Annons

Finns det någon policy om att fotosidan inte (knappt) skriver om film?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag undrar om fotosidan bestämt sig för att inte skriva om film?
Nästa inga nyheter tar upp nya filmprylar, finns inga (fåtal?) nyheter NAB 2019 exempelvis. Ser nästan aldrig några artiklar om filmprylar eller andra saker. Däremot finns det en forumskategori och det dyker upp lite saker slumpmässigt som här om dagen skrev ni om zhiyun crane som är för film.

Finn det någon policy och i så fall vad är anledningen?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fotosidan är väl mer inriktad år fotografering och inte filmning?
Video är ju en helt annan best enligt mig.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Jag trodde först att TS syftade på filmkameror (dvs kameror som använder film) men han syftade ju på filmkameror (dvs kameror som spelar in rörliga bilder). :)

Förvirrande det här ibland.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag undrar om fotosidan bestämt sig för att inte skriva om film?
Nästa inga nyheter tar upp nya filmprylar, finns inga (fåtal?) nyheter NAB 2019 exempelvis. Ser nästan aldrig några artiklar om filmprylar eller andra saker. Däremot finns det en forumskategori och det dyker upp lite saker slumpmässigt som här om dagen skrev ni om zhiyun crane som är för film.

Finn det någon policy och i så fall vad är anledningen?
Finns ju massor med nyheter om film:
https://www.fotosidan.se/articles.htm?_search=1&_tag=Film
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag tror de flesta av oss har lämnat film som fotomedium och gått över till digitala minnesmedia för sitt fotograferande - så det speglar nog både intresset och skrivandet om filmen. Oberoende om det är diafilm eller negativfilm...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag syftade på filmning, alltså rörligt. Sorry för lite förvirring.

Det dyker upp en del saker här och där men är mest väldigt basic, ungefär så här filmar du med din DSLR eller här är den nya led som du fäster i hotshoen

Ser aldrig några nyheter om prylar för filmning i alla fall inget highend, inga nyheter om ljud, ljus heller. Då tänker jag inte på prylar som finns på clasolsson utan Arri, zaxacom, kinoflo, cooke osv...

Men det kanske är att fotosidan ska vara mer för stillbilder och inget rörligt eller att ingen är intresserad av det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag brukar använda ordet video för att minska risken för missförstånd.

Fotosidan heter ju just Fotosidan, så tyngdpunkten ligger nog på stillbild. Så länge jag har varit medlem har stillbild dominerat.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det kanske är bra att bredda utbudet något.
Genom åren så är det fler och fler som både filmar och tar stillbilder med sin kamera.
Och så tar mobilen över mer och mer.
De mest efterfrågade kurserna hos moderskeppet lär vara typ "filmning med mobilen".
Det behövs väl att någon redaktör är intresserad av filmning eller att det dyker upp ett forum med en eldsjäl till forumvärd.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag brukar använda ordet video för att minska risken för missförstånd.

Fotosidan heter ju just Fotosidan, så tyngdpunkten ligger nog på stillbild. Så länge jag har varit medlem har stillbild dominerat.
Ordet foto är samma sak. Det heter A-foto om du kolla eftertexter i en film.


Men hur som helst nu var det inte detta som frågan var.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ordet foto är samma sak. Det heter A-foto om du kolla eftertexter i en film.


Men hur som helst nu var det inte detta som frågan var.
A-fotograf

"Filmfotografen samarbetar med regissören för att förverkliga regissörens visuella idé. Oftast benämns denna primärt konstnärligt ansvariga fotograf som A-fotograf eller chefsfotograf. Ibland används den engelska förkortningen DoP som betyder Director of Photography.

En stor del av A-fotografens arbete går ut på att planera bilderna och ljussätta de miljöer där man spelar in. Som konstnärligt ansvarig och arbetsledare ska han/hon ge anvisningar till kamerateamet om vad som ska göras med ljussättning och kamerarörelser inför varje tagning.

Vid speciella inspelningssekvenser, avancerade specialeffekter, stora och komplexa händelseförlopp använder man ofta flera kameror och fotografer i samverkan för att få bilder av händelsen från många olika vinklar samtidigt. Chefsfotografen är då arbetsledare för alla i det utvidgade kamerateamet.

Vid större spelfilmsproduktioner kan det hända att chefsfotografen har en operatör som sköter kameran. Det är framförallt vanligt i USA.

Ibland är regissör och A-fotograf samma person för att få större helhetskontroll; exempel på det är Jan Troell och ibland Lars von Trier (av fackliga skäl är det ofta inte möjligt i större sammanhang i vissa länder, såsom i USA)."

-wikipedia
 

martinot

Aktiv medlem
Och så tar mobilen över mer och mer.
De mest efterfrågade kurserna hos moderskeppet lär vara typ "filmning med mobilen".
Kan bara svara för mig själv, men personligen så tycker jag att det är just det som är så trevligt med Fotosidan, att de främst fokuserar på fotografering (alltså stillbilder, för att inte språkförbistra eller leta till onödiga metadiskussioner).

Självklart så kanske det finns utrymme för de bakom Fotosidan, eller varför inte någon som dig, att starta upp en ny sajt som heter "Mobilfilmarsidan", för att ta tillvara på ditt/det intresset.

Själv så är jag ganska ointresserad av det, och tacksam att Fs har ett tydligt fokus.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag var nog bara mer intresserad av att veta Vad fotosidan har för inställning. Om man kollar på nyheterna händer det ibland att det dyker med någon filmpryl men känns väldigt random.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
A-fotograf

"Filmfotografen samarbetar med regissören för att förverkliga regissörens visuella idé. Oftast benämns denna primärt konstnärligt ansvariga fotograf som A-fotograf eller chefsfotograf. Ibland används den engelska förkortningen DoP som betyder Director of Photography.

En stor del av A-fotografens arbete går ut på att planera bilderna och ljussätta de miljöer där man spelar in. Som konstnärligt ansvarig och arbetsledare ska han/hon ge anvisningar till kamerateamet om vad som ska göras med ljussättning och kamerarörelser inför varje tagning.

Vid speciella inspelningssekvenser, avancerade specialeffekter, stora och komplexa händelseförlopp använder man ofta flera kameror och fotografer i samverkan för att få bilder av händelsen från många olika vinklar samtidigt. Chefsfotografen är då arbetsledare för alla i det utvidgade kamerateamet.

Vid större spelfilmsproduktioner kan det hända att chefsfotografen har en operatör som sköter kameran. Det är framförallt vanligt i USA.

Ibland är regissör och A-fotograf samma person för att få större helhetskontroll; exempel på det är Jan Troell och ibland Lars von Trier (av fackliga skäl är det ofta inte möjligt i större sammanhang i vissa länder, såsom i USA)."

-wikipedia
Skriv vad du vill ha sagt din tomte istället för att länka en Wikipedia.
 
ANNONS