Annons

Nikon AF 50mm f/1.4 D på Nikkormat

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfen

Medlem
Hej

Jag har blivit lite nyfiken på att testa analogt och funderar på att skaffa en Nikkormat FT N. Jag har idag en D300 med bland annat ett Nikkor AF 50mm f/1.4 D. Min fråga, som jag inte lyckas lösa på egen hand, är om det objektivet passar på en Nikkormat?

Tacksam för all hjälp som går att få.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det gör det väl, men det saknar ju"öronen" som kameror före AI-kopplingen använder. Ska det fungera som tänkt behöver du eftermontera sådana (eller köpa ett objektiv som redan har dem).
 

PMD

Aktiv medlem
Nikkormat FTn är förvisso klassikern (åtminstone i mina ögon), men Nikkormat FT3 har AI-koppling vilket innebär att AF-Nikkor 50mm f/1.4 D kan användas utan modifiering.

Skillnaderna i övrigt mellan FTn och FT3 är rätt små, och inte speciellt signifikanta.
 

Wolfen

Medlem
Stort tack för era svar! Kanske ska kika på en FT3 istället då. Får se hur det här landar tillslut :)
 

Wolfen

Medlem
Vet inte om jag är "klar", men jag har bestämt mig för stunden.

Min tanke var att kanske lägga några hundralappar för att prova på om analogt är något för mig. Jag testade att buda på några kameror efter tips från er och övriga internet. Tyvärr drog budgivningarna iväg över min tänkta budget eller så vann jag helt enkelt inte budgivningen. Jag insåg samtidigt att de kameror som jag egentligen ville ha kostade mer än vad min budget gick med på just nu.

Skulle jag få tag på en kamera i min budget och börja fota och gilla det skulle jag mest troligt byta ut den jag först köpt rätt snabbt och sitta med en kamera mer än vad jag behöver. Skulle jag istället köpa en dyrare kamera direkt och inte gilla det analoga fotandet skulle jag sitta med en kamera i onödan. Med det sagt kom jag på att min mamma har en analog systemkamera, en Canon TX för att vara exakt. Snäll som hon är har jag fått låna den och har snart tagit mig igenom första rullen. Jag insåg rätt snabbt att en film med ISO400 och en kamera som max klarar av 1/500 sekunds slutartid är en dålig kombo när solen äntligen börjar titta fram. Tänk vad man lär sig snabbt av sina misstag.

Om det blir köp för mig eller inte kvarstår att se. Måste minst framkalla en rulle, mest troligt fler och gärna någon med lägre iso.
 
ANNONS