Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att du inte kan övertyga mig är för att du har fel.

Även direkt kamerahård- och mjukvara utvecklas rasande snabbt, farten ökar snarare än minskar.

Ända sättet att få det till att utvecklingen stannat av är att låsa sig tex vid A4 vid jämförelsen och inte efterbehandla bilder men verkligheten är ju att utskrifter, teveapparater etc är större samt med bättre kvalitet och vi redigerar mer än någonsin.

Du vet min gamla bildanalogi, bilarna går inte fortare idag än igår, uppmätt på en motorväg i exakt 110km/h.
Ja inte minst mjukvaran i våra RAW-konverterare har utvecklats en del de med de senaste åren. Jag har inte kunnat motivera míg från att uppgradera vare sig mitt Capture One eller mit DxO Photolab. Här handlar det inte heller om 10 000-tals kronor utan om en tusenlapp och knappt det ofta och det ger ofta mer värde än att köpa en ny kamera.
 

jeduven

Aktiv medlem
Visst går utvecklingen framåt och kommer att göra så. Att vissa här tycker att utvecklingen har tagit stora steg de senaste åren beror nog mest på att de utrustningar som dessa använt de senaste åren har gått från urusla till att komma upp i paritet med, de två, ledande märkena vad gäller ergonomi, AF, brukbarhet, användarvänlighet, systemomfång och mångsidighet mm. Dagens s.k. nymodigheter har varit vardagsmat för de flesta de senaste åren....
 

iSolen.se

Guest
Visst går utvecklingen framåt och kommer att göra så. Att vissa här tycker att utvecklingen har tagit stora steg de senaste åren beror nog mest på att de utrustningar som dessa använt de senaste åren har gått från urusla till att komma upp i paritet med, de två, ledande märkena vad gäller ergonomi, AF, brukbarhet, användarvänlighet, systemomfång och mångsidighet mm. Dagens s.k. nymodigheter har varit vardagsmat för de flesta de senaste åren....
I mitt fall har jag haft de bästa grejerna (nåja, senaste nikon) och därför på nära håll kunnat observera stegen. Sen har jag noga följt de spegellösa kamerornas utveckling och inte minst vad man kan göra i efterbehandling och med alternativa kameror.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, har inte missuppfattat trådens "kärna", bara så trött på denna jakt på bästa/senaste teknik! Allt för många, just på Fotosidan, har glömt, att bästa bilden tages av personen bakom kameran, tekniken kommer inte i första hand! Alla bröllop jag har varit på, som 1:a fotograf eller bara gäst, under 2018, - håll i er alla tekniknördar, såg där enbart äverallt KAMERAMOBILER.
Bör inte innebära, att de "riktiga" digitala kamerorna går mot sin död, utan bekvämligheten vid fester tar över, mobilen har alla med sig. :) :)
Lars, jag hade samma analoga Pentax ME- kamera i ca 30 år! Likväl hävdar jag faktiskt att vi nu äntligen ser ett paradigmskifte där vi slipper fokusera så mycket på tekniken som vi gjort och istället kan fokusera på att ta bilder. Vi har inte riktigt varit där förr men nu tycker jag faktiskt att vi är där. Jag tror faktiskt inte att det leder framåt nu att titta tillbaka. Jag hävdar detta utifrån de erfarenheter jag skaffat mig de senaste knappa två åren. Jag tycker faktiskt att det är ett kvalitativt språng vi ser nu i jämförelse med hur det varit tidigare.

