Annons

Ilford XP2 (svartvit)

Produkter
(logga in för att koppla)

kaatman

Aktiv medlem
Vad är det för fel på vanlig Tri-X eller T-Max ? Väljer man en 100 så har de ett fint och snällt korn för portätt.
 

avslut11

Aktiv medlem
Inget fel med T-max och Tri-X

Inget fel med Tri-X eller T-max, bara det att jag tänkte prova Ilford. De svartvita bilderna jag har i mitt album har jag använt T-max 100 och är helnöjd med resultatet. Jag har nu gjort av med 2 rullar av Ilford (ej framkallat ännu). Ville bara veta om någon hade bra erfarenhet av Ilford.

Tack för svaret iaf :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Med tanke på att ni jämförde med Tri-X och T-Max så vill jag bara klargöra att XP2 är en c-41 film. Dvs den ska framkallas i färgbad. Jag har inte använt den särskilt mycket utan bara, precis som du vill, provat. Min första reaktion var att den var lite mörk. Den hade svårt att separera olika mörka ytor från varandra. Det känns som det var lite få nyanser i gråskalan, i synnerhet på mitten av skalan. Men det kan ju ha berott på andra omständigheter än filmen.

Det finns en film som heter T-Max 400CN som också är en C-41 film som kan vara värd att prova och jämföra med. Den blir lite ljusare än Illfords film. Vidare tycker jag att om Illfords film saknade nyanser i mitten av gråskalan så är den har kanske tvärtom. Dvs det är gott om nyanser i mitten men inte på kanterna. Det finns liksom inget helt vitt eller helt svart.

Det bästa är nog att pröva några rullar av varje. Det behöver ju inte bli så dyrt.

Mvh
Maverick
 

Miramax

Aktiv medlem
T400CN är bra i solsken, då den har mjuk återgivning. XP2 är bra i mulet då den har har lite kontrastrikare återgivning. De blir bäst exponerade efter 250 ISO. Man kan gärna låta framkalla lite längre tid för att få upp kontrasten på T400CN (säg att du vill ha pressat +1/2 steg). Filmerna har samma fina korn som vnalig 100 Iso svartvitfilm, men kornet är inte lika skarpt.
AO
 

avslut11

Aktiv medlem
Eftersom jag inte framkallar mina bilder själv, lämnar in för framkallning, kan jag då lägga fram önskemål om att jag vill ha pressat +1/2 steg ? De bilder jag har tagit nu med XP2 (400) är taget inomhus, har tagit porträttbilder och använt en ganska mörk bakgrund. Jag är en nybörjare med sv/v film och är himla tacksam för alla tips :)

Detta med att pressa och så vet jag ingenting om, man vet ju inte vilka möjligheter man har när man lämnar in för framkallning till butik.

Tack för svar, AO!

/Malin
 
ANNONS