Annons

Köpråd som första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ashur

Medlem
Hej,

Jag ska köpa en systemkamera till min blivande fru, tänkte slå till nu under blackfriday och ha kameran innan vi åker på smekmånad.
Min fästmö håller på mycket med konst och är väldigt fotointresserad tar väldigt fina bilder med sin gamla mobil iphone 6s :) så hon har talang för foto men har aldrig ägt en kamera.

Jag har läst på en del varit inne på butiker men har väldigt svårt och bestämma mig vad för kamera jag ska köpa. Jag vill inte köpa en Sony A7 III direkt och inte en helt för nybörjare. Vill ha en kamera som kan hålla ett tag även om hon skulle avancera upp.

Min fråga till er är vad för kameror ska jag kolla på? har kollat lite på Sony A7 II och Fujli X-T2 det ligger under min budget ca 8-15K.

Det kommer vara mycket landskap, byggnader och porträtt inte så mycket filmning.

Kan ni rekommendera systemkamera som matchar mina "krav"?
 

Androbosso

Medlem
Fuji x-t2 är en riktigt fin kamera, jag gillade min starkt! Den tar väldigt fina bilder så skulle tro den håller ett antal år frammåt :)
Jag hade med min + 2 objektiv till Budapest och den var precis lagom att bära runt på!
 

ashur

Medlem
Fuji x-t2 är en riktigt fin kamera, jag gillade min starkt! Den tar väldigt fina bilder så skulle tro den håller ett antal år frammåt :)
Jag hade med min + 2 objektiv till Budapest och den var precis lagom att bära runt på!
Tack för svaret, vad för objektiv ska man köpa till om man vill ha en "allround"?
 

Androbosso

Medlem
35mm 1.4 var mitt favvo, riktigt grymt. Det motsvarar ett 50mm millimeters objektiv på fullformat då.
18-55mm kitobjektivet är väldigt bra det med, samt deras två olika 23mm är väldigt fina och funkar bra till det mesta!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fuji

Deras bildbehandling till JPEG i kameran är oöverträffad. Det gäller alla deras modeller.
XT-2 är ett utmärkt val och sedan är Fujis objektiv av högsta klass. Själv kör jag med deras fasta optik som är vassare än zoomarna. 35 mm 1,4 har jag ersatt med deras F2,0 pga att den senare är damm o vattenskyddad. Den sitter på jämt jag slipper tänka på vilken brännvidd som är bäst.... Jag fotar allt med 35 mm!
 

Brix

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska köpa en systemkamera till min blivande fru, tänkte slå till nu under blackfriday och ha kameran innan vi åker på smekmånad.
Min fästmö håller på mycket med konst och är väldigt fotointresserad tar väldigt fina bilder med sin gamla mobil iphone 6s :) så hon har talang för foto men har aldrig ägt en kamera.

Jag har läst på en del varit inne på butiker men har väldigt svårt och bestämma mig vad för kamera jag ska köpa. Jag vill inte köpa en Sony A7 III direkt och inte en helt för nybörjare. Vill ha en kamera som kan hålla ett tag även om hon skulle avancera upp.

Min fråga till er är vad för kameror ska jag kolla på? har kollat lite på Sony A7 II och Fujli X-T2 det ligger under min budget ca 8-15K.

Det kommer vara mycket landskap, byggnader och porträtt inte så mycket filmning.

Kan ni rekommendera systemkamera som matchar mina "krav"?
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektiven så sett till det spelar inte kameran nån större roll annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.

Jag fotar själv med Fuji och kan verkligen rekommendera dem. Deras grejor är mycket intuitiva och roliga att använda och de har fantastiska objektiv. De har också riktigt fina JPG's ifall hon inte är intresserad av att redigera.

En X-T2 och ett Fujinon 18-55/2.8-4 skulle nog funka fint för henne att börja med.
 

PMD

Aktiv medlem
Kameraval (speciellt systemkameraval) är en mycket personlig sak och eftersom de allra flesta moderna systemkameror är mycket bra så är det viktigaste hur bra kamerans ergonomi passar den som ska använda den. Hur lätt det är att använda den i olika situationer, hur den känns att hålla i, hur bra man når reglagen medan man fotograferar, hur man trivs med menysystemet, etc.

