Annons

Timelapse fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

dannealfredsson

Ny medlem
Jag har en Nikon d5600 med möjlighet för timelapse fotografering, jag är sugen på att göra en film på vintergatan som passerar (kameran står stilla på stativ och vintergatan passerar genom bilden) men frågan är:

1. Vilka inställningar bör jag ha för att få en färdig film på ca 10-12sek?
2. Fungerar det att göra timelapse på läge M?
3. Behöver jag ett batterigrepp för att kunna fota en längre tid?

Hoppas detta forum med otrolig kunskap ska kunna hjälpa mig :)
 

kingfisher

Aktiv medlem
Har gjort något liknande nyligen, normalt räknar man 25 bilder per sekund, men för vintergatan tyckte jag det funkade helt ok med 15fps, så för 10 sekunder minst 150 bilder.
Jag använder både Sony och Canon, batteriet räcker till minst 500 bilder, och då tar jag 30 sekunders exponeringar med en Samyang 14/2,4 och 14/2,8 blandare f2.8 och iso800Sony) iso 3200(Canon). Fotar i rå och justerar i LR.
Jag kör i M-läge med intervalometer. Senaste timelapse:
https://www.youtube.com/watch?v=2_3VcccDhz8
https://www.youtube.com/watch?v=Kp8DCJPQYwg

Jag har en Nikon d5600 med möjlighet för timelapse fotografering, jag är sugen på att göra en film på vintergatan som passerar (kameran står stilla på stativ och vintergatan passerar genom bilden) men frågan är:

1. Vilka inställningar bör jag ha för att få en färdig film på ca 10-12sek?
2. Fungerar det att göra timelapse på läge M?
3. Behöver jag ett batterigrepp för att kunna fota en längre tid?

Hoppas detta forum med otrolig kunskap ska kunna hjälpa mig :)
 

iSolen.se

Guest
Har gjort något liknande nyligen, normalt räknar man 25 bilder per sekund, men för vintergatan tyckte jag det funkade helt ok med 15fps, så för 10 sekunder minst 150 bilder.
Jag använder både Sony och Canon, batteriet räcker till minst 500 bilder, och då tar jag 30 sekunders exponeringar med en Samyang 14/2,4 och 14/2,8 blandare f2.8 och iso800Sony) iso 3200(Canon). Fotar i rå och justerar i LR.
Jag kör i M-läge med intervalometer. Senaste timelapse:
https://www.youtube.com/watch?v=2_3VcccDhz8
https://www.youtube.com/watch?v=Kp8DCJPQYwg
Per minut?
 

iSolen.se

Guest
Låter märkligt. Kan du inte visa ett exempel med 25fps som du tycker är hackigt?
För att tydliggöra, jag menar generellt att filmer med 25fps upplevs som hackiga när saker rör sig för mycket

Tex i första youtubefilmen ovan hackar stjärnorna fram istället för mjuk rörelse, det är helt enkelt för få fps för att man ska uppfatta det som enhetlig rörelse.

Jag är ofta tvungen att köra lång slutartid för att "jämna ut" rörelsen.
 

kingfisher

Aktiv medlem
Men om du menar min timelapse är det endast 15 fps. så även 25fps hade varit en ökning med 66%. Jag är bara nyfiken för att jag skrev att du tyckte det krävdes 50-60 fps, att 25 är för hackigt, så jag hade gärna sett ett exempel av 25fps för att se om jag kan se skillnaden. Jag tycker att stjärnorna rör sig för snabbt vid 25fps, då hade man dessutom behövt minska slutartiden till 15 sekunder istället. Men det beror på vilken ambitionsnivå man har, och jag tycker inte en som gör sin första timelapse behöver börja på proffsnivå...
För att tydliggöra, jag menar generellt att filmer med 25fps upplevs som hackiga när saker rör sig för mycket

Tex i första youtubefilmen ovan hackar stjärnorna fram istället för mjuk rörelse, det är helt enkelt för få fps för att man ska uppfatta det som enhetlig rörelse.

Jag är ofta tvungen att köra lång slutartid för att "jämna ut" rörelsen.
 

iSolen.se

Guest
Men om du menar min timelapse är det endast 15 fps. så även 25fps hade varit en ökning med 66%. Jag är bara nyfiken för att jag skrev att du tyckte det krävdes 50-60 fps, att 25 är för hackigt, så jag hade gärna sett ett exempel av 25fps för att se om jag kan se skillnaden. Jag tycker att stjärnorna rör sig för snabbt vid 25fps, då hade man dessutom behövt minska slutartiden till 15 sekunder istället. Men det beror på vilken ambitionsnivå man har, och jag tycker inte en som gör sin första timelapse behöver börja på proffsnivå...
Jag önskar att någon hade berättat för mig hur det hänger ihop innan jag producerade massa filmer som blev skarpa men ryckiga.

Jag märkte snabbt att mina 60fps blev rätt bra men inte alltid. 30 och 25 bara bra ibland. Det är ett grundläggande problem som blir tydligt just i timelapse, man har för korta slutartider.

