Annons

Behöver hjälp/råd med val av min första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
"Väderskydd"

Canon och Nikon det på de flesta av sina prosumerhus (5Dmk3/4, D800/850, etc) och prohus. Samma sak för bättre spegellösa som tex. Fujifilm X-T2, Xpro2 och Sony A9.

Däremot så har du rätt att det är klart unikt för Pentax att även ha det på budgetmodellerna. Klar fördel för Pentax där, och något de skall ha "credd" för.
Olympus har "väderskydd" (dvs någon form av vattenskydd) på sina mellanmodeller.
 

martinot

Aktiv medlem
Olympus har "väderskydd" (dvs någon form av vattenskydd) på sina mellanmodeller.
Bra kommentar. Jodå, det finns massor med fler (tror min Pana GX8 också har det). Tog bara ett par exempel.

Var dock kanske lite fel av mig att benämna och begränsa till exempel på bara ”bättre spegellösa”.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vet inte att vädeeskydd var ett uttalat behov hos TS. Om inte vet jag inte att detta behöver spela någon roll. Det är inte heller så art de utan aldrig bör tas ut om det regnar lite. Väderskydd innebär heller inte att skyddet medför någon garanti. Är kameran vattenskadad väderskydd eller ej gäller ju inte garanti. Trodde man på sitt väderskydd som tillverkare kanske man skulle haft lite starkare garanti (fast jag förstår varför man gör som man gör då vissa säkert skulle försöka dyka med den).

Så är kravet inte att man skall ta fram kameran ur kameraväskan i störtskur skulle jag nog inte lägga stor vikt vid vädertätning som egenskap vid val av första systemkameran.

Se istället till att den uppfyller de krav du själv har och kläm och känn. Det som kostar pengar inom varje system är bättre byggkvalitet, större och ljusare (OVF) eller större och mer högupplöst (EVF) sökare, bättre autofokus, mer knappar för direktinställning, snabbare slutare mm men inte bildkvalitet på stilla motiv om man inte går väldigt mycket upp i pris i vissa system.
 

rronnbac

Aktiv medlem
I stort sett alla nyare kameror tillåter överföring av bilder via wifi. Pekskärm eller inte är en smsksak och är inte nödvändigtvis "enkelt och roligare" för alla. Dessutom i de fall funktioner bara går att komma åt via pekskärm och knappar saknas (de minsta kamerorna) så är det väldigt svårt/omöjligt att sköta med handskar då det är kallt (viktigt för vissa inte för andra).
Det har de, men det är rätt stor skillnad i hur väl det är implementerat, och visst är t.ex. värdet av pekskärm subjektivt, men det gäller ju de flesta aspekter. Min poäng är att det har kan ha rätt stor inverkan på hur man upplever handhavandet.
 

martinot

Aktiv medlem
Vet inte att vädeeskydd var ett uttalat behov hos TS. Om inte vet jag inte att detta behöver spela någon roll. Det är inte heller så art de utan aldrig bör tas ut om det regnar lite. Väderskydd innebär heller inte att skyddet medför någon garanti. Är kameran vattenskadad väderskydd eller ej gäller ju inte garanti. Trodde man på sitt väderskydd som tillverkare kanske man skulle haft lite starkare garanti (fast jag förstår varför man gör som man gör då vissa säkert skulle försöka dyka med den).

Så är kravet inte att man skall ta fram kameran ur kameraväskan i störtskur skulle jag nog inte lägga stor vikt vid vädertätning som egenskap vid val av första systemkameran.

Se istället till att den uppfyller de krav du själv har och kläm och känn. Det som kostar pengar inom varje system är bättre byggkvalitet, större och ljusare (OVF) eller större och mer högupplöst (EVF) sökare, bättre autofokus, mer knappar för direktinställning, snabbare slutare mm men inte bildkvalitet på stilla motiv om man inte går väldigt mycket upp i pris i vissa system.
Kan bara hålla med i allt du skriver ovan.

