Annons

Dags att uppgradera från D80!! Hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo, men D500 kan väl inte agera commander på egen hand utan behöver en SU-800/SB-whatever i blixtskon?
Förvisso, men det förklarar fortfarande inte varför du tyckte att du var tvungen att köpa Nikons senaste blixtar med radiosändare om du skaffade en D500? :)

De äldre CLS-blixtarna utan radio fungerar på en D500 på samma sätt som de gör på D7100/D7200 (och många andra modeller, men vi håller oss till kamerorna som diskuteras i den här tråden).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Eftersom jag vill köra med inbyggd radiomottagare om jag har möjlighet till det. Hällre det än att köpa radiotriggers, som jag förresten redan äger men de är ostabila på blixtstativet. Den har flygit i marken mer än 2 gånger. Kör bara inbyggd blixt inomhus nu.
YN685N
Du får 2 sådana + sändare för ca halva priset av Nikons nya radiotriggade blixt.
 

martinot

Aktiv medlem
Gunnar Karlsson svarade på det här tidigare i tråden, men för att formulera det lite annorlunda:

Nikon gjorde en kvartalsförlust i vintras. Vilket fick den ibland lite lätt hysteriska ryktessnurran på internet att dra igång på högvarv och där många kopplade ihop det med idén "DSLR säljer inte längre, det är bara spegelfritt som drar in pengar" så bestämde sig en del självutnämnda experter för att Nikon höll på gå i kvav pga att de förlorade pengar på kameror.

Nu berodde kvartalsförlusten på en stor engångsavskrivning. Som till råga på allt inte hade nämnvärt med kameraverksamheten att göra, utan med Nikons tillverkning av precisionsutrustning för elektroniktillverkare, en mindre del av företaget (i dagsläget runt 15 % har jag för mig) som sålt knackigt under en följd av år.

Kamerasidan hos Nikon som alltså utgör ca 85 % av verksamheten är lönsam, och har faktiskt varit det de senaste tio åren. Idén en del människor har att DSLR slutat sälja finns det inget stöd för i försäljningsstatistiken - DSLR krymper i volym (antal sålda kameror), men både Canon och Nikon drog in mer pengar på DSLR-sälj senaste verksamhetsåret än året före - eftersom man höjt priserna och säljer en högre andel dyrare modeller än förr. Mycket tyder dessutom på att Canon/Nikon fortfarande tjänar mer pengar (per såld kamera) än deras konkurrenter gör på spegelfritt - vilket nog mycket beror på att Canon/Nikon fortfarande säljer fler objektiv per kamerahus (om nu någon undrat över varför det släpps så mycket objektiv numera - det är där man tjänar pengar).

I en annan forumtråd, i höstas, där ekonomi kom upp gick jag igenom siffror från alla kameramärkena och det mesta tyder på att ingen av våra kameratillverkare sitter speciellt trångt till. Två företag, Panasonic och Sony, har ju haft en följd av väldigt jobbiga år de senaste tio åren (bägge har förlorat groteska belopp huvudsakligen på TV-marknaden), men de har sett mer stabila ut sista åren och i bägge fallen verkar kameradelen höra till ljuspunkterna i verksamheten. Två tillverkare, Canon och Fujifilm, ser urstarka ut, och inte ens sorgebarnet Pentax verkar ligga så illa till, de ägs ju av Ricoh som är ett solitt företag (även om Ricoh faktiskt förlorat pengar senaste året) med sin huvudsakliga inkomst från industriella print- och dokumentsystem.

Det som är unikt med Nikon är att de är det enda kameratillverkaren där kameradelen är den dominerande verksamheten i företaget. I övriga utgör kameradelen en liten (Olympus) eller mycket liten del (Canon, Fujifilm, Panasonic, Pentax, Sony) del av företaget som helhet. Och eftersom kameror som marknad har krympt kraftigt senaste åren (tillverkningen av kompaktkameror är ju en bråkdel av vad den var för tio år sedan) så har följdaktligen Nikon krympt som företag, men de är som sagt lönsamma och ser finansiellt stabila ut.

En period då det funnits fog för ryktesspridning var för 20 år sedan, runt milennieskiftet då Nikon faktiskt hade ekomomiska problem - man hade under en följd av år investerat tungt i digitalt (Nikon var ju bland de första att satsa hårt där) och det hade då inte riktigt börjat bära frukt. De tjänade under några år måttligt med pengar och hade ett berg av skulder. Man brukar halvt på skämt, halvt på allvar säga att det var D70 som räddade Nikon. Sedan tjänade man ju bra med pengar under tioårsperioden då digitalkameramarknaden bara växte och växte och sitter numera ganska bra till ekonomiskt.
Otroligt välskriven och bra faktabaserad sammanfattning av Agfors (som vanligt). Tack! :)
 

adl

Aktiv medlem
Förvisso, men det förklarar fortfarande inte varför du tyckte att du var tvungen att köpa Nikons senaste blixtar med radiosändare om du skaffade en D500? :)
Du blandar ihop mig med någon annan...
Min poäng var att för att fjärrstyra äldre Nikonblixtar med D500 behövs det nåt i blixtskon.
 
ANNONS