Ni som tvivlar får väl helt enkelt gå in på Scandinavian eller någon annan Sony-shop och kolla hur det funkar med en A6400 eller A9 med senaste FW. Skaffa er kunskap om den senaste utvecklingen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst går utvecklingen framåt och kommer att göra så. Att vissa här tycker att utvecklingen har tagit stora steg de senaste åren beror nog mest på att de utrustningar som dessa använt de senaste åren har gått från urusla till att komma upp i paritet med, de två, ledande märkena vad gäller ergonomi, AF, brukbarhet, användarvänlighet, systemomfång och mångsidighet mm. Dagens s.k. nymodigheter har varit vardagsmat för de flesta de senaste åren....
Varken Nikon eller Canon har integrerat sina AF-system som Sony gjort fr.o.m. A6400 vad jag vet och som man sedan gjort i A9 och A7 III och A7r III med ny FW. Det har helt ändrat de ergonomiska förutsättningarna och det är det och inget annat som är det nya. Ska bli kul att se om Canon vaknar och bjuder er på något liknande. Det bästa med konkurrensen vi nu ser är att alla nu är på tå på en krympande och allt mer konkurrensutsatt marknad. och att det kommer hända mer nu än det gjort på länge eftersom hela marknaden är utsatt för ett förändringstryck som det är länge sedan vi sett. Ska bli kul att se vad Canon kommer göra av det. Men oavsett vad du tycker så är det faktiskt Canon som har en del att bevisa nu för nu kan man inte somna in på gamla lagrar längre om man vill vara med framöver-
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ni kan sluta gräla om utvecklingshastigheten mellan olika perioder och titta på siffrorna.

Jag roade mig med att slå upp Nikons kostnad för R&D och deras kommentarer från 2018.

Tyvärr redovisar de inte Imaging Products separat, men de skriver i texten att minskningen i R&D-kostnader kommer från Semiconductor Lithography Business:

The first step we took for the
Semiconductor Lithography Business, which was locked in
chronic losses, was to drastically revise its sales strategies and
to strengthen its relations with core customers. At the same
time, we took measures to reduce fixed costs, minimize inventory write-downs, and bring its R&D costs down to an appropriate level.

Slutsatsen är alltså att de satsar lika mycket på kamerautveckling som vanligt.

År R&D /1.000 yen
2008 58.373
2009 61.489
2010 60.261
2011 60.767
2012 68.701
2013 76.497
2014 74.552
2015 66.730
2016 66.781
2017 63.636
2018 60.704
 

iSolen.se

Guest
Jag roade mig med att slå upp Nikons kostnad för R&D och deras kommentarer från 2018.

For the Imaging Products Business, we closed our manufacturing plant in China to align our production with the current scale of our business. We also made a conscious decision to be more profit-oriented and selective, and to concentrate on high-value-added products.

Om man läser rapporten förstår man att Nikon i princip slutat utveckla sina enklare APC-C modeller och lagt ner fabriken som tillverkar dessa kameror.

Detta skedde under 2017 då dessa kameror började rasa. Dessa produkter så länge det går. Däremot är det full fart framåt på dig dyrare segmenten.

År R&D /1.000 yen
2008 58.373
2009 61.489
2010 60.261
2011 60.767
2012 68.701
2013 76.497
2014 74.552
2015 66.730
2016 66.781
2017 63.636
2018 60.704
Har japan fortfarande deflation? Jag tror de fortfarande har problem med det, dvs 60.704 är mer 2018 än 2010.
 

iSolen.se

Guest
Kolla min uppdaterade text ovan. Jag fick jobba om den lite efter att ha läst hela rapporten.

De har inte deflation, men däremot låg inflation.
Jag googlade lite kvickt, jo de har deflation lite av o ch till, saken kompliceras av att man kan räkna på lite olika sätt, dvs vad som omfattas.

Tex har vi inflation på mat i Sverige men inte på elektronik.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag googlade lite kvickt, jo de har deflation lite av o ch till, saken kompliceras av att man kan räkna på lite olika sätt, dvs vad som omfattas.

Tex har vi inflation på mat i Sverige men inte på elektronik.
Slutsatsen är i alla fall att Nikon lägger ungefär samma pengar på att uveckla kameror och objektiv varje år och att det inte skett något större inbromsning. 2013 och 2014 sticker ut som toppår, men jag orkar inte forska i det just nu...

Update: Ok, jag orkade kolla. De allokerade 2013, 50 miljoner extra över 4 år på medicinteknik.
 

Olof R

Aktiv medlem
I begynnelsen av den digitala fotografin var resultatet kamerorna lämnade ifrån sig inte alltid någon höjdare. Varje ny kamerageneration gav stora skillnader i resultatet. Nu upplevs skillnaderna inte som så drastiska längre. Det förvånar mig inte om vi går tillbaka i riktning mot synen på ett systemkameraköp som man hade på 1970-talet, då man såg systemkameraköpet som en lite mer långsiktig investering.
 