Hängde på diskussionen om väderskydd, men som du riktigt påpekar så är det inget krav för TS (och inte ens för mig själv i många sammanhang).
 

unoengborg

Aktiv medlem
En nackdel som man dock skall vara medveten om (som dock kanske inte spelar så stor roll för någon som köper beg. och bara vill testa på fotografering) är att ekosystemet med objektivutbud och övriga tillbehör, är klart mer begränsat om man väljer Pentax.
Du har helt rätt i att Pentax har en ganska liten marknadsandel och att det därför finns en mindre begagnat marknad. Du har också rätt i att Pentax inte har lika mycket objektiv och tillbehör att välja på som t.ex Canon eller Nikon. Det finns dock mer än nog för att klara de behov TS räknar upp och lite till.

Egentligen är det ganska konstigt att det här argumentet alltid dyker upp så fort någon nämner Pentax, men i princip aldrig när någon t.ex. föreslår någon Fujifilm kamera som har avsevärt sämre ekosystem. Om problemet vore så stort som ibland görs gällande när Pentax diskuteras kan man undra hur dessa stackars Fujifilm fotografer någonsin får några bilder.

Vad som talar för Pentax som nybörjarkamera är att de har bra reglage t.ex två inmatningsrattar, möjlighet att ställa in manuellt läge med autoiso med en enda inställning utan att behöva gräva djupt i menyerna. Sedan kommer förstås frågan om den passar TS händer, men det kan bara TS avgöra.
 

martinot

Aktiv medlem
Egentligen är det ganska konstigt att det här argumentet alltid dyker upp så fort någon nämner Pentax, men i princip aldrig när någon t.ex. föreslår någon Fujifilm kamera som har avsevärt sämre ekosystem. Om problemet vore så stort som ibland görs gällande när Pentax diskuteras kan man undra hur dessa stackars Fujifilm fotografer någonsin får några bilder.
Fujifilm är tudelat gällande ekosystem (enligt mig);

Jag tycker själv att de har ett väldigt välavvägt och grymt bra fokuserat utbud av kvalitetsoptik för spegellöst (kanske ett av de allra bästa på marknaden, men det är en personlig åsikt, då m43 har fler i antal), men däremot så anser jag att de samtidigt har ett mycket dåligt utbud, och generellt ganska undermåligt och dåligt system, på blixt/belysningssidan.
 

PMD

Aktiv medlem
Borde det inte finnas ett hyfsat utbud av begagnade objektiv till Pentax? Pentax har ju gjort autofokusobjektiv i 30 år och dessa passar i de allra flesta fall digitala Pentaxkameror.

Och manuellt fokuserade objektiv, som passar på moderna Pentaxkameror, har funnits sen 1975.
 

terrex

Medlem
Är nybliven ägare till en beg nikon d3300 (som jag köpte för 2500kr på tradera, ca 900exponeringar) och är än så länge riktigt nöjd. Har blivit så fina landskapsbilder men får inte till skärpan när det gäller nära avstånd än. Antar att jag fumlar lite med avtryckaren. Kitobjektivet satt på och nu väntar jag på mitt superzoom 20-200 för att kunna ge mig ut och fota den vita älgen i värmland =)

Jag tänkte som så när jag bestämde mig, efter mycket vånda, vilken kamera jag skulle köpa som första systemkamera. Om jag köper en begagnad = billigare, då ekonomin är viktig, så kan jag ha den så länge o testa och se hur den funkar för mig. Och jag gråter inte blod om jag har sönder den.

Hade ögonen på en ny d5300 men det är endast den vridbara lcdskärmen som skiljer vad jag förstår, och den kan jag ju klara mig utan.

Jag ångrar inte mitt val. Som första kamera känns den helt ok. Och under tiden läser jag på om kamerans funktioner o vilka objektiv man ska välja osv. det va så jag hittade hit, och ser guider på youtube om kamerans funktioner och tips o tricks. Det är ovärderligt att ha detta forum, har fått så mycket bra info här från alla som delar med sig om sina erfarenheter i trådarna.

