Annons

Arbetsplatsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Kolla på loppis, myrorna. Rätt ofta får de ta emot företagsskrivbord.
Jodå, det hade jag faktiskt tänkt göra imorgon och på Onsdag, men hittar jag inget, blir det Ikea. Såg att dom hade något utförande (som inte är i spånskiva 🤢🤮), och med tio (10) års garanti. Om jag inte hittar något på loppis, blir det (sannolikt) ett sådant.

Nu har jag väntat så länge med att få till detta, att vänta ytterligare dagar inte är aktuellt, om det inte finns väldigt goda skäl till det.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
😃 Härligt med lite projekt. Du löser det nog.
Om du bara visste, herrejösses vad jag har väntat med att få en lösning på arbetsplatsmiljön.

Det känns som att en propp har gått ur 🤣 ! Svaret får jag imorgon; Får sängen plats som jag hoppas, har jag några bråda dagar framför mig, med en del shopping och annat.

Nu hatar jag vanligtvis shopping, men detta tillfälle känns som ett undantag 🤣.

Något förslag på butik där man kan köpa för ändamålet lämplig armaturer och lysrör !?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Det finns många företag som handlar med begagnade kontorsmöbler.
Googla vad som finns lokalt där du bor. Där kan du ofta göra bra fynd. :)
Speciellt som du bara behöver ett.


Jodå, det hade jag faktiskt tänkt göra imorgon och på Onsdag, men hittar jag inget, blir det Ikea. Såg att dom hade något utförande (som inte är i spånskiva 🤢🤮), och med tio (10) års garanti. Om jag inte hittar något på loppis, blir det (sannolikt) ett sådant.

Nu har jag väntat så länge med att få till detta, att vänta ytterligare dagar inte är aktuellt, om det inte finns väldigt goda skäl till det.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om du bara visste, herrejösses vad jag har väntat med att få en lösning på arbetsplatsmiljön.

Det känns som att en propp har gått ur 🤣 ! Svaret får jag imorgon; Får sängen plats som jag hoppas, har jag några bråda dagar framför mig, med en del shopping och annat.

Nu hatar jag vanligtvis shopping, men detta tillfälle känns som ett undantag 🤣.

Något förslag på butik där man kan köpa för ändamålet lämplig armaturer och lysrör !?
Hehe känner igen det. Enda gångerna jag är shoppingsugen så gäller det antingen foto eller motorcyklar😂. Har inget direkt tips på butik. Första lysröret köpte jag av ljuspunkten men har beställt via nätet efter det. Håll oss gärna uppdaterade kring hur det går👍
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hehe känner igen det. Enda gångerna jag är shoppingsugen så gäller det antingen foto eller motorcyklar😂. Har inget direkt tips på butik. Första lysröret köpte jag av ljuspunkten men har beställt via nätet efter det. Håll oss gärna uppdaterade kring hur det går👍
Har shoppat idag, det blev ett vitt skrivbord. Hoppas att jag gör rätt nu, annars hade jag helst velat ha ett svart, men eftersom det uttalade syftet är fotoredigering, blev det ett vitt.

5348 :- Svenska pesetas. Åhåjaja, det kostar att ligga på topp.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, så här ser det (preliminärt) ut. Skall till att fixa målade spånskivor att sätta bakom och till höger om skrivbordet och ordna med en lysrörsarmatur och en bättre avskärmning från utifrån kommande ljus än vad som är nu.

Som synes är det trångt mellan stolen och sängen, men jag har köpt ben som jag skall montera imorgon, på så sätt kommer sängen upp 20 cm, och då kommer stolens hjul under, och jag får lite mer plats att röra mig på.

Trångt javisst, men säkert helt funktionsdugligt (när det är klart).
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Ja, så här ser det (preliminärt) ut. Skall till att fixa målade spånskivor att sätta bakom och till höger om skrivbordet och ordna med en lysrörsarmatur och en bättre avskärmning från utifrån kommande ljus än vad som är nu.

Som synes är det trångt mellan stolen och sängen, men jag har köpt ben som jag skall montera imorgon, på så sätt kommer sängen upp 20 cm, och då kommer stolens hjul under, och jag får lite mer plats att röra mig på.