PMD

Aktiv medlem
Slutsatsen är alltså att de satsar lika mycket på kamerautveckling som vanligt.
Det är en slutsats som ingen behöver betvivla.

Hur mycket man får ut av sina satsningar är dock en annan sak.

Hursomhelst så är min poäng i den senaste delen av tråden (vilket tycks ha gått många förbi) att vi knappast behöver oroa oss för att kameratekniken kommer att tvärstanna inom överskådlig framtid. Det kommer att finnas nya koola kameror att köpa för den som vill även i framtiden.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Varje ny kamerageneration gav stora skillnader i resultatet. Nu upplevs skillnaderna inte som så drastiska längre.
Håller med. Det har blivit lite samma som med datorer, det har planat ut och utrustningen håller bildmässigt längre. Inga jätteskillnader från en genvariation till en annan. Som flera är inne på, utvecklingen sker på alla fronter. Tycker man kan ta med datorkraften och mjukvara. Idag är det så enkelt att ta två bilder och få ännu mer möjligheter vid redigeringen.

Så länge webben ser ut som den gör, är det en flaskhals tycker jag och det ger inget incitament för att toppa utrustningen ytterligare och till en hög kostnad. Kronans försvagning måste också vägas vid köp av ny utrustning.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är en slutsats som ingen behöver betvivla.

Hur mycket man får ut av sina satsningar är dock en annan sak.

Hursomhelst så är min poäng i den senaste delen av tråden (vilket tycks ha gått många förbi) att vi knappast behöver oroa oss för att kameratekniken kommer att tvärstanna inom överskådlig framtid. Det kommer att finnas nya koola kameror att köpa för den som vill även i framtiden.
Då är vi överens!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det märks att du genom de senaste åren inte hängt med i vare sig i utveckling eller dagens staus utanför Sonys lilla värld. Något som f.ö. genom åren även framgått tydligt i var och vartannat inlägg du gjort här i forumen....
Nä det är nog tyvärr tvärtom. Sonys lilla värld har vuxit och utvecklats mycket de senaste fem åren speciellt och de är nog rätt glada för att de fått ha hela det spegellösa FF-segmentet för sig själva så länge. Nu är det plötsligt så att det är Nikon och Canon som får följa John.

Vi behöver inte snacka så mycket för nu kan ju även du se vart AF-utvecklingen hos Sony fört oss medan många andra tillverkare sysslat med något annat.

https://youtu.be/7QJmX6FCG28

Att följa så tätt på ett hundöga med perfekt fokus utan ett hjälpmedel som detta är nog rätt omöjligt. Är det inte du som brukar fota fjällrävar? Det funkar säkert på de med - hund som hund. Vi testade ju vanlig ögonfokus t.o.m. med tredjepartsoptik för några månader sedan och är detta lika bra så kan det nog funka på kanske 50 meter i alla fall med bra objektiv. Där någonstans hamnade vi då.

Det är helt OK att skita i utvecklingen och ta sina bilder som man alltid gjort med sin kamera som man alltid haft men det finns en hel del som aldrig haft en Sony som väljer att skaffa en därför att de nu upplever att det är där det verkligen hänt en hel del när det gäller både sensorer och autofokusergonomin framförallt.

https://www.sonyalpharumors.com/paul-nicklen-54-milion-followers-on-ig-explains-why-he-switched-from-canon-to-sony/


Paul Nicklen säger: "After all, it’s really about getting the shot—a shot that will live on forever."

Är det inte ändå så att man ibland måste ha bättre hjälpmedel än de man harför att lyckas med det man vill göra? Utan följande Eye Focus skulle exv. inte jag klara att ta några bilder på mina barnbarn. Jag är alldeles för dålig och långsam porträttfotograf för det. Lyckligtvis finns det numera fantastiska hjälpmedel och man behöver ju inte köpa Sony för det (om man kan leva utan djurögon AF). Det går nästan lika bra med Fuiji. De andra kommer nog dit också vad det lider.

