Annons

Någon som gjort fotoalbum & kan rekommendera?...

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Har gjort fotoalbum någon gång. Men nu är det dags igen.
Kan ni rekommendera någon speciell som trycker dem?

Photobox, Smartphoto, Crimson osv, det finns ju 100-tals att välja på.

Dem ska gärna ha färdiga mallar.

Tack på förhand
 

Josef430

Aktiv medlem
Fotoklok rekommenderas

Jag har gjort ett 15-tal fotoböcker hos Fotoklok och varit nöjd med samtliga. Mycket bra kvalitet på trycket, flera olika format och utföranden, snabba leveranser, en enkel programvara och en helt suverän support. Lätt att lägga in texter på eller mellan bilder. Jag har inte använt mallar, men sett att de har många olika. Vid något tillfälle har det varit veck på någon sida i en bok, men jag har fått en ny direkt utan att behöva argumentera.
Vad jag förstår har Fotoklok vunnit flera av testerna som fototidningar gjort. Kan verkligen rekommenderas varmt!/ Christer
 

martley

Aktiv medlem
Jag försökte en gång med CEWE fotobok som bland andra Elgiganten anlitar för sina "framkallningar". Man skulle ladda hem en app till mobiltelefonen eller om det var ett program till datorn, jag minns tyvärr inte riktigt vilket, för det var väldigt instabilt. När jag hade harvat mig in en bit i den tänkta fotoboken och fått dit några sidor med bilder så kraschade programmet eller appen, och jag fick börja om från början. Efter andra kraschen gav jag upp och lade ned projektet och avinstallerade.
Jag gick då till deras fysiska uppladdningsstation i butiken, men den var lika rapplig den, man skulle välja bilder från minneskortet, men touch-funktionen på skärmen var så utsliten att det antingen inte blev någon bild vald alls eller så valdes ett par bilder vid sidan om den jag ville välja, och den var sanslöst seg med att uppdatera när man skulle bläddra bland sina filer.
Det slutade med ren villkorslös uppladdning av allt på minneskortet och egen montering i fotoalbum av semesterbilderna. Vanlig enkel utskrift av bilderna den vägen är dock prisvärd och billigare än att själv skriva ut dem med bläckstråleskrivare.
Jag ser också nu att när man går till deras sida så finns det en banner på knappen för fotoboks-appen: "Ny version", så eventuellt kan den fungera bättre numera, det var ett tag sedan jag försökte.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är fotoböcker du menar, antar jag? Inte ett album som man sätter in lösa bilder i?

Jag har bara använt Önskefoto. Fungerade bra. Böckerna var printade av Albumprinter i Holland. Senast jag var där körde de mest med HP Indigo printrar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har använt Blurb ett par ggr.
Funkar kanon.
Gjorde boken i InDesign med Blurbs egna mallar.

Sen skall man veta att det finns bara en handfull tillverkare som gör böcker i europa, Holland är stora.
Men det är många som säljer deras tjänster i sina verktyg.

Gå in på deras hemsidor som du redan har räknat upp.
Kolla in de verktyg de erbjuder för att få till en bok.

Titta på priserna. Många har 50% på första boken du gör hos dem.
Eller rabatter vid lågsäsong.

Välj sedan en som har det du är ute efter.
Verktyg / Papper / Format / Pris osv

Det är kul med böcker.

Som en lite parantes kan nämnas att man kan printa på fleece.
Gav hustrun en fleecefilt med bilder från familjens händelser i 50årspresent.
Görs i Spanien.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Har gjort fotoalbum någon gång. Men nu är det dags igen.
Kan ni rekommendera någon speciell som trycker dem?

Photobox, Smartphoto, Crimson osv, det finns ju 100-tals att välja på.

Dem ska gärna ha färdiga mallar.

Tack på förhand
Jag använder Blurb och Crimson. Blurb funkar (enligt mig) bäst för den som vill designa helt själv med Adobe InDesign (kolla böcker jag gjort där på https://www.sawantphotography.com/books). På Crimson har jag gjort en bok (privat) på 200 sidor, med bild och text. Deras designprogram heter frontBook och är mycket enkelt att använda. Det finns även ett flertal mallar att använda om man inte vill göra allt från scratch. Fördelen med Crimson är att de finns i Sverige (Stockholm). Kvaliteten är mycket hög, väl värt att betala lite extra för enligt min uppfattning.

/ mvh FiCa1
https://www.sawantphotography.com/
 

Melmis

Aktiv medlem
Tack snälla för en massa svar!!

Vad glad jag blir :O)

Crimson printar alltid alla mina utskrifter & deras kavlitet är hög, helt klart. Men jag tycker att dera fotoböcker är lite, vad ska man säga, tråkiga...
Alltså jag har ju inte skrivit ut någon där, men de har inga färdiga mallar som jag har gillat & inte det där lilla extra.
Men som sagt så slår dem säkert många när det gäller kvalité.

Det är ju därför det är svårt att "våga" framkalla böcker hos andra. Det kostar ju ändå en hel del när det blir upp emot 200 sidor..