Det är alltså ett vågspel att överraska någon med en kamera som present. Du kanske skulle ge din fästmö ett personligt utformat presentkort på en kamera, en shoppingrunda för att hitta rätt kamera, samt en fotokurs? En fotokurs är nog minst lika viktig som en bra kamera för den som vill bemästra fotografering med en avancerad systemkamera och aldrig har ägt en kamera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har ni någon bekant som har en systemkamera?
När man är ny, med begränsad utrustning, är det väldigt roligt att kunna låna och prova olika tillbehör. Vissa tillbehör passar bara inom samma system, så det kan vara en fördel att köpa samma som redan finns i bekantskapskretsen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fuji kameror är erkänt bra med sina fina objektiv, är man ändå sugen på att senare vilja äga en småbilds kamera ( FF )- så har inte Fuji någon sådan i ett nästa steg utan då blir det deras mellan format, nu reder sig Fuji väldigt långt ändå så någon FF kanske aldrig blir aktuell, verkar annars lite vanligt att flera har någon småbilds modell plus en Fuji APS-C då täcker man upp det mesta.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kameraval (speciellt systemkameraval) är en mycket personlig sak och eftersom de allra flesta moderna systemkameror är mycket bra så är det viktigaste hur bra kamerans ergonomi passar den som ska använda den. Hur lätt det är att använda den i olika situationer, hur den känns att hålla i, hur bra man når reglagen medan man fotograferar, hur man trivs med menysystemet, etc.
[...]
Undrar om det egentligen bara är något vi försöker intala oss själva.
Mina två första kameror i livet fick jag som presenter. Min tredje kamera - min första systemkamera - fick jag av pappa när han hade bytt upp sig.
Jag fick aldrig chansen att utvärdera olika kameror mot varandra. Jag hade kul ändå, med den kamera jag för stunden hade.

Några olika systemkameror har passerat revy i min ägo sedan dess.

Det är väl först nu ungefär fyrtio år senare, som jag vill att mina två kameror jag använder samtidigt ska vara lika varandra i grepp, knapplayout, etc, och framförallt kunna dela objektiv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Trevligt att TS söker efter en systemkamera inte tu tal om annat. man undrar ändå hur många miljarder som använder en telefon som saknar precis allt som en kamera har eller som önskas av alla i tråden, rattar, spakar, hjul och knappar och framför allt en sökare, allt nås inte med pekfinger eller tumme eller, solen skiner och man ser inte eller alla ändrings symboler på telefonskärmen ordentligt, EVF så bra att ha.

Telefonägarna fotar glatt vidare, obekymrade över bländare och iso, blixtsnabbt sända en bild till kompisen, skriver så snabbt dessa ungdomar så man häpnar med telefonen. och inom kort så kommer man att peka på en figur eller ett föremål på den tagna vidvinkelbilden så fixar AI en lämplig vald förstoring av god kvalitet.
 

ashur

Medlem
Har ni någon bekant som har en systemkamera?
När man är ny, med begränsad utrustning, är det väldigt roligt att kunna låna och prova olika tillbehör. Vissa tillbehör passar bara inom samma system, så det kan vara en fördel att köpa samma som redan finns i bekantskapskretsen.
Ja hon har bekanta som har systemkameror och lånat kamerorna. Jag har en gammal sony nex 3 från 2009 (om jag minns rätt) kamerar fungerar fortfarande men den är rätt sliten har varit med mig på många backpacking resor.
 

ashur

Medlem
Kameraval (speciellt systemkameraval) är en mycket personlig sak och eftersom de allra flesta moderna systemkameror är mycket bra så är det viktigaste hur bra kamerans ergonomi passar den som ska använda den. Hur lätt det är att använda den i olika situationer, hur den känns att hålla i, hur bra man når reglagen medan man fotograferar, hur man trivs med menysystemet, etc.

Det är alltså ett vågspel att överraska någon med en kamera som present. Du kanske skulle ge din fästmö ett personligt utformat presentkort på en kamera, en shoppingrunda för att hitta rätt kamera, samt en fotokurs? En fotokurs är nog minst lika viktig som en bra kamera för den som vill bemästra fotografering med en avancerad systemkamera och aldrig har ägt en kamera.
Det är sant men det är roligt och överraska henne, har funderat på att ta henne till scandinavian photo i sthlm så får hon ta klämma och känna på kamerorna.