Sen är det väl ändå rätt bra med konkurrensen trots allt. Sony skulle aldrig fått det momentum de faktiskt fått om det inte vore för alla dessa Canon-fotografer som nu använder sina fina objektiv på Sony-hus och Canon skulle sannolikt fortsatt med sina DSLR:er in i evigheten om inte spegellöst och Sony och Fuji funnits.

Synd att det börjar bli svårt att hålla sig till sakfrågorna för dig och att du måste hamna i det du alltid hamnar i till slut.
 
Senast ändrad:

jeduven

Aktiv medlem
Nä det är nog tyvärr tvärtom. Sonys lilla värld har vuxit och utvecklats mycket de senaste fem åren speciellt och de är nog rätt glada för att de fått ha hela det spegellösa FF-segmentet för sig själva så länge. Nu är det plötsligt så att det är Nikon och Canon som får följa John.
Skrev just i kommentaren att det är din lilla sonyvärld som vuxit en bra bit de senaste åren men totalt sett så har Sony en hel del kvar att göra för att komma i paritet med de stora grabbarna.

Vi behöver inte snacka så mycket för nu kan ju även du se vart AF-utvecklingen hos Sony fört oss medan många andra tillverkare sysslat med något annat.
https://youtu.be/7QJmX6FCG28
Fortfarande fast i youtube-träsket ser jag...

Att följa så tätt på ett hundöga med perfekt fokus utan ett hjälpmedel som detta är nog rätt omöjligt. Är det inte du som brukar fota fjällrävar? Det funkar säkert på de med - hund som hund. Vi testade ju vanlig ögonfokus t.o.m. med tredjepartsoptik för några månader sedan och är detta lika bra så kan det nog funka på kanske 50 meter i alla fall med bra objektiv. Där någonstans hamnade vi då.
Mayday! Skärpedjupet på 50 m med ett 400m f/4 är knappt 4 m vid bländare 4. Ögon-fokus?

Det är helt OK att skita i utvecklingen och ta sina bilder som man alltid gjort med sin kamera som man alltid haft men det finns en hel del som aldrig haft en Sony som väljer att skaffa en därför att de nu upplever att det är där det verkligen hänt en hel del när det gäller både sensorer och autofokusergonomin framförallt.

https://www.sonyalpharumors.com/paul-nicklen-54-milion-followers-on-ig-explains-why-he-switched-from-canon-to-sony/
En svala gör ingen sommar....

Paul Nicklen säger: "After all, it’s really about getting the shot—a shot that will live on forever."
Exakt och då är kunskapen om motivet 1000 ggr viktigare än kameravalet.

Är det inte ändå så att man ibland måste ha bättre hjälpmedel än de man harför att lyckas med det man vill göra? Utan följande Eye Focus skulle exv. inte jag klara att ta några bilder på mina barnbarn. Jag är alldeles för dålig och långsam porträttfotograf för det. Lyckligtvis finns det numera fantastiska hjälpmedel och man behöver ju inte köpa Sony för det (om man kan leva utan djurögon AF). Det går nästan lika bra med Fuiji. De andra kommer nog dit också vad det lider.
Det går lika bra med senaste kamerorna från Canon och Nikon för att fixa det du inte klarar. Sen hoppas jag bara att du inte dömer alla andra forografer med dina egna brister som mall

Sen är det väl ändå rätt bra med konkurrensen trots allt. Sony skulle aldrig fått det momentum de faktiskt fått om det inte vore för alla dessa Canon-fotografer som nu använder sina fina objektiv på Sony-hus och Canon skulle sannolikt fortsatt med sina DSLR:er in i evigheten om inte spegellöst och Sony och Fuji funnits.
Det skulle vara bra om du en endaste gång kunde styrka dina ständigt återkommande och vilt fabulerande påståenden med lite verklighetsbaserade fakta.

Synd att det börjar bli svårt att hålla sig till sakfrågorna för dig och att du måste hamna i det du alltid hamnar i till slut.
Detsamma detsamma!
 

Bilagor

ANNONS