Slutartiden ska vara halva framerate för att filmen ska upplevas behaglig att titta på, dvs om man gör en film med 30 fps ska slutartiden vara 1/60. 1/100 funkar också bra men ju kortare desto större risk för hoppigare video. Dessutom är det motivberoende. Om inget rör sig är det inte så petigt men heller inte så mycket film :)

Det jobbiga med stjärnor är att man vill ju också att de ska upplevas skarpa...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har en Nikon d5600 med möjlighet för timelapse fotografering, jag är sugen på att göra en film på vintergatan som passerar (kameran står stilla på stativ och vintergatan passerar genom bilden) men frågan är:

1. Vilka inställningar bör jag ha för att få en färdig film på ca 10-12sek?
2. Fungerar det att göra timelapse på läge M?
3. Behöver jag ett batterigrepp för att kunna fota en längre tid?

Hoppas detta forum med otrolig kunskap ska kunna hjälpa mig :)
1. Beror på vilket objektiv du har och hur många sekunder du behöver per bild. Kör du exempelvis 30s, f/2.8, 10mm så behöver du ju 250 bilder för en film med 25fps i 10s. Dvs du får stå och fota drygt 2 timmar.
2. Du bör ha den i M-läget. Inget annat, inte ens ISO får ska vara i auto.
3, Nej, den slukar inte så mkt batteri såvida du inte ska fota i -20 grader Celcius.

Du kan gå ner till 15 fps i filmen med, men det blir såklart hackigare än 25 fps.
Ju kortare slutartid på filmen desto mer flyt får du i slutliga filmen. Dvs istället för 30s, ha den på högre ISO och köra på 15s.
Snacket med "Slutartid = 1/(2*fps)" gäller bara film och inte TL. Såna regler kan man inte tillämpa praktiskt om man kör TL. Särkilt inte om man ska fota Vintergatan som du vill göra.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
1. Beror på vilket objektiv du har och hur många sekunder du behöver per bild. Kör du exempelvis 30s, f/2.8, 10mm så behöver du ju 250 bilder för en film med 25fps i 10s. Dvs du får stå och fota drygt 2 timmar.
2. Du bör ha den i M-läget. Inget annat, inte ens ISO får ska vara i auto.
3, Nej, den slukar inte så mkt batteri såvida du inte ska fota i -20 grader Celcius.

Du kan gå ner till 15 fps i filmen med, men det blir såklart hackigare än 25 fps.
Ju kortare slutartid på filmen desto mer flyt får du i slutliga filmen. Dvs istället för 30s, ha den på högre ISO och köra på 15s.
Snacket med "Slutartid = 1/(2*fps)" gäller bara film och inte TL. Såna regler kan man inte tillämpa praktiskt om man kör TL. Särkilt inte om man ska fota Vintergatan som du vill göra.

/Stefan
Hur undviker du då hackigheten? Kolla klippet ovan, rycken syns mycket tydligt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur undviker du då hackigheten? Kolla klippet ovan, rycken syns mycket tydligt.
Menar du Michaels klipp vars film är kodad i 15 fps?
Om du läste den text som du nyss citerat så har jag givit några tips från mina egna erfarenheter.
Dessutom finns det mjukvaror med AI som kan fylla i hålrum om man vill ha en film kodad i 25fps men har för få bilder att fylla tiden. Hur effektiva dessa är för TL vet jag inte. Har dock sett reklam på dessa på äkta film när man vill köra slowmotion. Ganska imponerande faktiskt! Kan vara värt att testa om man har tillgång till sånt.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Menar du Michaels klipp vars film är kodad i 15 fps?
Om du läste den text som du nyss citerat så har jag givit några tips från mina egna erfarenheter.
Dessutom finns det mjukvaror med AI som kan fylla i hålrum om man vill ha en film kodad i 25fps men har för få bilder att fylla tiden. Hur effektiva dessa är för TL vet jag inte. Har dock sett reklam på dessa på äkta film när man vill köra slowmotion. Ganska imponerande faktiskt! Kan vara värt att testa om man har tillgång till sånt.

/Stefan
Jo jag vet att man kan fylla ut men det är ju lite konstigt att fylla ut med mellanrumsbilder när man lika gärna kan ta fler bilder...timelapsen är ju inte skapad än.

15 bilder per sekund är jobbigt att titta på. 25 är också för lågt utan översampling om slutartiden är för kort.

Jag har gjort några hundra filmer sen i somras och skillnaden är stor på om man kan fylla ut tomrummet med lång slutartid, eller helst gå upp i bildfrekvens.

Varför gäller inte regeln i timelapsen tycker du? Det är ju där problemet syns tydligast. Ta en bild i sekunden på 1/500s (hackigt) eller en bild i sekunden på 1/2s (snyggt) eller om jag får välja: 4 bilder i sekunden på 1/125s (awesome) även om man får springa efter gråfiltret.
 

dannealfredsson

Ny medlem
Hej igen! Tack för alla otroligt bra svar. Jag har varit ute och testat mig fram lite och fått till ett någorlunda resultat som jag är ute efter. Ibland måste man släppa fegheten och bara prova sig fram lite. :) återigen tack!
 
ANNONS