Är det fler som har provat något annat?
 

snap01

Aktiv medlem
Vad glad jag blir :O)

Crimson printar alltid alla mina utskrifter & deras kavlitet är hög, helt klart. Men jag tycker att dera fotoböcker är lite, vad ska man säga, tråkiga...
Alltså jag har ju inte skrivit ut någon där, men de har inga färdiga mallar som jag har gillat & inte det där lilla extra.
Men som sagt så slår dem säkert många när det gäller kvalité.

Det är ju därför det är svårt att "våga" framkalla böcker hos andra. Det kostar ju ändå en hel del när det blir upp emot 200 sidor..

Är det fler som har provat något annat?
Det är bara att googla söka på vad du letar efter. Finns program som hjälper till att göra layouten som tar fram flera alternativ som gör det enkelt att visa exempel layout till kund. Finns även flera bröllopsfilmer på moderskeppet med Benny där han tar upp hur man skapar bröllopsböcker samt visar exempel. Visserligen känns det rätt omodernt det han visar på moderskeppet speciellt layouten.

Det är inga proffsböcker på crimson o blur o liknande ställen däremot så kanske många kunder nöjer sig med kvaliten på deras böcker. Dessutom dom böckerna görs oftast från 24 sidor till max 72 sidor, ska du ha större så får du köpa proffsböcker men räkna med att boken då kostar 5-10000kr.
Men varför 200 sidor? Kill your darlings istället;) jag tycker att det oftast kan räcka med 24 sidor om det inte är ett stort bröllop.

Proffsböcker tillverkar quensberry o asuka tex. Finns flera som gör boken åt dig med layout o allt. Visst dom kostar en del men håller en annan kvalitet.
Alternativ 2 är att köpa böcker från crimson eller liknande o du kan göra boken enligt egen design som jag visade exempel på. Antingen köper du ett program som hjälper dig med det eller så kan du köpa massa mallar på tex pinterst. Annars skapar du mallar själv o sparar ner dom.
http://asukabook.com/prices.html
https://www.queensberry.com/
https://moderskeppet.se/kurser/kurs/skapa-brollopsalbum/

dom flesta bröllopsalbum tillverkare har egna program som du skapar albumen online, sedan skickar du en länk till kunden som kan titta o säga till om dom vill ändra något efter allt är klart beställer du albumet.
 

Melmis

Aktiv medlem
Det är bara att googla söka på vad du letar efter. Finns program som hjälper till att göra layouten som tar fram flera alternativ som gör det enkelt att visa exempel layout till kund. Finns även flera bröllopsfilmer på moderskeppet med Benny där han tar upp hur man skapar bröllopsböcker samt visar exempel. Visserligen känns det rätt omodernt det han visar på moderskeppet speciellt layouten.

Det är inga proffsböcker på crimson o blur o liknande ställen däremot så kanske många kunder nöjer sig med kvaliten på deras böcker. Dessutom dom böckerna görs oftast från 24 sidor till max 72 sidor, ska du ha större så får du köpa proffsböcker men räkna med att boken då kostar 5-10000kr.
Men varför 200 sidor? Kill your darlings istället;) jag tycker att det oftast kan räcka med 24 sidor om det inte är ett stort bröllop.

Proffsböcker tillverkar quensberry o asuka tex. Finns flera som gör boken åt dig med layout o allt. Visst dom kostar en del men håller en annan kvalitet.
Alternativ 2 är att köpa böcker från crimson eller liknande o du kan göra boken enligt egen design som jag visade exempel på. Antingen köper du ett program som hjälper dig med det eller så kan du köpa massa mallar på tex pinterst. Annars skapar du mallar själv o sparar ner dom.
http://asukabook.com/prices.html
https://www.queensberry.com/
https://moderskeppet.se/kurser/kurs/skapa-brollopsalbum/

dom flesta bröllopsalbum tillverkare har egna program som du skapar albumen online, sedan skickar du en länk till kunden som kan titta o säga till om dom vill ändra något efter allt är klart beställer du albumet.
"Det är inga proffsböcker på crimson o blur o liknande ställen däremot så kanske många kunder nöjer sig med kvaliten på deras böcker. Dessutom dom böckerna görs oftast från 24 sidor till max 72 sidor, ska du ha större så får du köpa proffsböcker men räkna med att boken då kostar 5-10000kr.
Men varför 200 sidor? Kill your darlings istället;) jag tycker att det oftast kan räcka med 24 sidor om det inte är ett stort bröllop."


Crimson gör böcker upp till 200 sidor & det skulle kosta ca 2000:-

Det är min kund som vill ha alla sina bilder i ett album. Jag kan också annars tycka att man kan välja ut de bästa.
Det blir mycket enklare, mindre tidskrävande, billigare & mycket mer....

