Annons

Kände mig lurad av Cyberphoto - löst

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Igår, måndag, menar de att man skulle kontaktat dem innan köpet, trots att de på mail och telefon sagt att de kunde lösa det. Jag blir tokig, varför gav de då en helt annan information två gånger och ber mig sonika att skicka in kameran.
Har du frågar Cyberphoto varför de gav fel information i början? Om inte så är det nog något du bör göra. Vi som följer den här tråden kan bara ge moraliskt stöd.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Utifrån informationen i #1 tycker jag det är uppenbart att Cyberphoto gjort misstag, dels genom oklar information på webbsajten, dels genom att i telefon bekräfta att inbytet gäller – "märk med ordernummer". Skulle bli mycket förvånad om firman inte löser detta på ett för kunden acceptabelt sätt.

Om jag var TS skulle jag mejla till personer så högt upp i företaget som möjligt, kanske grundaren Thomas Lövgren, vd Patrick Ohlsson (patrick.ohlsson@cyberphoto.se) eller affärschef Tobias Lehtinen (tobias@cyberphoto.se), och på ett någorlunda artigt sätt berätta vad som hänt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hängde inte riktigt med i turerna där , men ett sätt är väl att klargöra för företaget att : Nu är det krig!
---
"ETT sätt" är det förvisso, men jag har svårt att tänka mig att det finns något SÄMRE sätt att lösa konflikter med än genom att attackera och förklara krig - OAVSETT sammanhang!

Som andra redan föreslagit - gör det motsatta. Skyffla undan de mycket förståeliga men förblindande känslorna ner i något Gudsförgätet hörn av hjärnan. Skriv sedan ner så objektivt det går vad som faktiskt hänt.

1) Annonsen var helt klart otydligt skriven. Man uppfattar annonstexten (åtminstone när man läser den först) som att man ska höra av sig ifall något är oklart.

2) Du ringde och fick OK för det hela. Muntliga överenskommelser gäller som sagt (utom vid fastighetsaffärer).

3) Har du även fått ett mejl från dem om att det är OK, att båda rabatterna gäller samtidigt? I så fall är det förstås väsentligt att hänvisa till detta.

4) Ifall de hade missat ditt/dina mejl och tel-samtal när de bekräftade att båda rabatterna gäller, så är det deras pilsner, inte din. Överenskommelsen de utlovat ska gälla ändå.

Sedan kan du sakligt skriva att du anser det fullt klart att du har blivit lovad såväl specialrabatten som kamerainbytet. Såvida det inte stog något speciellt om att det skulle vara t.ex. en proffskamera? Cyberphoto verkar ha ett liknande dubbelerbjudande just nu för Sonys A9, men där står det att det ska vara en proffskamera (hur de nu kan tänkas definiera detta).

Nu kan det ju vara så att Sony hade vissa villkor för hur det här skulle gå till, och att Cyberphoto missat detta. Vilket för CP kan betyda att de nu inte i efterhand kan få ut dessa 3.000 kr från Sony utan får stå för det beloppet själva. Med den uppfattning man får av händelseförloppet efter din beskrivning blir det likafullt så att det är CP som får bita i det sura äpple,
.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle föreslå en mjukare väg. Tror inte cyber har som avsikt att blåsa dig. Skulle föreslå en tel kontakt där du på artigt vis utan ilska eller hot förklarar hur det ligger till och din situation. Du kan ju även nämna att informationen var otydlig. Om det är så att kontakt måste tas först för inbyte borde detta stått tydligt och en varningstext borde dyka upp under beställningsprocessen "om du avser att nyttja inbyteskampanjen måste kontakt tas innan du lägger din order". Men försök tydligt och vänligt förklara. De vill säkert göra rätt för sig.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag är generellt lite tveksam till hur man idag hänger ut namn på leverantörer i stora nätforum med enskilda specifika fall som - av allt att döma - fortfarande har potential att bli löst.

Jag förstår att du behöver ventilera och få råd - men en generell uppmaning (och det gäller ju samtliga som startar liknande trådar) är att hålla en lite lägre profil med att namnge tills att det börjar bli riktigt stökigt och/eller definitivt avslag. Det hela kan ju röra sig om ett missförstånd hos den enskilde handläggaren/säljaren.

Jag är ganska övertygad om att detta kommer att lösa sig
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Jag är generellt lite tveksam till hur man idag hänger ut namn på leverantörer i stora nätforum med enskilda specifika fall som - av allt att döma - fortfarande har potential att bli löst.

Jag förstår att du behöver ventilera och få råd - men en generell uppmaning (och det gäller ju samtliga som startar liknande trådar) är att hålla en lite lägre profil med att namnge tills att det börjar bli riktigt stökigt och/eller definitivt avslag. Det hela kan ju röra sig om ett missförstånd hos den enskilde handläggaren/säljaren.

Jag är ganska övertygad om att detta kommer att lösa sig
Jag var mycket tveksam till denna tråd själv och undviker det in i det sista. Kanske borde jag censurerat namnet på affären, men vet inte om det går att göra nu? Tänkte mest på maska individen och säljarens namn.

