Annons

Telezoom objektiv för att foto sport inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag jobbar som frilans för den lokala tidningen där jag bor och har tidigare använt ett Canon EF 85mm objektiv. I våras köpte jag ett Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM objektiv som jag använt sedan dess för att mestadels fota fotboll utomhus och jag är väldigt nöjd med det. Nu är i princip fotbollen slut så nu blir det inomhus fotografering på Bordtennis, Innebandy, Futsal m.m. och där fungerar inte Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM inte lika bra. Om jag skall köpa något liknande objektiv i framtiden för att fota sport inomhus , har ni något tips på ett bra Canon objektiv som kostar max 15000?
 

befl

Aktiv medlem
Hej, med tanke på att du skall fota inomhus bör du titta på ett med bl 2,8 och stabilisering. Utifrån din budget finns det två att välja på om du vill ha nya och det är Sigma APO 70-200mm f/2,8 EX DG OS HSM och Tamron SP 70-200mm f/2,8 Di VC USD G2. Själv använder jag Sigma och är mycket nöjd med men om jag läser tester är Tamron något bättre.
Utöver det finns en begagnat marknad och titta då på Canons eget 70 - 200 bl 2,8.
Mvh Benny
 

apersson850

Aktiv medlem
Zoom som har hög ljusstyrka och bra kvalité får du inte nytt för 15000.
Då får du leta efter begagnat. Det bästa du hittar hos Canon är f/2,8, men det finns tredjepartszoomar som har högre ljusstyrka. De är inte heller billiga.
Ett standardobjektiv för sportfotografering är ju EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Precis vad du behöver beror ju på hur nära du kommer.

Ska du komma billigt (nåja) undan får du sikta på fasta objektiv, som exempelvis 85 mm.

Allra billigast är att skruva upp ISO två steg.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Zoom som har hög ljusstyrka och bra kvalité får du inte nytt för 15000.
Då får du leta efter begagnat. Det bästa du hittar hos Canon är f/2,8, men det finns tredjepartszoomar som har högre ljusstyrka. De är inte heller billiga.
Ett standardobjektiv för sportfotografering är ju EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Precis vad du behöver beror ju på hur nära du kommer.

Ska du komma billigt (nåja) undan får du sikta på fasta objektiv, som exempelvis 85 mm.

Allra billigast är att skruva upp ISO två steg.
Om avnämaren är den lokala tidningen torde brusökningen av två steg inte vara ett problem, tekniska kvaliteten på bilder I tidningen är inte av den karaktären att det spelar roll. Sen kan det ju finnas andra avnämare och då kommer saken i ett annat läge. Nyttan av IS är väl inte självklar om man fotar snabbanaktiviteter, då torde slutartiden ta hand om det mesta. Föreslår att du kikar på begagnat om du inte nöjer dej med högre ISO
 
Zoom som har hög ljusstyrka och bra kvalité får du inte nytt för 15000.
Då får du leta efter begagnat. Det bästa du hittar hos Canon är f/2,8, men det finns tredjepartszoomar som har högre ljusstyrka. De är inte heller billiga.
Ett standardobjektiv för sportfotografering är ju EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Precis vad du behöver beror ju på hur nära du kommer.

Ska du komma billigt (nåja) undan får du sikta på fasta objektiv, som exempelvis 85 mm.

Allra billigast är att skruva upp ISO två steg.
Tack för svaret. 85mm har jag ju redan som sagt. Jag lyckades ju köpa mitt 70-300 begagnat för ett bra pris så får kanske satsa på att hitta något begagnat. Hittade faktiskt ett på Brittiska Ebay för runt 10000 så det kanske kan vara något.
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
Jag har kört ganska mycket inomhusgrejer med ett gammalt Sigma 70-200 2.8, ett sånt utan bildstabilisering. Inte lika bra i jämförelse som Canons dite med IS av senaste generationen, men väldigt mycket objektiv för pengarna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Autofokus blir säkrast med originalobjektiv om hastighet och förutsägbarhet vid sportfoto är viktigast. Då Canon 70-200/2,8 L USM är halva priset eller max 2/3 av nypriset begagnat slår detta mig som mest prisvärt. Räkna med 6-8000kr beroende på skick. Då du varit nöjd med ditt 70-300 lär du inte uppskatta den i sammanhanget mindre skärpeskillnad som 70-200/2,8 L IS USM II ger för dubbla priset. Enl mig har dessutom bildstabilisering lite betydelse vid sportfoto under 300mm och med obkektiv under 2Kg. Det är ju ändå rörelseoskärpa som är problemet, inte skakningsoskärpa vilket är det enda IS hjälper emot.
 
ANNONS