Det tar lång tid att föra in så många bilder i ett album på bästa & finaste sätt!
Jag har inte lovat kunden än, men sa att jag skulle ta en titt på det...
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag har gjort fotoböcker både hos Fuji och Crimson, men på senare tid bara använt Crimson. Det är inget fel på Fuji, men jag gillar den "look and feel" som blir på Crimson böckerna bättre. En ytterligare fördel med Crimson är att man kan välja om man vill ha fotopapper (blankare, mer "fotolikt) eller vanligt tryck (tunnare papper, ser ut som "en riktig bok" och mer lättbläddrad).
Om fotoboken blir rolig eller tråkig beror nog mer på bilderna och den som redigerar än verktyget som används.
 

Melmis

Aktiv medlem
Kom på en fråga till...

Standard, matt eller blankt fotopapper?
Tycker ni att det är en smaksak eller är det bara så att en viss sorts papper passar bättre till ett bröllopsalbum?

Jag har läst lite om det, men är jätteglad att få personlig input om det.

Tack :O)
 

snap01

Aktiv medlem
Kom på en fråga till...

Standard, matt eller blankt fotopapper?
Tycker ni att det är en smaksak eller är det bara så att en viss sorts papper passar bättre till ett bröllopsalbum?

Jag har läst lite om det, men är jätteglad att få personlig input om det.

Tack :O)
Till bröllop tycker jag mattpapper eller luster( semi matt) funkar bäst.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kom på en fråga till...

Standard, matt eller blankt fotopapper?
Tycker ni att det är en smaksak eller är det bara så att en viss sorts papper passar bättre till ett bröllopsalbum?

Jag har läst lite om det, men är jätteglad att få personlig input om det.

Tack :O)
Jag sålde papperet till Hasselblad när de var stora på 80-talet. De köpte bara det bästa från Zanders i Tyskland. De använde gärna blankt papper för omslagen men finmatt papper för insidan av publikationen. Detta gällde både för deras magazine och för produkt presentationer.
Ett högblankt papper kan ofta ge en högre konstrast än ett sidenmatt papper. Sedan bör man också ta hänsyn till om papperet innehåller optiskt vitt eller inte. Optiskt vitt är medel som höjer vitheten hos papperet. Fast det försvinner ganska snabbt och papperet gulnar. Så undvik optiskt vitt.
Välj också att inte printa en bok på fotografiskt papper. Välj alltid sådant som är tryckt med offset eller laser. Fotografiskt papper håller i 30-60 år. En print med en bra bläckstråle i över 200 år. Indigo printar ligger någonstans där emellan.
Efter att från början använt Apple där de under lång tid gjorde ett bra jobb stöttee jag på problem. De hade tryckmoiré så det skrek om det. Efter att sålt papper runt hela världen under 25 år kan jag se tryck eller pappersproblem direkt. Apple ansåg det var mina bilder som var problemet. Jag å andra sidan känner igen tryckmoiré direkt när jag ser det. Så jag bytte till Crimson.
De har gjort mina senaste 5-6 böcker. Eftersom jag också skriver ut egna bilder på en Epson 3880 är mina skärmar kalibrerade/profilerade. Crimson har alltid levererat bilder som i ljushet och färg har stämt med vad jag skulle fått ut ur min egen skrivare.
Om jag gör en bok med bilder av mitt barnbarns första levnadsår vill jag också den skall ha färgerna kvar när han är 70 år gammal.
Det har inte fotografisk papper. Så välj inte bara med plånboken när ni väljer.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har haft bilder publicerade hos Hasselblad både i deras forum tidning den kvadratiska samt i deras produktbroschyr. Deras forumtidning den klassiska var tryckt på 150 g profimag gloss papper. Deras produktkatalog i alla fall den jag hade bilder i tagna med x-pan var matt papper.
Jag har kört två fotoböcker från crimson nu deras nya layflat, det är snyggt men den görs bara på blanktpapper. Ser rätt bra ut ändå, men jag föredrar luster eller matt till bröllop o porträtt. Jag gör helt egen sida det är bara att skapa den i den sidstorlek som gäller sedan drar du bara in den i crimson mall för helsida o så lägger du din i den alltså som en bild, fast du kan gjort massa bilder på heluppslaget.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Använder själv Photobox och är nöjd..dom har ofta förmånliga erbjudande..
Kanske bra. Fast är det mycket billigare har man oftast genat i några kurvor. Det är som med bra mat. Man måste ha bra råvaror. Lägger man ner tiden på att göra en bra fotobok vill man också den skall leva länge.
Jag har skannad många bilder som är över 100 år gamla. Denna är inte fullt så gammal. Troligen tagen 1925 av en kringvandrande fotograf i Dörfles Österrike. Den lille krabaten på bilden är min svärfar som dog för något år sedan 92 år gammal.
För min del är priset inte det viktiga. Utan att framtida generationer kan titta på bilderna och få en förståelse för hur vi som kom före levde och hur vårt liv såg ut.
 

Bilagor

Hej!

Ett alternativ skulle ju kunna vara att skapa en egen hemsida och använda den som fotoalbum, men då digitalt.

Det ända du behöver är ett webbhotell, och därefter ladda ner ett gratis tema på wordpress. Här finner du en lista för de bästa webbhotellen.
 
ANNONS