Å andra sidan, jag har tidigare läst liknande trådar och blivit imponerad över hur Scandinavian Photo, Webhallen etc löser situationer smidigt och en dåligt hanterad situation blir då god PR. Jag hoppas kanske att något sånt ska hända här.

Tack för responsen.
 
Ja, det var två kampanjer igång på söndagen på Sony A7Rii


- Prissänkning 5000kr. Denna rabatt fick jag.
- Inbyteskampanj - få 3000kr rabatt om du byter in din gamla systemkamera*". Denna rabatt fick jag inte.

Problemet är bara: det fanns INGEN information med krav eller villkor. Stod bara: kontakta oss för mer information. Jag gjorde det direkt på mail på söndag kväll och även telefon dagen efter. Fick då beskedet att allt var i sin ordning. Samma kampanjer finns nu fast för andra kameror, med samma tunna information. Kampanjerna går givetvis att kombinera: problemet är att de först gett klartecken och efter att jag fått min nya kamera, sålt min gamla, använt nya kameran etc så backar de "ber om ursäkt för att vi läst dina mail dåligt, det är oklart i kampanjtexten men du måste kontakta oss INNAN" i stort sett. Jag hade kunnat köpa det svaret, men då hade jag behövt det direkt så jag inte hunnit sälja min gamla kamera och avbeställt den nya.

Man kan se liknande kampanjer idag och hur tunna de är på information. Man trycker på bilden och kommer då direkt till själva "köpsidan", absolut inga villkor, mer info etc. Titta gärna själva på:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kampanjer

Kampanjerna är fantastiska, kanske därför jag känner mig så besviken.
Märklig kampanj om jag har förstått det rätt. Man får 5000 kr rabatt om man bara köper kameran rakt av men om man skickar en kamera så skulle man bara få 3000 kr i rabatt. Eller är jag ute och cyklar?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Läser jag ditt inlägg rätt har du nog gått fel väg.
Du har beställt kameran för 25kkr rakt upp och ner som vanligt. Väntat nån dag och sen skickat in din gamla kamera, rätt?
Du skulle ha bekräftat först att du även skickar in din kamera. Oftast genom att fylla i komentarsrutan. Då handläggs ärendet manuellt.
Jag gjorde ett inbyte och fick göra så. Min nybeställda produkt skickades inte förrän de godkänt kameran jag skickade in. Priset var fruset som om jag beställt den utan inbyte, men fakturan var rabatterad,
Man kan kombinera olika kampanjer och rabattkoder, men kommentarsrutan måste fyllas i. Annars körs den per automatik ut i systemet.

/Stefan
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Märklig kampanj om jag har förstått det rätt. Man får 5000 kr rabatt om man bara köper kameran rakt av men om man skickar en kamera så skulle man bara få 3000 kr i rabatt. Eller är jag ute och cyklar?
Nja, det rör sig om en prissänkning SAMT en inbyteskampanj. Totalt skulle kameran bli 8000kr billigare då, därför jag slog till.

På sidan fanns ingen sån information att de inte kunde kombineras. Det var inte två KAMPANJER som var igång: det rörde sig om en tidsbegränsad prissänkning (-5000kr) i kombination med inbyteskampanjen (-3000kr).

Samma som gäller flera andra kameror idag. Där finns inbyteskampanjer som INTE går att kombinera, men flera inbyteskampanjer som går att kombinera (eller snarare: inte har texten "får ej kombineras"). Se t ex inbyteskampanjen de har nu på Pentax K-1, exakt så såg Sony-kampanjen ut, men i kombination att kameran var prissänkt under helgen med 5000kr.

Inte heller i mailen/telefonsamtalen efter att ordern lagts lyftes detta fram som ett problem.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Läser jag ditt inlägg rätt har du nog gått fel väg.
Du har beställt kameran för 25kkr rakt upp och ner som vanligt. Väntat nån dag och sen skickat in din gamla kamera, rätt?
Du skulle ha bekräftat först att du även skickar in din kamera. Oftast genom att fylla i komentarsrutan. Då handläggs ärendet manuellt.
Jag gjorde ett inbyte och fick göra så. Min nybeställda produkt skickades inte förrän de godkänt kameran jag skickade in. Priset var fruset som om jag beställt den utan inbyte, men fakturan var rabatterad,
Man kan kombinera olika kampanjer och rabattkoder, men kommentarsrutan måste fyllas i. Annars körs den per automatik ut i systemet.

/Stefan
Ja precis. Vad jag kan se så står det "kontakta oss för info" - dvs kontakta dom INNAN beställning.
https://www.cyberphoto.se/inbyte
Men visst. Det finns väl utrymme för att vara tydligare.
 

