Annons

Nikon D4 mot D3s

Produkter
(logga in för att koppla)

da vinci

Aktiv medlem
Hej
vad är praktiska skillnader mot D4 mot D3s

12 mp mot 16,2 men mer?

jag gillar D3s i mörker är D4 bättre?

Priset är 9kD3s och ca 14k för D4
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
D3s har samma sensor som D3 och D700. Mitt byte fran D700 till D750 var som dag och natt i bildkvalitet. Jag tror du skulle marka en liknande skillnad mellan D3s och D4. Det ar helt enkelt en annan battre sensor. Skillnaden in Mpix ar forsumbar, men Nikon tog ett storre steg mellan D3/D4 an vad de gjorde nar D5 kom.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D3s har samma sensor som D3 och D700. Mitt byte fran D700 till D750 var som dag och natt i bildkvalitet. Jag tror du skulle marka en liknande skillnad mellan D3s och D4. Det ar helt enkelt en annan battre sensor. Skillnaden in Mpix ar forsumbar, men Nikon tog ett storre steg mellan D3/D4 an vad de gjorde nar D5 kom.
Du kan ju titta på DxOMark och fundera över hur mycket det du skriver har med verkligheten att göra:
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D4-versus-Nikon-D3s-versus-Nikon-D3___767_628_438
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du kan ju titta på DxOMark och fundera över hur mycket det du skriver har med verkligheten att göra:
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D4-versus-Nikon-D3s-versus-Nikon-D3___767_628_438
DxOMark eller verklighet?

Verkligheten som jag har egen erfarenhet av ar att skillnaden mellan D700 (samma sensor/bildkvalitet som D3s) och D750 ar uppenbar. Det syns direkt. Det ser battre ut fran borjan och det gar att fa fram mer detalj ur skuggor och hogdagrar fran D750. Fargerna ar battre. Hogt ISO ser mycket battre ut! Jag har aldrig oppnat en D4 fil, men jag vet att manga tycker att det ar ett stort steg mellan D3 och D4.

DxOMark mater nagra datapunkter i en komplex varld och dom gor det bra, men de representerar inte verkligheten!

Har du nagra egna erfarenheter att dela med av?

Update: Nar jag kollar DxOMark som du lankar till sa ar D4 mycket battre and D3 och D3s. Det dynamiska omfanget ar 1 stopp battre! Otroligt! Som jag sa, fargerna ar ocksa mycket battre. Om du tittar pa en riktigt bild fran verkligheten kommer du ocksa se att det ar mindre brus...
 

ztenlund

Aktiv medlem
DxOMark eller verklighet?

Verkligheten som jag har egen erfarenhet av ar att skillnaden mellan D700 (samma sensor/bildkvalitet som D3s) och D750 ar uppenbar. Det syns direkt. Det ser battre ut fran borjan och det gar att fa fram mer detalj ur skuggor och hogdagrar fran D750. Fargerna ar battre. Hogt ISO ser mycket battre ut! Jag har aldrig oppnat en D4 fil, men jag vet att manga tycker att det ar ett stort steg mellan D3 och D4.

DxOMark mater nagra datapunkter i en komplex varld, men de representerar inte verkligheten!
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2210169&postcount=16

Det där är alltså samma person som har startat den här tråden, så du lär ju inte ha så stor framgång med dina påståenden om sensorn i D3 kontra D3s.

Tillägg: Sedan har ju knappast någon förnekat att det är skillnad på D700 och D750. Den enda som förnekar skillnader är ju du som påstår att det inte är någon skillnad på D3 och D3s. I själva verket är det skillnad på D3, D3s och D4. Vad respektive steg innebär varierar dock, vilket man kan se i mätningar. Fast vill man bara vifta bort dem som strunt kan man förstås göra det. Att de sedan inte säger absolut allt, vilket nog få har påstått att de skulle göra, är en helt annan sak. Det går dock att utläsa en hel del ur kurvorna, om man vill...
 

ztenlund

Aktiv medlem
D3 kontra D3s? Vi pratar om D3s vs D4. Slapp hornflaggan...
Ja, men du påstår ju att D3 och D3s är samma sak, vilket gör att din jämförelse är både uppe på läktaren och ute på stan.