Finns en d3300 m lite grejer till på tradera nu, 17000exponeringar.
https://www.tradera.com/item/340231/297989208/perfekta-julklappen-nikon-d3300-i-nyskick-
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Borde det inte finnas ett hyfsat utbud av begagnade objektiv till Pentax? Pentax har ju gjort autofokusobjektiv i 30 år och dessa passar i de allra flesta fall digitala Pentaxkameror.

Och manuellt fokuserade objektiv, som passar på moderna Pentaxkameror, har funnits sen 1975.
Totalt utbud - ja. Men vill man ha snabb AF med inbyggd AF motor i objektivet är utbidet litet. Dessvärre är Pentax proffszoomar dyra jf med med optiskt samma objektiv vid namn Tokina eller Tamron till Nikon eller Canon. Jämför Tamron 15-30/2,8 med ditto med namnet Pentax t ex. Penatx 50-135/2,8 är samma optiskt som Tokinas men håller inte måttet optiskt jf med nyare konstruktioner av Sigma. Tredjepartsobjektiv finns inte alltid till Pentax.
 

Leifson

Aktiv medlem
Borde det inte finnas ett hyfsat utbud av begagnade objektiv till Pentax? Pentax har ju gjort autofokusobjektiv i 30 år och dessa passar i de allra flesta fall digitala Pentaxkameror.
Och manuellt fokuserade objektiv, som passar på moderna Pentaxkameror, har funnits sen 1975.
Helt korrekt. K-fattningen har funnits hur länge som helst och i princip alla dom gamla objektiven med den fattningen passar även de senaste digitala Pentax husen.

Det som de flesta menar när de tycker att Pentax-utbudet är litet gäller nya objektiv, och det stämmer att det finns färre varianter att välja på jämfört med Canon/Nikon,. Det gäller dessutom även för tredjeparts-märkena som t.ex. Sigma och Tokina, som inte släpper Pentax-versioner av många modeller. Bland tredjeparts tillverkarna är det väl främst Tamron som har de flesta modeller även för Pentax.

Som hobbyfotograf har jag dock aldrig upplevt detta som ett problem. Det finns helt enkelt tillräckligt med olika modeller att välja bland för att täcka mitt (och säkert de flestas) behov.
Jag har dessutom en begränsad budget att handla objektiv för och där tycker jag det är en fördel att Pentax valt att lägga AntiShake funktionen i kamerahuset istället för objektivet, som man då måste betala för på varje objektiv man skaffar.
Men även här bör nämnas att AntiShake i kamerahuset finns på ytterligare några kamera-märken, dock inte Canon/Nikon vad jag vet.
Och nej, TS har inte (precis som vädertätning) heller sagt att AntiShake är ett krav. Han har faktiskt inte nämnt nästan några tekniska önskemål, men för att göra tråden informativ om olika modeller/märkens (små) skillander tycker jag det är bra att försöka peka på dem.

Totalt sett kommer TS sannolikt bli fullt nöjd minst ett eller flera år oavsett vilket märke han väljer, och därefter har han koll på vad han eventuellt saknar.
 

martinot

Aktiv medlem
Bland tredjeparts tillverkarna är det väl främst Tamron som har de flesta modeller även för Pentax.
När det gäller Tamrons nysläpp, som deras senaste kritikerrosade 2,8 G2-serie, så har jag bara sett de för Nikon och Canon. Inget vare sig för K-mount eller A-mount (men kan ha missat det).

Jag har dessutom en begränsad budget att handla objektiv för och där tycker jag det är en fördel att Pentax valt att lägga AntiShake funktionen i kamerahuset istället för objektivet, som man då måste betala för på varje objektiv man skaffar.
Men även här bör nämnas att AntiShake i kamerahuset finns på ytterligare några kamera-märken, dock inte Canon/Nikon vad jag vet.
Du har helt rätt om IBIS. Det är endast Pentax som har det om man är ute efter DSLR (Minolta/Sony hade det en gång i tiden). En klar fördel och plus där tycker jag.

