Annons

Time Lapse

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det går helt enkelt inte (så länge man filmar med FB-appen alltså). Däremot går det bra att livesända på FB från min drönare eller gopro i liggande format.
OK, jag kanske förstår, men vad händer om man vrider telefonen 90 grader när man filmar?
 

PMD

Aktiv medlem
Om någon undrar över något en i forumtråd (som i inlägg #18 i den här tråden) så tycker jag att det vore oartigt att inte svara i tråden. (Jag borde dock ha svarat mer detaljerat i inlägg #19; t.ex. med "det är samma sak, men med felaktig terminologi", eller något i den stilen). Om frågan är av allmänt intresse så förtjänar den ett svar som alla kan se. Bedömingen av vad som är av allmänt intresse är förstås inte densamma hos alla som deltar i tråden, men det är något man får acceptera. Alla är vi olika (förutom en person :).

Forumtrådar är f.ö. inte till för att fajtas med personer som man av någon anledning har ett horn i sidan till. Man behöver inte invända för invändandets skull och missförstå avsiktligt bara för att man kan.
 

cnohall

Medlem
Är trist att folk håller på använda tråden till personliga tvister. Var knappast målet med tråden...

Hoppas att ni kan hålla det mellan er själva alternativt använda andra metoder att reda ut det. Skulle ge en mer vuxen ton i tråden och på forumet.

För att påminna så är målet med tråden att be mer kunniga och erfarna än jag om rådgivning.

Här är senaste klippet. Taget från hustaket där jag är för närvarande. Var högst blåsigt, så var tvungen att använda en plastbunke som skydd. Även brädspel för att hålla ovannämnda plastbunke på plats (spelen syns lite kvickt tyvärr). Med ovannämnda brister redan nämnda, vad kan jag förbättra?

Moln över Qingdao

Är tacksam för all konstruktiv kritik. Nämn det som sticker i ögonen, så att jag kan korrigera för framtida klipp!
 

iSolen.se

Guest
Är trist att folk håller på använda tråden till personliga tvister. Var knappast målet med tråden...

Hoppas att ni kan hålla det mellan er själva alternativt använda andra metoder att reda ut det. Skulle ge en mer vuxen ton i tråden och på forumet.
När sånt här händer brukar jag föreslå och skicka sitemail (även denna gången) men det förutsätter ju att den andra personen vill prata färdigt där istället för att fortsätta i tråden. Intresset att synas är tydligen större än själva diskussionen.

Vi har blivit varnade. Admin får gärna rensa upp.

För att påminna så är målet med tråden att be mer kunniga och erfarna än jag om rådgivning.

Här är senaste klippet. Taget från hustaket där jag är för närvarande. Var högst blåsigt, så var tvungen att använda en plastbunke som skydd. Även brädspel för att hålla ovannämnda plastbunke på plats (spelen syns lite kvickt tyvärr). Med ovannämnda brister redan nämnda, vad kan jag förbättra?

Moln över Qingdao

Är tacksam för all konstruktiv kritik. Nämn det som sticker i ögonen, så att jag kan korrigera för framtida klipp!
Tankar om klippet, det hackar, är det kameran som rört på sig pga vinden?

Det ser lite disigt ut, är grejerna rena? Motljusskydd? Har du fotat genom glas?

Du kan göra det mycket bättre genom flytt av svartpunkt, hoppas du körde raw, jpeg tål inte det så bra.
 

cnohall

Medlem
Tankar om klippet, det hackar, är det kameran som rört på sig pga vinden?
Det ser lite disigt ut, är grejerna rena? Motljusskydd? Har du fotat genom glas?
Du kan göra det mycket bättre genom flytt av svartpunkt, hoppas du körde raw, jpeg tål inte det så bra.
Tack för konstruktiva tankar!

Tror hacket kommer dels pga vinden. Disen kommer inte ens från glas, utan plast. Behöver hitta något sätt att hålla grejerna stilla på även om det blåser. Uppskattar tips om det.

Skulle gärna bli belyst om vad motljusskydd och svart punkt är. Det är taget med en 3 år gammal budget telefon. Mina kunskaper är begränsade.

Men intresset är starkt och både kunskap och material går ju att råda bot på med lite tid och tips!
 

iSolen.se

Guest
Tack för konstruktiva tankar!

Tror hacket kommer dels pga vinden. Disen kommer inte ens från glas, utan plast. Behöver hitta något sätt att hålla grejerna stilla på även om det blåser. Uppskattar tips om det.

Skulle gärna bli belyst om vad motljusskydd och svart punkt är. Det är taget med en 3 år gammal budget telefon. Mina kunskaper är begränsade.

Men intresset är starkt och både kunskap och material går ju att råda bot på med lite tid och tips!
Svartpunkten hittar du tex i reglaget för kurva i PS eller LR, du bestämmer helt enkelt hur mycket grått som ska bli svart, man "drar bara in vänstra pilen tills det ser bra ut" och är alltså mycket enkelt.

Alla objektiv, speciellt de i telefon ger bättre kontrast om de är rena och när solen och annat ljus inte kommer åt frontlinsen från sidan så därför brukar man använda motljusskydd på objektiv. Vad jag vet finns det inte för mobiltelefoner men du kan du skugga för att åtminstone undvika direktsol om du befinner dig i solen.

/isolen

(den avslutningen har jag väntat på i 12 år)
 

cnohall

Medlem
Svartpunkten hittar du tex i reglaget för kurva i PS eller LR, du bestämmer helt enkelt hur mycket grått som ska bli svart, man "drar bara in vänstra pilen tills det ser bra ut" och är alltså mycket enkelt.

Alla objektiv, speciellt de i telefon ger bättre kontrast om de är rena och när solen och annat ljus inte kommer åt frontlinsen från sidan så därför brukar man använda motljusskydd på objektiv. Vad jag vet finns det inte för mobiltelefoner men du kan du skugga för att åtminstone undvika direktsol om du befinner dig i solen.

/isolen

(den avslutningen har jag väntat på i 12 år)

Tack för alla tips och tålamodet med att förklara det. Betyder mycket!

Finns en trevlig strand i närheten av där jag befinner mig, men vill hitta en bra tid då det både finns mycket folk men inte är för soligt.

Gav filmning ifrån ett tåg/tunnelbana ett försök. Inbillar mig att jag lyckades få det rätt stabilt den här gången åtminstone.

3 stationer på under 45 sek
 
ANNONS