Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon z6

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag byter:

X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/2 + 55-200/3.5-4.8 + 50-140/2.8 + ca 6000kr i mellan skillnad

och får:

Z6 + 24-70/4 + FTZ
Jo det kostar att tro på det senaste. Har själv lärt mig genom att spendera mycket pengar att mina bilder sällan blir bättre av en ny kamera.
Faktum är att jag tar ungefär lika bra bilder med gamla 1D MKIIN som jag tar med 5D MKIV. Självklart är den senare mycket trevligare att fota med. Fast resultatet skiljer sig inte så mycket åt.
 

martinot

Aktiv medlem
Har Sony eller Canon presenterat någon "high-end-kamera" i år?
Det var bildligt talat.

Poängen är att hade de lyckats med det, och blivit nominerade så hade det inte varit något som helst problem för MR Sony/Canon. Då hade det varit en bra utmärkelse plötsligt.

Det viktiga för vissa är varumärket som står klistart på kameran. Tyvärr.
 

smislo

Aktiv medlem
Jo det kostar att tro på det senaste. Har själv lärt mig genom att spendera mycket pengar att mina bilder sällan blir bättre av en ny kamera.
Faktum är att jag tar ungefär lika bra bilder med gamla 1D MKIIN som jag tar med 5D MKIV. Självklart är den senare mycket trevligare att fota med. Fast resultatet skiljer sig inte så mycket åt.
Det tror jag också...jag kommer från NIKON världen från början via utflykten till SONY APS-C och sedan till FUJI...från början ville jag få lättare utrustning med behålla IQ så mycket som möjlighet...Nu när NIKON kommit med spegellös FF är jag väldigt frestad att gå tillbaka...jag vill inte hålla med flera hus utan försöka hitta system som jag blir nöjd minst 95% och behålla... nu på sistone har det blivit mycket mer handboll bilder och jag tycker att APS-C räcker inte till i dessa sammanhang när jag kommer till ljus som finns i amatörhallar... om jag vill inte gå över 6400ASA måste jag ligga på 1/500s och F2.8...med FF kommer jag till 1/1000s och F2.8 med litte bätre DOF...

Frågan är om ska acceptera budet eller hålla på och sälja själv pryl efter pryl (om man köper andra hus medan man har det andra, kanske kommer man fram att det var inte lönt)...om man byter ut då ska man övertyga sig själv att den nya är bättre :)
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det tror jag också...jag kommer från NIKON världen från början via utflykten till SONY APS-C och sedan till FUJI...från början ville jag få lättare utrustning med behålla IQ så mycket som möjlighet...Nu när NIKON kommit med spegellös FF är jag väldigt frestad att gå tillbaka...jag vill inte hålla med flera hus utan försöka hitta system som jag blir nöjd minst 95% och behålla... nu på sistone har det blivit mycket mer handboll bilder och jag tycker att APS-C räcker inte till i dessa sammanhang när jag kommer till ljus som finns i amatörhallar... om jag vill inte gå över 6400ASA måste jag ligga på 1/500s och F2.8...med FF kommer jag till 1/1000s och F2.8 med litte bätre DOF...

Frågan är om ska acceptera budet eller hålla på och sälja själv pryl efter pryl (om man köper andra hus medan man har det andra, kanske kommer man fram att det var inte lönt)...om man byter ut då ska man övertyga sig själv att den nya är bättre :)
Som vi båda känner till så är när man ligget på gränsen som det gör skillnad. När man är på 6400 ISO och knappt lyckas få tillräckliga tider så är det klart att en APS-C inte riktigt kan hänga med. Som du vet gick jag tillbaka och köpte en kamera till mina Canon-objektiv. Dessutom köpte jag ett 85/1,4 för porträtt. Fortfarande fotar jag mest med mina Fuji kameror. Trivs bäst med dessa. De är helt enkelt roligare att fota med och resultaten blir oftast bra.
Fast ibland kan de inte riktigt hänga med.
När det blir riktigt mörkt och man fotar på ISO 6400 så är AF-C hos Canon 5D MKIV klart bättre. Jag har testat i vintermörkret här på västkusten. Fuji mot Canon.
Det är bara att inse att Canon vinner när det är riktigt mörkt. Nu har jag inte testat X-T3. Fast personligen tror jag det mer rör sig om de olika AF system som spegellösa och dSLR har.
Mina Fuji-kameror kan hantera det mesta fast inte allt. Det är också skälet till att jag numera också kör Canon FF.
Här en bild som Fuji inte riktigt klarar. ISO 6300 1/2500, bl. 1,4.
 

Bilagor

smislo

Aktiv medlem
Precis så tänker jag Mats, fast jag fortfarande försöker inbilla mig att man ska kunna klara det mesta med ett hus :) fast i verkligheten är inte så...fortfarande tänker fram och tillbaka...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Precis så tänker jag Mats, fast jag fortfarande försöker inbilla mig att man ska kunna klara det mesta med ett hus :) fast i verkligheten är inte så...fortfarande tänker fram och tillbaka...
Min personliga orsak att gå tillbaka till Canon FF var att jag tyckte jag fick så dåligt betalt för för den utrustning jag hade.
Det kändes bara fel att rea bort bra prylar för få lite pengar. Grejerna kostade en gång i tiden mycket mer och gav bra bilder.
Så jag gjorde tvärtom och köpte ett bra hus till de objektiv jag redan hade.
Dessutom skaffade jag mig en ersättare till 85/1,2 i form av 85/1,4 IS.
Med mycket fotande av barnbarn är den suverän.
Det finns numera också en del skäl att köra 2 system. Mina gamla blixtar var altid enbart för det märke jag hade.
Numera kör jag Godox en trigger på Canon och en på Fuji. Båda fungerar med TTL på med samma uppsättning. Dessa är också mycket bättre och starkare än några märkesblixtar.
 

lonian

Aktiv medlem
Har kollat på roadmappen nu för objektiv för Z kameran och det blir år 2020 som de har det som jag vill ha.
Så det blir att vänta och förhoppningsvis hinner det trilla in en bättre kamera då också eller pressa ner nuvarande priser. Fram tills dess får jag lägga undan pengar på ett kamera sparkonto.
 

smislo

Aktiv medlem
Har kollat på roadmappen nu för objektiv för Z kameran och det blir år 2020 som de har det som jag vill ha.
Så det blir att vänta och förhoppningsvis hinner det trilla in en bättre kamera då också eller pressa ner nuvarande priser. Fram tills dess får jag lägga undan pengar på ett kamera sparkonto.
Inte så dum idé heller, jag ville se 24-105/4 och 70-200/2.8 (finns på roadmappen).
 
ANNONS