Har du någon tips på bra fotokurs? har kollat lite på nätet och har hittat följande
https://www.kurser.se/kurs/fotokurs-stockholm

Jag brukar själv utbilda mig via youtube och udemy, men det där är personligt vad man föredrar.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska köpa en systemkamera till min blivande fru, tänkte slå till nu under blackfriday och ha kameran innan vi åker på smekmånad.
Min fästmö håller på mycket med konst och är väldigt fotointresserad tar väldigt fina bilder med sin gamla mobil iphone 6s :) så hon har talang för foto men har aldrig ägt en kamera.

Jag har läst på en del varit inne på butiker men har väldigt svårt och bestämma mig vad för kamera jag ska köpa. Jag vill inte köpa en Sony A7 III direkt och inte en helt för nybörjare. Vill ha en kamera som kan hålla ett tag även om hon skulle avancera upp.

Min fråga till er är vad för kameror ska jag kolla på? har kollat lite på Sony A7 II och Fujli X-T2 det ligger under min budget ca 8-15K.

Det kommer vara mycket landskap, byggnader och porträtt inte så mycket filmning.

Kan ni rekommendera systemkamera som matchar mina "krav"?
Jag skulle nog också rekommendera en Fuji X-T2 alternativt en Fuji X-T20 med ett 35 mm objektiv alternativt 16-55 zoomen där hon kan göra lite av varje. Om zoomen så bättre med X-T2 som combo då den balanseras bättre där.
Lycka till:)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mobilkameran är enkel att hantera och ger bra bilder även när man inte kan ett skit om foto. Jag skriver ut en del bilder åt släkt och vänner. De flesta tagna med mobiler. De bästa kan man skriva ut i A3 med bra resultat. Vad jag personligen hatar med min iPhone är den hemska ergonomin. Ingen kamerautvecklare i världen skulle utveckla något sådant.
Fast jag ser ju många som just köpt sin första systemkamera och står och håller den med utsträckta armar och tittar på LCD-skärmen när de tar bilder. Sökare vad är det?
Hur håller man en kamera så man kan ta bilder på långa slutartider.
Sedan är en kamera en mycket mer komplex sak än en mobil. Man måste kunna mer.

Därför är Ashurs inlägg viktigt. Skall man ta steget från mobil till kamera är en kurs en nästan nödvändig del.

Jag har själv både Fuji och Canon FF. Cirka 10 L-typ objektiv till båda systemen.
Det jag oftast använder är faktiskt Fuji. Jag har haft X-T2 och har nu X-H1.
Anledningen att jag nog föredrar Fuji är att jag med de knappar och rattar som finns på kameran kan jag i princip styra allt jag behöver förändra medan jag fotar något.
Med Canon så måstet jag oftare gå in i menyerna för att göra samma förändring.
Något jag drar mig för. Speciellt när det är kallt eller regnar.

Jag tror att en X-T2 och ett 18-55/2,8-4 OIS är det perfekta objektivet att börja med.
Eventuellt istället en X-H1 som har IBIS. Jag själv föredrar den framför X-T2.
Skit i folk som försöker vara experter och rekommendera fasta objektiv. Jag har en drös av dem. De är bäst för när man vet vad man skall fota och kan alla grunderna.
Om jag skall fota som ett barnkalas väljer jag zoomar för jag vet aldrig på vilket avstånd motivet kommer vara. Där passar en normalzoom som 18-55 väldigt bra.
När man sedan har lärt sig och blivit övertygad av att en kamera är bättre än en mobil kan man börja se vad nästa objektiv borde bli.
Min lätta utrustning när jag reser är en X-PRO2 och en X-H1. Sedan 10-24/4 OIS, en 16-55/2,8 samt 50-140/2,8 OIS. Slutligen en 35/1,4 när jag skall ta bilder när det är verkligen mörkt Den passar bäst på en X-H1 däst jag får 4-5 stegs stabilisering.
Under bra ljus passar den bra på en X-PRO2. Där den utrustningen inte väger nästan någonting.
Jo också en Godox blixt samt trigger. Fast det är nog överkurs.

Vilken kamera man gillar är personligt. Fast det är som med datorer. Börjar man med PC blir det jobbigt när man måste använda MacOS.
Så gå du och köp en X-T2 eller X-H1 samt 18-55/2,8-4. Fast glöm inte den där grundkursen i fotografering. Den är viktig.