Trångt javisst, men säkert helt funktionsdugligt (när det är klart).
Om du ha har ont om plats (ser verkligen trångt och knöligt ut) så kan jag tipsa om att skaffa en loftsäng med plats under (gjorde så för en liten pendlarlägenhet jag hade under mitt första jobbår i Norge, innan jag hade råd med en stor/finare övernattningslägenhet, och fungerade kanon!). Ett enkelt och billigt sätt att få mer plats på ett litet utrymme.

https://www.ikea.com/PIAimages/0368194_PH121754_S5.JPG
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om du ha har ont om plats (ser verkligen trångt och knöligt ut) så kan jag tipsa om att skaffa en loftsäng med plats under (gjorde så för en liten pendlarlägenhet jag hade under mitt första jobbår i Norge, innan jag hade råd med en stor/finare övernattningslägenhet, och fungerade kanon!). Ett enkelt och billigt sätt att få mer plats på ett litet utrymme.

https://www.ikea.com/PIAimages/0368194_PH121754_S5.JPG
Jodå, den tanken hade jag för ~ 22 år sedan, när jag bodde i en 1:a på 25 kvadratmeter. Men det stannade vid en tanke.

Till saken hör att min nuv. säng är 180 * 200. Om det blir aktuellt med att skaffa en ny säng, kanske jag kan tänka mig en på 160 * 200, eller t o m en 120 * 200, för att få mer plats.

Men jag har provat som det ser ut nu, och om jag bara får upp sängen på benen jag köpte tidigare idag, kommer sängen upp 20 cm från golvet och då kommer stolen under s a s. På så sätt får jag tillgång till ytterligare ~ 40 cm bakåt. Visst, det är en kompromiss, men i jämförelse med hur jag hade det innan, är det ett lyft.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja, så här ser det (preliminärt) ut. Skall till att fixa målade spånskivor att sätta bakom och till höger om skrivbordet och ordna med en lysrörsarmatur och en bättre avskärmning från utifrån kommande ljus än vad som är nu.

Som synes är det trångt mellan stolen och sängen, men jag har köpt ben som jag skall montera imorgon, på så sätt kommer sängen upp 20 cm, och då kommer stolens hjul under, och jag får lite mer plats att röra mig på.

Trångt javisst, men säkert helt funktionsdugligt (när det är klart).
Det kommer bli kanon det 👍. Gott om plats i jämförelse med holken😃. Tänk på att element nära skrivare kan ställa till det lite. Nu verkar du sugen på Canon och de kanske fixar det men min Epson p600 tuffar på utan problem när den har jämn temperatur hela tiden. Däremot när jag hade den vid ett element så var den bråkigare.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det kommer bli kanon det 👍.
Ja, fast jag hade fel om att jag skulle få in hjulen under sängen (så långt som jag trodde, det blev bara ~5 cm). Men det fungerar, jag sitter och skriver detta nu, på min nya arbetsplats.
Gott om plats i jämförelse med holken😃.
På den punkten är vi dock överens.
Tänk på att element nära skrivare kan ställa till det lite. Nu verkar du sugen på Canon och de kanske fixar det men min Epson p600 tuffar på utan problem när den har jämn temperatur hela tiden. Däremot när jag hade den vid ett element så var den bråkigare.
Skall ha det i bakhuvudet, då jag skaffat skrivare. Saken är att jag hade tänkt att ha skrivaren till höger i bild, men det utrymmet kanske är för litet, om vi talar om Canon !? Den är ju rätt omfångsrik, om man säger så. I annat fall har jag en plats (den är ju trådlös), där den kan få stå.

Nu kvarstår det bara att få tag på armatur för ljusrör, vilket visade sig vara svårare än vad jag trodde, det är ju LED som gäller i dessa dagar. Så jag får spana vidare, sedan är det bara att kalibrera och ställa in skärmen efter det omgivande ljuset så gott det låter sig göras.

När det är gjort, skall jag redigera ett par bilder efter konstens alla regler och skicka till Crimson. Dom är ju så generösa, att dom bjuder på fyra (4) testbilder om året, så att man kan se hur utskrifterna blir jämfört med hur det ser ut på skärmen. Om resultatet blir till förnöjelse, då kommer jag att skaffa en skrivare och om så inte är fallet, får jag försöka hitta felkällan, innan jag köper en skrivare.
 

martinot

Aktiv medlem
Jodå, den tanken hade jag för ~ 22 år sedan, när jag bodde i en 1:a på 25 kvadratmeter. Men det stannade vid en tanke.
Riktigt smidig lösning, och något som jag själv skulle kunna tänka mig igen (även om vår bostad är på ca 240 kvm). Blir rätt mysigt och trevligt i rätt rum!

