Annons

hjälp med kamera för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför allt snack om autofokus? Inget i det TS skrivit tyder på behov av ett bättre autofokussystem som jag ser det. För vardagsfoto duger väll i stort sett alla moderna systemkameror i alla prisklasser?

Några ord till:
Det man får då man går upp i pris i ett märke är bättre byggkvalitet, mer knappar för direktinställning (mindre grävande i menyer), bättre autofokus, sökare/större (och hos spegellösa mer högupplöst) sökarbild och hos vissa, högre bitrate vid filmning för bättre videokvalitet. Stillbildskvalitet påverkas dock ringa av priset f u om man går upp rejält i pris hos Sony och Canon ffa (högupplösta fullformatssensorer). Skall du ha 4K/UHD går Canon bort samt enklare modeller från vissa tillverkare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att ta råd från andra vilken kamera man skall välja är vanskligt. Speciellt om man inte har egen erfarenhet.
Då är det svårt att ifrågasätta vad som är goda råd och vad som är dåliga för dig som person.
Vi är ganska olika som fotografer och vad vi fotograferar. Köp en begagnad kamera och en normalzoom och lär dig den.
Gärna en ganska avancerad spegelreflex från Canon eller Nikon eller annan känd tillverkare.
En 5DMKII eller en Nikon 750 eller något liknande. De får man till bra pris begagnade.
Efter ett tag kommer du inse vad du helst fotograferar och vilka egenskaper som är viktiga.

Kanske behöver du snabbt AF därför du fotograferar lekande barn eller sport. Kanske bra blixtsystem. Eller tillgång till långa teleobjektiv men till bra pris.
Kom ihåg att det ofta är dumt att skaffa en av de senaste kamerorna som nybörjare.

Jag har en gammal Canon 1DMKIIN som man nog får för 3-4 000 kr idag. Dess skärm är inte så kul men det är en kamera jag fortfarande ibland använder för jag gillar den. Den har nu gått cirka 250 000 bilder och smattrar fortfarande på som ny. Den ger inte alls dåliga bilder så länge man inte fotar i för dåligt ljus. Det var en gång vad proffsen använde.
Det är ingen som ser skillnaden på bilderna från den kameran och från mina nyare och betydligt dyrare på internet. Tvärtom tecknar den ofta färger bättre än de nyare.

Så skaffa dig erfarenhet. Kanske kommer du som många tycka det är jobbigt att släpa på en kamera och oftast fotar med mobilen. Eller så fastnar du för fotografering och vill fortsätta.
I det läget är inte 7 000 kr mycket att komma med. Nya kameror är dyra och priset på dem som begagnade sjunker som en bojsten.
På forumen är det oftast det senaste man måste ha.
Verkligheten är att de som stressar de där tekniska finesserna sällan tar de bästa bilderna.
Det är oftare de där som kör en sliten äldre kamera men som gjort den till en del av ryggraden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Att ta råd från andra vilken kamera man skall välja är vanskligt. Speciellt om man inte har egen erfarenhet.
Då är det svårt att ifrågasätta vad som är goda råd och vad som är dåliga för dig som person.
Vi är ganska olika som fotografer och vad vi fotograferar. Köp en begagnad kamera och en normalzoom och lär dig den.
Gärna en ganska avancerad spegelreflex från Canon eller Nikon eller annan känd tillverkare.
En 5DMKII eller en Nikon 750 eller något liknande. De får man till bra pris begagnade.
Efter ett tag kommer du inse vad du helst fotograferar och vilka egenskaper som är viktiga.

Kanske behöver du snabbt AF därför du fotograferar lekande barn eller sport. Kanske bra blixtsystem. Eller tillgång till långa teleobjektiv men till bra pris.
Kom ihåg att det ofta är dumt att skaffa en av de senaste kamerorna som nybörjare.

Jag har en gammal Canon 1DMKIIN som man nog får för 3-4 000 kr idag. Dess skärm är inte så kul men det är en kamera jag fortfarande ibland använder för jag gillar den. Den har nu gått cirka 250 000 bilder och smattrar fortfarande på som ny. Den ger inte alls dåliga bilder så länge man inte fotar i för dåligt ljus. Det var en gång vad proffsen använde.
Det är ingen som ser skillnaden på bilderna från den kameran och från mina nyare och betydligt dyrare på internet. Tvärtom tecknar den ofta färger bättre än de nyare.

Så skaffa dig erfarenhet. Kanske kommer du som många tycka det är jobbigt att släpa på en kamera och oftast fotar med mobilen. Eller så fastnar du för fotografering och vill fortsätta.
I det läget är inte 7 000 kr mycket att komma med. Nya kameror är dyra och priset på dem som begagnade sjunker som en bojsten.
På forumen är det oftast det senaste man måste ha.
Verkligheten är att de som stressar de där tekniska finesserna sällan tar de bästa bilderna.
Det är oftare de där som kör en sliten äldre kamera men som gjort den till en del av ryggraden.
Han ville filma också. Det är just där det hänt mest. För stillbilder håller jag med men på filmsidan har det hänt en del så jag slulle ändå föreslå en ny instegskamera faktiskt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är det allra första systemkameran man tänker sig köpa då är det inte så lätt att på direkten säga precis vad man vill ha, att sällan fota motiv som rör sig tror jag är mycket ovanligt om vi nu håller oss till någorlunda normala halvsnabba rörelser, det är ju inte alltid någon sprintersnabb toppforward ala Ronaldo man försöker fånga. Som påpekas av några redan så betyder inte att första kameran måste till varje pris väljas för livstid framåt.

Tryggaste säkraste köpet då kommer ofta Canon/Nikon upp som första val, då tillgången på objektiv/tillbehör är mycket stort. Önskar man 4K ( UHD ) om man vill filma mycket, när snart alla TV-apparater kommer att ha den möjligheten och en del säljs redan förvånansvärt billigt, ja inte helt så där lätt att ge dom rätta tipsen. Olympus, Panasonic och Fuji har flera fina kameror i olika prisklasser, Panasonic var tidiga med 4K och bra priser.
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom TS skapade den här tråden för över ett år sen så har han förmodligen antingen köpt en kamera vid det här laget eller lagt fotograferingsplanerna på hyllan. Han var senast inloggad i september i år.
 
ANNONS