Nu är både X-T2 och X-H1 satta som utgående hos flera i USA. Så kan du hitta en X-H1 eller X-T2 nu under black friday bör du slå till. Tydligen är lagren snart slut.
Det kommer en X-H2 men troligen först 2021. Har man vant sig med IBIS så är det svårt att gå tillbaka till där man inte har det.
 

Androbosso

Medlem
Skit i folk som försöker vara experter och rekommendera fasta objektiv. Jag har en drös av dem. De är bäst för när man vet vad man skall fota och kan alla grunderna.
Inte för att va sådan men själv började jag att fotografera med fasta objektiv och ägt flertalet, samt flera olika zoomar. Själv har jag aldrig gillat att använda zoomar, blir väldigt sällan nöjd med dessa bilder. Varför vet jag ej men det är bara min preferens antar jag.

Men sen ja, jag tycker också att 18-55 vore ett perfekt start objektiv. Väldigt fint och den inbyggda stabiliseringen är väldigt användbar ihop med xt-2an.
 

martinot

Aktiv medlem
Fuji kameror är erkänt bra med sina fina objektiv, är man ändå sugen på att senare vilja äga en småbilds kamera ( FF )- så har inte Fuji någon sådan i ett nästa steg utan då blir det deras mellan format, nu reder sig Fuji väldigt långt ändå så någon FF kanske aldrig blir aktuell, verkar annars lite vanligt att flera har någon småbilds modell plus en Fuji APS-C då täcker man upp det mesta.
Byter man sensorformat så måste man även byta ut objektiven för att kunna ha nytta av det, så då har det ju ingen betydelse gällande vilket system man startar med. Men visst kan man starta med småbild (gjorde själv så gällande digitalt med Nikon). Men kan även lika gärna starta med något mindre än APS, som tex. m43. Allt har sina för och nackdelar.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja hon har bekanta som har systemkameror och lånat kamerorna. Jag har en gammal sony nex 3 från 2009 (om jag minns rätt) kamerar fungerar fortfarande men den är rätt sliten har varit med mig på många backpacking resor.
Varför inte låta henne låna den kameran och testa, och sedan kan hon/du skaffa bättre åt henne vid behov?

Det hade nog jag gjort.

Å andra sidan så förstår jag att det då inte blir samma fina present och överraskning (så inte helt lätt kanske).
 

PMD

Aktiv medlem
Undrar om det egentligen bara är något vi försöker intala oss själva.
Mina två första kameror i livet fick jag som presenter. Min tredje kamera - min första systemkamera - fick jag av pappa när han hade bytt upp sig.
Jag fick aldrig chansen att utvärdera olika kameror mot varandra. Jag hade kul ändå, med den kamera jag för stunden hade.

Några olika systemkameror har passerat revy i min ägo sedan dess.

Det är väl först nu ungefär fyrtio år senare, som jag vill att mina två kameror jag använder samtidigt ska vara lika varandra i grepp, knapplayout, etc, och framförallt kunna dela objektiv.
I tonåren (jag gissar din ålder när du fick en kamera av din pappa) är man mycket mer benägen att acceptera konstigheter när det gäller ergonomi, helt enkelt för att man inte har något att jämföra med. Det gällde åtminstone min generation och du är nog inte extremt mycket yngre än jag. Idag har redan barn erfarenhet av mängder med elektronisk apparatur och om det ska vara värt att fotografera med en systemkamera så tror jag att de flesta vill att det inte ska vara väldigt mycket krångligare än att fotografera med en telefon.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] benägen att acceptera konstigheter när det gäller ergonomi, helt enkelt för att man inte har något att jämföra med. [...]
Det är väl lite precis det jag menar. Att valfrihet inte alltid är en frihet. På vår tid (vi är nog i samma generation. Jag fick min första kamera 1971, och första systemaren mot slutet av samma decennium) var vi befriade från att välja. Det blev bra ändå.

Jag är säker på att ett spirande fotointresse inte dödas av att ergonomin blir lite som den blir. Att vänja sig vid sin kamera tar tid. Den ergonomi som känns så rätt i butiken kanske aldrig blir så bra som en annan efter en tids användning.

Ett par skor av hög kvalitet kan kännas väldigt aviga de första dagarna. Men när de är ingångna vill man inte byta bort dem för alla andra skor i butiken.
 
ANNONS