Annons

Erfarenheter att fotografera från fartygsdäck med stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars B S

Ny medlem
Vi skall åka en 12 dagars tur med hurtigruten i sommar längst Norska kusten (Bergen Kirkenäs-Bergen).
Jag vill gärna fotografera natur/landskapsbilder med stativ och lite längre slutartider från däck i olika ljusförhållanden (midnattssol) men är osäker på vad fartygets rörelse och vibrationer innebär.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?
”Handgripliga” råd och tips.
Skall vi tex koppla bort bildstabiliseringen eller ej. stativet (båten) är ju inte helt vibrationsfri. Båten är ju dessutom rörlig i förhållande till motivet,

Vi har en Fujifilm X-E2 (uppgraderad till s) med bl.a. objektiv 50-140/F2,8 R LM OIS WR (+konverter 1,4).
Dessutom en Nikon D300S med ett tele AF VR 80-400mm Nikkor f4,5-5,6D.
(Vi har dessutom fasta vidvinkel och normalobjektiv).
Vi fotograferar i RAW och bildbehandlar i LR.

Lars S
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har fotograferat väldigt mycket från fartyg, och även från Hurtigrutens fartyg. Jag har aldrig använt stativ. De olika rörelserna (framfart och vibrationer) gör att det nästintill aldrig blir aktuell med stativ.
Satsa på IS och håll kameran stabilt, ta många exponeringar. Sommartid lär detta inte vara något problem, svårare vintertid.
https://www.flickr.com/photos/rotonen/albums/72157633343110761
 

Kustbo

Aktiv medlem
Har åkt den rutten med kameran och inget stativ användes då det som ovan säger är flera parametrar som göt det oanvändbart på ett fartyg under färd.
Så satsa på att använda bildstabilisering och försök hålla slutartiderna korta samt träna på att använda kroppen som vibrationsdämpare så kommer Du att klara Dig bra med handhållet.
 

Lars B S

Ny medlem
Bo och Tommi

Det var ungefär det jag trodde men jag har ingen egen erfarenhet att luta mig mot. Tack för att ni besparar oss från att släpa med stativ i onödan.
 

nivas

Aktiv medlem
Hoppas att ni får en trevlig resa.
Just Hurtigruten är rätt faschinerande då det nästan aldrig är samma ljus/väderförhållanden där uppe. Sommartid så kommer du inte att orka att ta tillvara på alla fototillfällen som erbjuds. :)
 

FranzEA

Aktiv medlem
Jag har aldrig åkt med Hurtigruten.

Jag har fotat från båt varje dag (måndag till söndag) 30 april till 22 oktober i år och jag tog runt 39000 bilder då. I år var extremt, men jag har även tidigare fotat från fartyg i många år.

De enda gångerna jag använde stativ var för nattbilder från fartygen och interiörer ombord då fartygen låg stilla (eller framfördes lugnt och fint)

Om du inte har ett särskilt intresse för interiörfoto skulle jag hålla med Tommi och Bo och säga att du gott kan lämna stativet hemma.

Trevlig resa!
 

Agonotheta

Aktiv medlem
Det kan finnas anledning att ta med stativ.
En del stopp har man tid att gå av och ta lite bilder.
Vi åkte vintertid och jag tyckte att jag saknade stativ, men hade jag haft det med mig så kanske jag tyckt det var jobbigt att släpa på.

Om du ska åka med den äldsta båten i flottan, minns inte vad den heter just nu men då kan du räkna med att känna dig som last.
Kan lika gärna hänga en fraktsedel på bröstet.

Bedrövlig service och personal.
Men strunt i det.

Ta med ett litet stativ om inget annat.
Typ ett sånt som bara är några cm stort, men så du ändå kan ställa det stabilt på kajen eller något och få en bra bild med lång slutartid.



Edit: *facepalm* ser nu på bilden jag laddade upp att båten heter Lofoten.
 

Bilagor

nivas

Aktiv medlem
Om du ska åka med den äldsta båten i flottan, minns inte vad den heter just nu men då kan du räkna med att känna dig som last.
Kan lika gärna hänga en fraktsedel på bröstet.

Bedrövlig service och personal.
Men strunt i det.

Edit: *facepalm* ser nu på bilden jag laddade upp att båten heter Lofoten.
För oss som är fartygsnördar så är Lofoten en riktig pärla, men erbjuder definitivt inte samma sorts komfort som fartygen från 90- och 00-talen. Hon går ofta fullbokad just pga att folk uppskattar retrokänslan ombord. Känner några som har jobbat ombord, men det kanske inte var dom som du träffade på?