Annars så är det SLT och spegellöst som gäller för IBIS (tex. Sony, Olympus och Panasonic).

Totalt sett kommer TS sannolikt bli fullt nöjd minst ett eller flera år oavsett vilket märke han väljer, och därefter har han koll på vad han eventuellt saknar.
Instämmer helt.
 

PMD

Aktiv medlem
Totalt utbud - ja. Men vill man ha snabb AF med inbyggd AF motor i objektivet är utbidet litet.
Inbyggd AF-motor i objektivet gör inte alltid att AF blir snabbare. Det finns exempel från Nikon på det.
Men snabb AF vill nog alla ha ändå, och då får man ta reda på hur det är för varje objektiv man är intresserad av.

Dessvärre är Pentax proffszoomar dyra jf med med optiskt samma objektiv vid namn Tokina eller Tamron till Nikon eller Canon.
Proffszoomar är kanske inte TS högsta prioritet, åtminstone för tillfället och ett tag framöver. :)

Att utbudet av nya objektiv, både från Pentax själva och från tredjepartstillverkare, är mindre än utbudet till Nikon och Canon är helt klart, men mitt påpekande/fråga handlade om begagnade objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Inbyggd AF-motor i objektivet gör inte alltid att AF blir snabbare. Det finns exempel från Nikon på det.
Men snabb AF vill nog alla ha ändå, och då får man ta reda på hur det är för varje objektiv man är intresserad av.


Proffszoomar är kanske inte TS högsta prioritet, åtminstone för tillfället och ett tag framöver. :)

Att utbudet av nya objektiv, både från Pentax själva och från tredjepartstillverkare, är mindre än utbudet till Nikon och Canon är helt klart, men mitt påpekande/fråga handlade om begagnade objektiv.
Vad jag hävdat är att det idag inte spelar någon roll vilket system TS väljer då det är instegsgrejer. Vad jag invänt mig emot är påbyggnader med saker som sannolikt ännu inte är relevant då jag anser att man bör se över tillbyggnadsmöjligheter samt kostnader för dessa helt oberoende av vilket instegnkngssystem man valt så att man inte köper vad som visar sig vara dyrare till just det systemet man hade från början. Pentax är duktiga på detta - kamerorna är riktigt prisvärda men de tar igen det på objektiven. Lika lite som jag skulle drivit på Nikon och Canons objektivutbud till en nybörjare utan speciella krav skulle jag drivet på vädertätning eller Pentax utbud av äldre objektiv ända tillbaks till Takumar med adapter. Men då detta togs upp tyckte jag det blev viktigt att då påpeka svaghererna med Pentax som är precis som Pentax styrkor just nu inte så relevanta för en nybörjare.

Mitt tips: val av instegsmärke in i systemkameravärden spelar ingen roll. Kitobjektiv och första telezoom presterar liknande (f u Sonys 16-50 E objektiv som nog är ett snäpp ner) och kostar liknande. Välj det som just nu ligger bäst i handen och känns trevligast. Det andra vi diskuterar - vädertätning, objektivutbud mm spelar nog just nu ingen roll.
 

PMD

Aktiv medlem
Mitt tips: val av instegsmärke in i systemkameravärden spelar ingen roll. Kitobjektiv och första telezoom presterar liknande (f u Sonys 16-50 E objektiv som nog är ett snäpp ner) och kostar liknande. Välj det som just nu ligger bäst i handen och känns trevligast. Det andra vi diskuterar - vädertätning, objektivutbud mm spelar nog just nu ingen roll.
Det håller jag med om. Mitt svar till TS i inlägg #3 står sig fortfarande.
 
ANNONS