Annons

Köpråd som första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är sant men det är roligt och överraska henne, har funderat på att ta henne till scandinavian photo i sthlm så får hon ta klämma och känna på kamerorna.

Har du någon tips på bra fotokurs? har kollat lite på nätet och har hittat följande
https://www.kurser.se/kurs/fotokurs-stockholm

Jag brukar själv utbilda mig via youtube och udemy, men det där är personligt vad man föredrar.
Du skrev väl i början att hon var konstintresserad?
Då vill man säkert leka med bilderna i datorn också.

Föreslår en årsprenumeration på Moderskeppet.se

Finns mycket men mest inriktat på Adobes program.
 

Bengf

Aktiv medlem
Byter man sensorformat så måste man även byta ut objektiven för att kunna ha nytta av det, så då har det ju ingen betydelse gällande vilket system man startar med. Men visst kan man starta med småbild (gjorde själv så gällande digitalt med Nikon). Men kan även lika gärna starta med något mindre än APS, som tex. m43. Allt har sina för och nackdelar.
ja det har du i och för sig rätt i, objektiv annars som av typen 200-500/600 kan fungera också på APS-C och FF vad jag förstått, har man inte växlat sådana mellan Nikon D500 och D750 tex. Annars menar jag inlåsnings effekten, Fujis bästa objektiv kostar lite som även hos andra, Fuji har ju för övrigt flera andra som X-E3 och senaste X-A7.
 

lonian

Aktiv medlem
Trevligt att TS söker efter en systemkamera inte tu tal om annat. man undrar ändå hur många miljarder som använder en telefon som saknar precis allt som en kamera har eller som önskas av alla i tråden, rattar, spakar, hjul och knappar och framför allt en sökare, allt nås inte med pekfinger eller tumme eller, solen skiner och man ser inte eller alla ändrings symboler på telefonskärmen ordentligt, EVF så bra att ha.

Telefonägarna fotar glatt vidare, obekymrade över bländare och iso, blixtsnabbt sända en bild till kompisen, skriver så snabbt dessa ungdomar så man häpnar med telefonen. och inom kort så kommer man att peka på en figur eller ett föremål på den tagna vidvinkelbilden så fixar AI en lämplig vald förstoring av god kvalitet.
Det är väl just av den anledningen många telefonfotografer ledsnar på kameror då de inte är uppkopplad och det tar ett par extra steg att plocka fram bilderna från minneskort, till dator, redigera och tillbaks till fånen och så upp på Instagram eller liknande. Nu går det ju även att slänga in bilder via wifi från kameran men är inte smidigt alla gånger.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är väl just av den anledningen många telefonfotografer ledsnar på kameror då de inte är uppkopplad och det tar ett par extra steg att plocka fram bilderna från minneskort, till dator, redigera och tillbaks till fånen och så upp på Instagram eller liknande. [...]
Trådskaparens fästmö ”håller mycket på med konst”. Det låter i mina öron som en långsam, kreativ, konkret process där eventuell publicering på Instagram är två klick bort precis i slutet.

En systemkamera där konstnären får bättre kontroll på den långsamma kreativa processen än med en mobilkamera är antagligen inte i första hand en annan Instagramkamera. Intagramkameran har hon redan i sin mobil.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är väl just av den anledningen många telefonfotografer ledsnar på kameror då de inte är uppkopplad och det tar ett par extra steg att plocka fram bilderna från minneskort, till dator, redigera och tillbaks till fånen och så upp på Instagram eller liknande. Nu går det ju även att slänga in bilder via wifi från kameran men är inte smidigt alla gånger.
Ja precis, det har varit uppe några gånger med diskussioner att kamera tillverkarna snart behöver hitta på lite mera telefon egenskaper, man behöver nog inte ringa med kameran ännu, yrkes kameror har röstmemo till bilder bland annat, och numera fina Live View lösningar, tangentbord att ta fram på skärmen osv.

Om Samsung fortsatt med kameror så hade vi nog varit där redan, deras NX1 var tidig med codec 265 och Tisen, liknande android system, om jag fattade rätt.
 

ashur

Medlem
Tack för alla svar :) jag har bestämt mig för en x-t2 och självklart en fotografikurs
Om ni kan rekommendera någon bra kurs så vore det kanon.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för alla svar :) jag har bestämt mig för en x-t2 och självklart en fotografikurs
Om ni kan rekommendera någon bra kurs så vore det kanon.
Jag har ett alternativ där. Köp On1 för att hantera raw-bilder. Lägg sedan till plus medlemskap. Kostar nog totalt 2 000 kr för ett år.
On1 är ett program som är minst lika bra som LR. egentligen bättre.
Deras kurser täcker inte bara hur man jobbar i On1 utan också mycket mer om fotografri. Ni kan båda ha stor nytta och nöje av deras kurser.
Det är som att ha LR och Moderskeppet samtidigt. Fast bättre
 
ANNONS