Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kotten1

Medlem
Vad skulle ni valt som ett allroundobjektiv till Nikon d750? Fotar mest på fester, barn och natur.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Natur?

Frågan är vad du menar med natur. Menar du djur/wildlife så behöver du en superzoom om du ska täcka allt. Menar du landskap och liknande så rekomenderas en normalzoom med bra närgräns för att täcka in detaljer som blommor och smådjur.ka du ha allt i ett hittar bara 2 alternativ som passar till en 750.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/tamron-af-35-150-2-8-4-di-vc-usd-for-nikon-f-fullformat

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/nikon-af-s-24-120-4g-ed-vr

Fördelen med tamron objektivet är bättre ljusstyrka (1 steg) i det vidvinkliga läget annars samma) och att du kan komma något närmare motivet vid närgränsen (större avbildningsskala)

Jag kanske har missat något alternativ men det är svårt att hitta ett objektiv som ska täcka allt. Frågan är ju vad du redan har? Det är lite knepigt att hitta ett objektiv som är bra till allt.
 

Brix

Aktiv medlem
Skulle jag haft en D750 och bara haft ett objektiv som "allround" så skulle jag personligen kört på ett Sigma 35/1.4 art.

Jag fotar också faktiskt mest landskap och blommor och till det så kör jag ett riktigt bra vidvinkel objektiv för landskap och ett riktigt bra makro-objektiv till blommor :) Det optimala är ju att ha ett specifikt objektiv till varje ändamål.

Ett objektiv funkar ju sällan bra till allt, men det beror ju iofs. lite på vad man främst fotar.
 

Polar300

Aktiv medlem
24-120 är mitt förslag också - det är vad som sitter på min Df 99% av tiden... Har blivit den kamerans 'standardoptik' - och då har jag ändå en rygga full med andra optiker, både fasta och zoomar, att välja mellan...
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Mkt individuellt. Kan tycka att du behöver bestämma dig för vilka bildvinklar/brännvidder du föredrar till dina bilder. Å sen får du förslag på det. Men som svar på din fråga; Tamron 15-30/2.8
 

nicdah

Aktiv medlem
Jag köpte ett Tamron 35-150 f2.8-4 till min Nikon D750 förra veckan. Extremt nöjd måste jag säga. Och vilken skärpa !!! Bildstabiliseringen är också i toppklass. Absolut i klass med Tamron 24-70 G2 som jag köpte i april. Är inte nöjd med mitt 24-70. Har mycket fokus shift på kortare avstånd vid 50-70 mm. Har varit på service men blev inte bättre. Vad gäller 35-150 kan jag varmt rekommendera detta om du inte måste ner på 24 mm. Superbra skärpa redan på full öppning på samtliga brännvidder. Och kantskärpan är också väldigt bra. Hade tidigare ett Nikon 24-120 som jag köpte ihop med D750:n. Helt okej, lite dålig skärpa på 120 mm men annars bra. Fast inte ens i närheten vad gäller bildkvalitet jämfört med nya Tamron 35-150. Det man ska vara medveten om när det gäller Tamron 35-150 är att fokusringen roterar vid fokusering. Inget som stör mig alls.
AF är väldigt precis, inte lika snabb som på Tamron 24-70 G2 men väldigt exakt.

Niclas
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikons 24-70/2,8 VR... kanske ngn annan tillverkare i samma brännvidd med bildstabilisering om priset är viktigt.
Eller fasta 1,4. Troligtvis Sigmas Art

Fast idag hade jag även funderat på om inte en Z7 eller Z6 med objektiv till Z-fattning kan vara rätt väg att gå.
Om jag tjänade pengar på foto, då hade jag gått på Z med 24-70.
Skall väl komma en 50/0,95
 

Brix

Aktiv medlem
nikons 24-70/2,8 vr... Kanske ngn annan tillverkare i samma brännvidd med bildstabilisering om priset är viktigt.
Eller fasta 1,4. Troligtvis sigmas art

fast idag hade jag även funderat på om inte en z7 eller z6 med objektiv till z-fattning kan vara rätt väg att gå.
Om jag tjänade pengar på foto, då hade jag gått på z med 24-70.
Skall väl komma en 50/0,95
58/0.95* :) Det lär ju dock bli både väldigt dyrt samt stort och tungt.
 
Senast ändrad:
ANNONS