Fler exempel här, allt utan stativ.
https://www.youtube.com/watch?v=-BMGK8zzAq4
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ta med ett resestativ ifall att. Sen på båten så går det ju att ta flera snabba exponeringar som du lägger ihop till en fusk-långexponeringsbild i ex PS.

/stefan
 

Agonotheta

Aktiv medlem
För oss som är fartygsnördar så är Lofoten en riktig pärla, men erbjuder definitivt inte samma sorts komfort som fartygen från 90- och 00-talen. Hon går ofta fullbokad just pga att folk uppskattar retrokänslan ombord. Känner några som har jobbat ombord, men det kanske inte var dom som du träffade på?

Fler exempel här, allt utan stativ.
https://www.youtube.com/watch?v=-BMGK8zzAq4
Vet inte vem det var som jobbade där men det var verkligen ingen höjdare.
En i personalen var bra, en svensk kille som tog emot folk i hamnarna.

Men kök, servering, bespisning var bedrövligt.

På matsedeln (meny) stod det till exempel "köttbit med sås".
Då frågar man vad är det?
"En köttbit med sås till" får man som svar.
Okej, ingen potatis eller grönsaker?
"Vet inte, det får kocken bestämma".
Jaha.... Men vad är dagens soppa?
"Den soppan som kocken gör idag".


Visst jag är inte mycket för serveringspersonal som beskriver maten med "fantastisk sås", "bädd av grönsaker" och allt sånt där men man behöver kanske inte dra det riktigt så långt som de gjorde det.

Inte ens på nyårsafton vid lunchtid visste personalen vad det skulle serveras för mat på kvällen.
Och jag kan sätta min vänsterarm på att de höll på med den redan då där hon gick fram och tillbaka, in och ut hela dagen.

Men båten i sig är mysig.
Men efter några dagar är man helt öm i pannan av alla låga tak man slår huvudet i.


Tror faktiskt vi tittade på din film några gånger innan vi åkte.
Det var bra att se lite vad som skulle hända.
Spolade lite snabbt i den här på telefonen och jag vill tro att det var din film vi såg just för att det var från Lofoten.
 

Lars B S

Ny medlem
Det blir nog stativ ändå!

Astroscapist
Bra argument.
Jag har ett till : Erfarenheten säger att om inte stativet är med så behöver man det :)

Vi är två som fotar så kompromissen blir ett stativ att dela på/kivas om..

Övriga:
Jag åker inte med MS Lofoten utan med MS Nordkapp. Jag oroar mig inte det minsta för servicen.
 

nivas

Aktiv medlem
Var du den enda passageraren? :)
Nejdå, men det blir inte så bra att dokumentera interiören på ett litet fartyg med en massa folk i vägen. Så mycket är filmat/fotat under lite udda tider. Det lite halvdåliga vädret gör även att det blir ganska tomt på däck, men jag tycker att det är stor del av upplevelsen att hänga utomhus och plåta trots regn/snö/rusk.
 

nivas

Aktiv medlem
Astroscapist
Bra argument.
Jag har ett till : Erfarenheten säger att om inte stativet är med så behöver man det :)

Vi är två som fotar så kompromissen blir ett stativ att dela på/kivas om..

Övriga:
Jag åker inte med MS Lofoten utan med MS Nordkapp. Jag oroar mig inte det minsta för servicen.
Sommartid kan ni även räkna med att det kommer att vara rätt trångt ute på däck vid dom populäraste/finaste passagerna, var ute i god tid om ni vill stå på ett särskilt ställe. Normalt ropar kryssningsvärdarna ut intressanta platser cirka 5-10 minuter innan passage. Ibland kan det vara värt att fundera vilka tider man vill äta frukost/lunch/middag om det är något särskilt man vill plåta.

Specifikt på M/S Nordkapp är det däck 5 som är mest allround för foto. Det kan dock tidvis vara mycket folk i fören, medan aktern är kanske lite mer lättjobbad. Ett tips är att man kan gena genom trapphusen om man snabbt vill byta sida från styrbord till babord och tvärtom, slipper du gå runt hela båten.
Även om det är lugnare förhållanden sommartid så kan man alltid räkna med att vädret kan ändra sig väldigt fort, så fototillfällen kan både uppstå och försvinna fortare än vad man tror.
Fartyget är relativt vibrationsfritt, till skillnad från t.ex. M/S Lofoten.
Som alltid är det en stor fördel om man får en hytt som ligger nära en dörr till däck, så slipper man stressa med en massa prylar när något intressant dyker upp.

I och med att ni åker 12-dagars så kommer ni att passera alla ställen två gånger. För det mesta så funkar det så att det som ni passerar dagtid på resan åt ena hållet kommer ni att passera nattetid på väg tillbaka. Vädret vara väldigt olika, så det är inte säkert att man känner igen sig på returresan...