(I övrigt gjorde jag ett tillägg i det förra inlägget, men jag betvivlar att det lär göra någon skillnad.)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja, men du påstår ju att D3 och D3s är samma sak, vilket gör att din jämförelse är både uppe på läktaren och ute på stan.

(I övrigt gjorde jag ett tillägg i det förra inlägget, men jag betvivlar att det lär göra någon skillnad.)
Det ar samma sensor i D3 och D3s. Vad jag sa ar korrekt. Nikon vassade algoritmerna nagot mellan D3 och D3s.
 

da vinci

Aktiv medlem
ok, jag trampade tydligen nån på tårna:):)

Men det ni skriver är alltså att D4 är bättre på allt jämfört med D3s?

jag själv kan bara säga att D3s är sjukt mycket mer kamera än D3, för mina behov.
 

bokelund

Aktiv medlem
Ok, jag har aldrig hort nagon saga att D4 inte representerar ett stort steg framat (jamfort med D3)... Det ar lonlost att diskutera med dig...
Du har hört folk prata om skillnaden mellan D3 och D4, och från det så extrapolerar du att skillnaden mellan D3s och D4 är lika stor som mellan D700 och D750?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du har hört folk prata om skillnaden mellan D3 och D4, och från det så extrapolerar du att skillnaden mellan D3s och D4 är lika stor som mellan D700 och D750?
Ja, jag blandar min egen erfarenhet med vad jag har last mig till... Precis som jag berattade fran borjan... Vad har du att lagga till?

Du kan saga vad du vill, men jag skulle aldrig kopa en D3/D3s for serios fotografi...

Det finns manga fotografer som har olika asikter sa alla kan forma sin egen asikt.

Jag fotograferar flera modeller every week, sa jag tror jag vet vad jag ser ...

https://www.flickr.com/photos/jonas_fjellstedt/
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Saxat ut Proffsfotos test:

Den stora skillnaden mellan D4 och D3s är istället bildkvaliteten vid lägre ISO-värden. Där är både ton- och färgomfånget hos D4 större och detaljteckningen är påtagligt bättre, skillnaden är större än förväntat för en såpass liten ökning av antalet megapixel.
Läs testet här.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det är stor skillnad mellan D3 och D3s. Säkert 1 till 1,5 steg i brus till fördel för D3s. Mellan D3s och D4 är nog skillnaderna i brus inte så stora men DR och Af plus en del annat skiljer och D4 är något bättre på i princip allt. D5 är i vissa avseenden ett steg tillbaka men i de flesta avseenden ytterligare en förbättring
 

da vinci

Aktiv medlem
Det är stor skillnad mellan D3 och D3s. Säkert 1 till 1,5 steg i brus till fördel för D3s. Mellan D3s och D4 är nog skillnaderna i brus inte så stora men DR och Af plus en del annat skiljer och D4 är något bättre på i princip allt. D5 är i vissa avseenden ett steg tillbaka men i de flesta avseenden ytterligare en förbättring
ok
d4an får jag nog tag i för 13k , d3s för 9k
så d4an är ca 50% dyrare

jag har en d3s idag men exet stjälper den hela tiden:):)
 

Palletheking

Aktiv medlem
ok
d4an får jag nog tag i för 13k , d3s för 9k
så d4an är ca 50% dyrare

jag har en d3s idag men exet stjälper den hela tiden:):)
Jag skulle gå på D4. Med de senaste uppdateringarna är den i princip en D4s. Har själv D5 som jag stormtrivs med. Kan ibland sakna upplösningen jag hade med min tidigare D810, men det är sällan.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
ok
d4an får jag nog tag i för 13k , d3s för 9k
så d4an är ca 50% dyrare

jag har en d3s idag men exet stjälper den hela tiden:):)
Något att tänka på är att om ni väljer D3S + D4 så kommer ni inte att kunna dela på laddare, batterier, minneskort, L-bygel etc

Det kan ju tillföra en kostnad och vikt vid resor lite beroende på hur ni fotograferar.
 
ANNONS