något program där blixt används. Gör gärna en reset, man trycker på två knappar framgår av manualen.

Skulle inte detta hjälpa så hittar du någon variant ny av D3xxx inom din budget. Du skulle också kunna få en begagnad D7000 inom budget eller någon variant av D5xxxx. Med D7000 går du upp ett steg i funktioner, men får då också en något större kamera. En D3xxxx eller D5xxxx tar minst lika bra bilder som D7xxxx serien, det är i huvudsak knappar o rattar mm som skiljer
Tack för det utförliga svaret!

Jag har gjort en reset av kameran och allt möjligt man kan tänka sig som Nikon service föreslog som lösning. Det enda som funkade var att ha den i auto-läget avsett för att fotografera utan blixt. Men så kan jag inte ha det, då kan jag inte själv bestämma f-stopp eller slutartid.

När det kommer till D3xxx och d5xxx serien, hur viktigt är antalet megapixel? Räcker en 3200-3300?
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Tack för det utförliga svaret!

Jag har gjort en reset av kameran och allt möjligt man kan tänka sig som Nikon service föreslog som lösning. Det enda som funkade var att ha den i auto-läget avsett för att fotografera utan blixt. Men så kan jag inte ha det, då kan jag inte själv bestämma f-stopp eller slutartid.

När det kommer till D3xxx och d5xxx serien, hur viktigt är antalet megapixel? Räcker en 3200-3300?

Nej P läget är också ett autoläge. Vill du ha kontroll på bländare och slutartid ska du använda antingen A, S eller M. För mig känns det som att du kanske behöver kosta på dig en fotokurs för att lära dig grundläggande om kameran, innan du kanske börjar plåta bröllop, som är bland det svåraste att plåta. Detta är inte sagt med någon sarkastisk ton utan i all välmening.

Edit: Nu såg att du inte nämnt bröllop. Vet inte var jag fick det ifrån. Oavsett så bör du lära dig grundläggande om fotografering tycker jag. En ny kamera hjälper inte om du inte känner till dom olika lägena. Dessvärre.

mvh
Christer
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för det utförliga svaret!

Jag har gjort en reset av kameran och allt möjligt man kan tänka sig som Nikon service föreslog som lösning. Det enda som funkade var att ha den i auto-läget avsett för att fotografera utan blixt. Men så kan jag inte ha det, då kan jag inte själv bestämma f-stopp eller slutartid.

När det kommer till D3xxx och d5xxx serien, hur viktigt är antalet megapixel? Räcker en 3200-3300?
Har du ett extremt skarpt objektiv, fotograferar landskap med stativ och skriver ut i A2 och granskar på nära håll då skall du nog ha så många mp som möjligt. Utan beskärning ger 12mp bra bilder även på detaljrika motiv i A4. Jsg har skrivit ut ett portrött i 25x38cm med 5mp. För allmänfot med A4 som mål skulle jag säga att 12mp och uppåt räcker. Välj inte p g a antal mp. Jag skulle kanske ändå välja 16mp och uppåt, inte p g a antalet mp men för att dessa tillhör Nikons modernare sensorer med större dynamiskt omfång och lågt brus.
 

Milos.B

Medlem
Nej P läget är också ett autoläge. Vill du ha kontroll på bländare och slutartid ska du använda antingen A, S eller M. För mig känns det som att du kanske behöver kosta på dig en fotokurs för att lära dig grundläggande om kameran, innan du kanske börjar plåta bröllop, som är bland det svåraste att plåta. Detta är inte sagt med någon sarkastisk ton utan i all välmening.

Edit: Nu såg att du inte nämnt bröllop. Vet inte var jag fick det ifrån. Oavsett så bör du lära dig grundläggande om fotografering tycker jag. En ny kamera hjälper inte om du inte känner till dom olika lägena. Dessvärre.

mvh
Christer
Hejsan!

Är inte helt säker på vart du läste att jag använde läget P? Oavsett, läget som jag syftade på som funkar utan blixtproblemen är autoläget innan det gröna autoläget. D.v.s. det läget som har en överstruken blixt som ikon. Grunderna till fotografering känner jag till, tror du missuppfattade mig.
 

Milos.B

Medlem
Har du ett extremt skarpt objektiv, fotograferar landskap med stativ och skriver ut i A2 och granskar på nära håll då skall du nog ha så många mp som möjligt. Utan beskärning ger 12mp bra bilder även på detaljrika motiv i A4. Jsg har skrivit ut ett portrött i 25x38cm med 5mp. För allmänfot med A4 som mål skulle jag säga att 12mp och uppåt räcker. Välj inte p g a antal mp. Jag skulle kanske ändå välja 16mp och uppåt, inte p g a antalet mp men för att dessa tillhör Nikons modernare sensorer med större dynamiskt omfång och lågt brus.
Kanon då förstår jag det med, en sista fråga dock. T.ex. har D5200 39 fokuspunkter vs. D3300 som har 11, hur viktiga är dessa när det kommer till mitt användningsområde? Tack!
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte så att blixtpopupknappen har fastnat? Går det att pilla på den lite i sidled fram och tillbaka? Då kanske den lossnar.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Är inte helt säker på vart du läste att jag använde läget P? Oavsett, läget som jag syftade på som funkar utan blixtproblemen är autoläget innan det gröna autoläget. D.v.s. det läget som har en överstruken blixt som ikon. Grunderna till fotografering känner jag till, tror du missuppfattade mig.
Fast enda sättet att styra tid och bländare är antingen A, S eller M. Kör du symbolen med överstruken blixt så är det fortfarande ett slags autoläge...

mvh
Christer
 

Bengf

Aktiv medlem
P-läget är väl finurligare än så, man kan ställa tex Iso på ett fast läge, säg Iso 400, så reagerar kameran på det värdet med bländare och tid, Iso 400 ligger kvar tills man vill ändra igen, P och autoläge skall man aldrig förakta, blir det helt plötsligt mycket bråttom något händer snabbt går det ofta snabbare att vrida till ett auto-läge.
 

Milos.B

Medlem
Skulle någon kunna förklara en sista fråga. T.ex. har Nikon D5200 39 fokuspunkter vs. D3300 som har 11, hur viktiga är dessa när det kommer till mitt användningsområde?

Tack på förhand!
Milos
 

lonian

Aktiv medlem
Skulle någon kunna förklara en sista fråga. T.ex. har Nikon D5200 39 fokuspunkter vs. D3300 som har 11, hur viktiga är dessa när det kommer till mitt användningsområde?

Tack på förhand!
Milos
Beror på vilket användningsområde du syftar på att du har.
Personligen fotar jag alltid på M med en singelpunkt i mitten. Således behöver jag egentligen inte många fokuspunkter. Men vill du 3d tracka en fotboll tex så vill du nog ha så många punkter som möjligt.

Och för att lägga mig i, fotar du på M och blixten ploppar upp utan vidare är den nog tyvärr trasig. Lycka till!
 

Milos.B

Medlem
Beror på vilket användningsområde du syftar på att du har.
Personligen fotar jag alltid på M med en singelpunkt i mitten. Således behöver jag egentligen inte många fokuspunkter. Men vill du 3d tracka en fotboll tex så vill du nog ha så många punkter som möjligt.

Och för att lägga mig i, fotar du på M och blixten ploppar upp utan vidare är den nog tyvärr trasig. Lycka till!
Tackar för det tydliga svaret! Japp, du har förstått situationen rätt, jag tror också att kameran tyvärr är trasig.
 
ANNONS