Till saken hör att min nuv. säng är 180 * 200. Om det blir aktuellt med att skaffa en ny säng, kanske jag kan tänka mig en på 160 * 200, eller t o m en 120 * 200, för att få mer plats.
Låter som en klart vettig förändring (speciellt om det är en säng för främst en person i hushållet), med tanke på hur trångt och litet arbetsutrymmet ser ut.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Riktigt smidig lösning, och något som jag själv skulle kunna tänka mig igen. // Blir rätt mysigt och trevligt i rätt rum!
Jo, jag förstår att du tycker det och jag kan i viss mån hålla med dig, men eftersom behovet inte finns i dagsläget, ser jag det inte som något intressant alternativ. Dessutom (jag vet inte hur gammal du är, men jag vet hur gammal jag är ;-)), att ta risken att trilla ner en våning bara för att man skall behöva besöka porslinstronen om natten och glömt bort att man bor ~ 1,5 meter över golvet, det är en erfarenhet jag kan bespara mig själv, det lockar inte om man säger så. Lägg då till om behovet uppstår flera ggr om natter, så ser du kanske saken i ett annat ljus (!) ;-).
Låter som en klart vettig förändring (speciellt om det är en säng för främst en person i hushållet), med tanke på hur trångt och litet arbetsutrymmet ser ut.
Visst är avståndet mellan säng och stol i minsta laget, men faktum är att det är precis lagom för det tänkta ändamålet. Om jag tar bort stolen och sätter mig på sängen, kommer jag för långt bort från skärmen (och arbetsytan).

Lägg därtill, att när stolen är inskjuten mot bordet (dvs, när man inte redigerar) är utrymmet inte mindre än att jag kan ta mig upp ur sängen obehindrat. Sedan har jag väl ännu inte gett upp hoppet om att träffa någon som vill idka brottning med mig om nätterna, då jag inte är upptagen med fotoredigering, if u know what I mean ;-).

Men, i den mån det blir aktuellt att byta säng (och där är jag inte i detta nu), kommer jag definitivt att överväga en mindre. Saken är den, att när jag sitter i stolen så kan jag sträcka ut benen obehindrat under skrivbordet, utan att stöta i sängen eller väggen och då är jag ändå 185 cm lång.

Dessutom är det inte hela rummet som syns på bilden, utan bara den del där arbetsytan och sängen är placerad är. Själva rummet är dubbelt så stort, men detta var den bästa placering jag hade utifrån hur de andra ytorna är disponerade. Sammantaget och avslutningsvis så är jag faktiskt väldigt nöjd med hur utfallet är i detta nu, och det är väl kanske det viktigaste; Att jag själv är nöjd ;-).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
För alla er hemmapulare, ni har väl koll på detta, så att det blir rätt i varje led från exponering ===> färdig utskrift ? ISO 3664:2000, bl.a;
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Masonit eller spånskiva !?

En kort fråga.

Som tidigare nämnts i tråden tänker jag sätta upp påmålade skivor i det utrymme (mer specifikt, i hörnet) där min arbetsyta är lokaliserad.

Min ursprungliga tanke var att måla spånskivor i förutbestämd färg, tills dess att målaren kommer och målar om hela utrymmet i den föreskrivna färgen (förutom golvet). Men, jag tycker att spånskivor är för tjocka ( ~15 - 16 mm) så jag funderar på ett annat material att färglägga, och då mer specifikt masonitskivor.

Någon som har erfarenhet av att måla masonit, är det problemfritt, s a s ? Spontant tänker jag att den matta sidan av masonitskivan torde vara väl lämpad att måla, men jag slänger ut frågan till er härdade forumister.
 

gunte

Aktiv medlem
Masonit är ju lite sladdrigt..kanske bättre att ta MDF skivor typ 8 mm. Lättare att måla eller klä med något lämpligt tyg.
Förövrigt har jag alltid "byggt" mina arbetsplatser med ikeas lösa bordsskivor och lösa ben. Går t.o.m att korta av och anpassa skivorna om man kan knepet..
 
ANNONS