Du nämner några olika objektiv i första inlägget. Du vill ha med dig åtminstone en vidvinkel.
Ljusstyrkorna borde inte vara ett problem sommartid.
 

Lars B S

Ny medlem
Mera frågorBra med initierat bollplank

Sommartid kan ni även räkna med att det kommer att vara rätt trångt ute på däck vid dom populäraste/finaste passagerna, var ute i god tid om ni vill stå på ett särskilt ställe. Normalt ropar kryssningsvärdarna ut intressanta platser cirka 5-10 minuter innan passage. Ibland kan det vara värt att fundera vilka tider man vill äta frukost/lunch/middag om det är något särskilt man vill plåta.

Specifikt på M/S Nordkapp är det däck 5 som är mest allround för foto. Det kan dock tidvis vara mycket folk i fören, medan aktern är kanske lite mer lättjobbad. Ett tips är att man kan gena genom trapphusen om man snabbt vill byta sida från styrbord till babord och tvärtom, slipper du gå runt hela båten.
Även om det är lugnare förhållanden sommartid så kan man alltid räkna med att vädret kan ändra sig väldigt fort, så fototillfällen kan både uppstå och försvinna fortare än vad man tror.
Fartyget är relativt vibrationsfritt, till skillnad från t.ex. M/S Lofoten.
Som alltid är det en stor fördel om man får en hytt som ligger nära en dörr till däck, så slipper man stressa med en massa prylar när något intressant dyker upp.

I och med att ni åker 12-dagars så kommer ni att passera alla ställen två gånger. För det mesta så funkar det så att det som ni passerar dagtid på resan åt ena hållet kommer ni att passera nattetid på väg tillbaka. Vädret vara väldigt olika, så det är inte säkert att man känner igen sig på returresan...

Du nämner några olika objektiv i första inlägget. Du vill ha med dig åtminstone en vidvinkel.
Ljusstyrkorna borde inte vara ett problem sommartid.


Hej igen.
Vi är bokade nära fören på däck 5. Valt av bl.a. de skäl du anger, bra utekontakt. Räknade med "trängsel" på däck vid intressanta platser.
Välja måltidstider är ett bra tips vid de fotomål vi inte vill missa pga trängsel. God planering är grunden för en bra bild :)
Tror du det är möjligt att få tillgång till däckutrymme ovanför däck 7 om man ber snällt? Jag ser på bilderna att man stå där och ta god tid på sig utan att vara vägen för någon annan.

Och jodå, vidvinkel kommer med. Till fujikameran ett fast 23mm/f1,4 och en zoom 18-55mm. Till Nikonkameran lånar vi en fast vidvinkel av Mattias, sonen. Får se vad det blir.
Lars Söderberg
 

Kustbo

Aktiv medlem
Hej igen.
Vi är bokade nära fören på däck 5. Valt av bl.a. de skäl du anger, bra utekontakt. Räknade med "trängsel" på däck vid intressanta platser.
Välja måltidstider är ett bra tips vid de fotomål vi inte vill missa pga trängsel. God planering är grunden för en bra bild :)
Tror du det är möjligt att få tillgång till däckutrymme ovanför däck 7 om man ber snällt? Jag ser på bilderna att man stå där och ta god tid på sig utan att vara vägen för någon annan.

Och jodå, vidvinkel kommer med. Till fujikameran ett fast 23mm/f1,4 och en zoom 18-55mm. Till Nikonkameran lånar vi en fast vidvinkel av Mattias, sonen. Får se vad det blir.
Lars Söderberg
Man kan alltid fråga om speciellt lov att vistas på annars ej tillgängliga platser genom att framföra en trevligt formulerad fråga med goda argument till Kaptenen lämpligen via någon av Styrmännen som kollar med "Kaparen" om det är OK.
Om så är det bra blir det nej är det ingen ide att fråga mera då Kaptens ord är lag på ett fartyg!
Jag gjorde så när jag åkte hela rutten och fick tillträde till hela fartyget inkl bryggan förutom vid till- lossläggning men då var det lågsäsong och bara några få passagerare på sommaren är det nog att hoppas på för mycket men fråga kan man alltid.

God tur
 

eskil23

Aktiv medlem
Som redan har påpekats så gör fartygets rörelse det svårt att dra fördel av ett stativ. Jag brukar ibland använda monopod eftersom jag tycker att det gör det lättare att panorera smidigt vilket gör att man kan komma undan med lite längre slutartid ifall man inte är så noga med kantskärpan (det kan se ganska effektfullt ut om man lyckas få t.ex. en fyr hyfsat skarp i mitten och rörelseoskärpa i kanterna).
För att slippa vibrationerna brukar jag ställa monopoden på ovansidan av foten i ställt för direkt på däck.
 
ANNONS