Iore117

Aktiv medlem
Två erbjudanden på en gång är ju inget konstigt i alla fall i andra branscher med dyrare prylar. Exempelvis en billeverantör erbjuder en generell rabatt, t ex med ny eller utgående bilmodell, och samtidigt får man inbytesrabatt för bilen man vill byta in. Så att tolka Cyberphotos erbjudande så är ju inte helt fel. Däremot är det väl brukligt att köpa vara och lämna inbytesvaran i samma affär, och inte komma på några dagar efteråt att man vill byta in en vara.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Hängde inte riktigt med i turerna där , men ett sätt är väl att klargöra för företaget att : Nu är det krig! Berätta för dem att du tänker sprida detta på alla förekommande fotositer , och i synnerhet fotosidan.se som är en väl respekterad sida. Gissningsvis kommer de att dra öronen åt sig och backa i ditt fall. De vill under alla omständigheter INTE ha negativ PR , och kommer således att gå dig till mötes får man hoppas. Så skulle jag gjort om jag drev ett företag i den storleken för att inte förlora kunder.
Jag tror inte den aggresiva ton du förespråkar hjälper särskilt mycket. Dessutom har vi ju bara hört ena sidan av denna historia. Att som du då hotar med att hänga ut företaget till höger och vänster blir ju bara fånigt. Det kanske ÄR kunden som missat något? Det kanske har blivit ett missförstånd? Allt kan hända. Alla kan göra fel. Jag jobbar själv i Skandinaviens största fotobutik, och vet att det kan bli fel ibland. Både från kundens sida och från vår sida. Det mesta går att lösa om man för en vettig dialog. Att gorma, skrika och hota att hänga ut löser absolut ingeting.

Jag önskar TS lycka till och hoppas att det till slut löser sig!
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Framgick det tydligt att du redan lagt order då?
Yes, har angett ordernummer i samtliga mail och telefonsamtal. Ordernummer får man ju bara när man lagt en order.

Mitt första mail såg ut så här:

Hej!
Jag kan ha missat något i beställning. Jag ämnar att nyttja inbyteskampanjen gällande gammal digital systemkamera! Vilka kameror gäller denna? Har ett par liggande jag vill bli av med? Mitt ordernummer är: xxxxxxx

Läste på kampanjsidan men hittade ingen vidare instruktion och trodde det skulle komma på slutet av köpet, men fick bara orderbekräftelse.

Hur ser jag lista på vilka kameror som fungerar för inbytet och hur fungerar det i praktiken?


Jag fick då detta som svar:
Stod på kampanjen att ring eller maila för mer info, en fungerande digitalkamera ska det vara för att inbyteskampanjen ska gälla. du skickar inbytet och vi drar av för produkten och den skickas till dig.
Med vänliga hälsningar
Börje Sandström
CyberPhoto AB
 

flutte

Aktiv medlem
Hej!
Går slentrianmässigt in på Prisjakt.se och söker på priser på Sony A7Rii. Ser att Cyberphoto har lägsta pris på 24999 kronor. Informationen är MYCKET knapphändig. 3000kr ytterligare rabatt vid inbyte av valfri fungerande systemkamera. "Kontakta oss för mer information" står det. Genomför köpet, märker att jag inte får någon info kring inbyteskampanjen i samband med köpet. Blir lite nervös av detta och mailar Cyberphoto. Ringer även Cyberphoto direkt på morgonen och kommer till kundtjänst. De ber om ursäkt för den bristfälliga informationen och supporten går för att prata med säljavdelningen. Efter cirka en minut får jag beskedet: "bara att skicka in kameran, märk kameran med ordernumret" - numret som jag även uppgav i samtalet.
[...]
Hur kan jag gå vidare med detta?
Rent krasst, så kan du ju begära att häva köpet med hänvisning till distansavtalslagen. Den gäller även om produkten är använd. Självklart ska du då ha tillbaka din inskickade kamera. När det är gjort, så kan du såklart lägga en ny beställning, med allt gjort i rätt ordning.

Men jag tycker att Cyberphoto borde stå för det första beskedet. Du kontaktade dem, de gav ett svar där du som konsument inte hade någon som helst anledning att betvivla att svaret var korrekt.

Någon föreslog att du skulle förklara krig mot Cyberphoto. Det tycker jag är att överreagera. Det är en bra och seriös firma, som - i alla fall i mitt fall - agerat utmärkt när det blivit fel. Visst, de kanske kommer att gå med förlust på din affär ifall de gjort fel i förhållande till Sony. Men det är ändå billigare än den goodwillförlust de redan lider av pga att du skriver om detta.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Hej! som du nu beskriver det, hade jag gått vidare med det. Håll oss uppdaterade vad som händer. // Jörgen

Hej! Jag vet, jag befarade att det var en sån kampanj, därför jag både ringde och mailade dagen efter köpet och blev tillsagd att det bara var att skicka in kameran, de löser det.

I senaste svaret ber de om ursäkt för att inte ha läst mina mail noggrant och för att ha varit otydliga på hemsidan.

(Och tag för att du tagit dig tid, all feedback är välkommen)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Rent krasst, så kan du ju begära att häva köpet med hänvisning till distansavtalslagen. Den gäller även om produkten är använd.
Förutsatt att använding inte skett utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Användning utöver det är grund för avdrag på det återbetalade beloppet, undantaget om säljaren inte uppfyllt de informationskrav angående ångerrätten som finns i lagen.
 
ANNONS