Annons

Frilansfotografer trakasserades under första maj

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj så snabbt det gick från att vara en diskussion om situationen och istället om allt annat t.ex försök till smutskastning, misskreditering osv. Det säger mer om er som försöker flytta fokus än om de som tar upp situationen.
Att sätta en händelse i en kontext är inte att flytta fokus. Ett sammanhang är oerhört viktigt om man på ett seriöst sätt vill diskutera det som hänt, och hur det ska värderas.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Att sätta en händelse i en kontext är inte att flytta fokus. Ett sammanhang är oerhört viktigt om man på ett seriöst sätt vill diskutera det som hänt, och hur det ska värderas.
När det gäller fysisk ingripande så är kontexten helt ointressant. Inget rättfärdigar det. Det är inte förbjudet att ha olika åsikter. Så det är definitivt att försöka flytta fokus. De enda som gjort något fel är är det som tar till fysiskt våld.
 
När det gäller fysisk ingripande så är kontexten helt ointressant. Inget rättfärdigar det. Det är inte förbjudet att ha olika åsikter. Så det är definitivt att försöka flytta fokus. De enda som gjort något fel är är det som tar till fysiskt våld.
Du tycker inte att det är rimligt att se källkritiskt på hela händelsen, utan man ska bara läsa nyheten som den är och se den som sanningen? I så fall har vi fullständigt olika syn på hur man värderar det som sker i världen.

När det gäller våld är jag dock säker på att vi delar samma syn.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Du tycker inte att det är rimligt att se källkritiskt på hela händelsen, utan man ska bara läsa nyheten som den är och se den som sanningen? I så fall har vi fullständigt olika syn på hur man värderar det som sker i världen.

När det gäller våld är jag dock säker på att vi delar samma syn.
Vad är det som tyder på att de inblandade är skådespelare?
 

MikaelSB

Aktiv medlem
När det gäller fysisk ingripande så är kontexten helt ointressant. Inget rättfärdigar det. Det är inte förbjudet att ha olika åsikter. Så det är definitivt att försöka flytta fokus. De enda som gjort något fel är är det som tar till fysiskt våld.
Givetvis är det inte så. Allting handlar om sammanhang, kontext. Det är ju det som är skillnaden mellan lagligt och olagligt, inklusive lagligt och olagligt våld.

Härligt att så fort det handlar om människor som har en annan åsikt, eller något inte stämmer in på ens egen verklighetsuppfattning, så är det troligtvis fejkat.

Om det är fejkat eller ej kan man ju diskutera i evigheter utan resultat, så det är väl ganska meningslöst?

Fråga och rannsaka er själva om ni skulle ifrågasätta trovärdigheten av detsamma om det var omvända åsikter på människorna.

Man får tycka vad man vill om andra människor och deras åsikter men att ha åsikter är fritt fram enligt vår demokrati, att bruka våld eller hindra fotografer är det inte.
Nej, jag tror ingen påstår att det är en iscensatt händelse. Men det finns en risk för att händelsen är iscensatt. Antingen genom att man planterar en kontroversiell figur från högeralternativ media i en vänstermiljö, i hopp om bråk, eller genom att spela teater.

"Fråga och rannsaka er själva om ni skulle ifrågasätta trovärdigheten av detsamma om det var omvända åsikter på människorna."

Ja. Jag hyser inte större förtroende för vänsterlaternativa än jag gör högeralternativa. De drivs båda av ideologi över något annat. Hade rollerna varit utbytta med respektive kontroversiella karaktärer från vänstern under en högerdemonstration hade min reaktion varit densamma.
 
Jag tolkade ditt svar som att nivån av källkritik / miskreditering i denna tråden är rimlig (kanske felaktigt tolkat) . Det håller jag inte med om. Men givetvis ska man inte ta allt som 100% sanning.
Ja, det var en grov feltolkning.

Jag har inte diskuterat "nivån av källkritik" i tråden utan konstaterat att det inte är att flytta fokus genom att vilja placera den aktuella artikeln i en kontext.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det var möjligen jag som lyfte in tanken om att det skulle kunna vara iscensatt.

Andra liknande fall - personer som ger sig på fotografer - får ofta spridning i flera tidningar, och efterspelet i form av polisanmälan och eventuell utredning blir underlag för våra diskussioner.

Det här specifika fallet verkar dock bara finnas i den artikel som startade tråden. Åtminstone har jag inte sett någon ytterligare källhänvisning i tråden.
 

PMD

Aktiv medlem
Det här specifika fallet verkar dock bara finnas i den artikel som startade tråden. Åtminstone har jag inte sett någon ytterligare källhänvisning i tråden.
Jag tror att de flesta nyhetsmedia undviker att referera till "Nyheter Idag" eftersom den tidningen av ganska många betraktas som fascistisk. Riktigt så enkelt är det inte, men det är helt klart inte en mainstream-tidning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Occams rakkniv, som sagt. Om någon presenterar bevis för en konspiration så kommer jag att tro på det.
Om du tittar på en valfri videosnutt på Youtube så tar du den automatiskt för sanning eftersom du har tittat på den?

Åtminstone om du inte känner till någon annan fakta dom motsäger saken.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du tittar på en valfri videosnutt på Youtube så tar du den automatiskt för sanning eftersom du har tittat på den?
Sanning och sanning. Vad är sanning? Jag hittar åtminstone inte automatiskt på konspirationsteorier om den.

Åtminstone om du inte känner till någon annan fakta dom motsäger saken.
Ungefär så. Det troligaste är att videon visar vad den visar om det inte finns någonting uppenbart som tyder på något annat. Ungefär som videon av fotografen som mobbas i det här fallet.

Men, som jag har påpekat flera gånger, om det kommer fram evidenser som tyder på att det ligger något annat bakom så förkastar jag förstås inte dessa rakt av.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Sanning och sanning. Vad är sanning? Jag hittar åtminstone inte automatiskt på konspirationsteorier om den.


Ungefär så. Det troligaste är att videon visar vad den visar om det inte finns någonting uppenbart som tyder på något annat. Ungefär som videon av fotografen som mobbas i det här fallet.

Men, som jag har påpekat flera gånger, om det kommer fram evidenser som tyder på att det ligger något annat bakom så förkastar jag förstås inte dessa rakt av.
Än så länge är det en sanning att det finns en filmsnutt och vidhängande text publicerad i en nättidning. Det är vi nog alla överens om.

Men händelsen som förevisas och beskrivs vet vi alldeles för lite om för att kunna uttala oss om som sanning eller fiktion.

Jag säger inte att den är fiktion, men jag lyfter fram att den kan vara fiktion.

Fanns det ingen annan nyhetsbevakning på platsen? Varför har ingen annan rapporterat om händelsen?

Jag tycker att vi har alldeles för lite och för obekräftad fakta för att diskutera händelsen i sig Det är därför jag för in diskussionen om sammanhangen för vår diskussion.
 

snap01

Aktiv medlem
Du tycker inte att det är rimligt att se källkritiskt på hela händelsen, utan man ska bara läsa nyheten som den är och se den som sanningen? I så fall har vi fullständigt olika syn på hur man värderar det som sker i världen.

När det gäller våld är jag dock säker på att vi delar samma syn.

Du skriver se hela händelsen ? Dom blir attackerade finns det någon ursäkt för det?
 
ANNONS