Annons

Dålig svärta på min Epson Pro 4000

Produkter
(logga in för att koppla)

Jani_W

Aktiv medlem
Hej. Jag har köpt en begagnad Epson Pro 4000.
När jag nu jämför mina provutskrifter mot min gamla Epson 1290 så blir det inte lika djup svärta på 4000 skrivaren.
Jag använder samma papper, Epson Archival Matte.
För min 1290 så använde jag en profil som jag köpt från www.profiler.nu. Trots att detta papper inte enligt Stefan Ohlsson är gjort för denna skrivare så var jag riktigt nöjd med utskrifterna.
Nu har jag alltså bytt skrivare och har gjort exakt samma utskrifter med denna. Jag har användt Epsons egna profil och har testat med olika rendering intents.

Är det så att bläcket för 4000 inte kan producera samma svärta som det för 1290?

Kan en skräddarsydd profil fixa detta?

Kan bläcket vara för gammalt, det står 12:2007 på Matte Black patronen.

Är pappret ännu mer olämpligt för 4000 än för 1290?

Mvh. Jani
 

stefohl

Aktiv medlem
Är det så att bläcket för 4000 inte kan producera samma svärta som det för 1290?

Kan en skräddarsydd profil fixa detta?

Kan bläcket vara för gammalt, det står 12:2007 på Matte Black patronen.

Är pappret ännu mer olämpligt för 4000 än för 1290?

Mvh. Jani
Som Lars är inne på är det skillnad i svärta mellan pigment- och dyebläck. Men vill du ha bilder med djup svärta är det bättre att använda blankare papper tillsammans med Photo Black.

Det är sällan som problemet med svärtan ligger i profilen, så jag tror inte du skulle få ett bättre resultat med en skräddarsydd profil. Och att bläck blir gammalt har jag inte märkt.

Stefan
 

Jani_W

Aktiv medlem
Som Lars är inne på är det skillnad i svärta mellan pigment- och dyebläck. Men vill du ha bilder med djup svärta är det bättre att använda blankare papper tillsammans med Photo Black.

Stefan
Tack för era svar Lars och Stefan.
Att det skulle vara skillnad mellan Dye och Pigment bläck har jag förstått men att skillnaden var så stor ville jag väl inte tro.
Men ni har övertygat mig.

Det känns iallafall efter att läst era svar att jag skall släppa Archival Matte pappret och gå vidare med mer modernare papper. Jag har sett Ilforg Gallery Gold FB Silk utskrivet på 3800:an och är mäkta imponerad!!! Kan det bli ett bra val även för 4000 eller kommer jag bli besviken om jag jämför mot 3800:an?

Har ni något favoritpapper för Landskap.
Har ni något förslag på Matt papper som blir otroligt bra med Pigment bläck?

// Jani
 

alfin

Aktiv medlem
Mitt favoritpapper är fortfarande Harman Gloss FB Al, det påminner om Ilford Gallery Gold Silk. Om det blir lika bra med Ultrachromebläck som med Ultrachrome K3 bläck vet jag inte, det vet nog Stefan.

Annars är jag svag för Innova's papper White Gloss och Ultra Smooth Gloss tror jag de heter. Matta papper har jag helt slutat med sedan några år. Jag tycker inte de kan mäta sig med nyare blanka papper vad gäller valöråtergivning och svärta. Men återigen, det skiljer mellan bläcken, så ta inget för givet.
 

Jani_W

Aktiv medlem
Mitt favoritpapper är fortfarande Harman Gloss FB Al, det påminner om Ilford Gallery Gold Silk. Om det blir lika bra med Ultrachromebläck som med Ultrachrome K3 bläck vet jag inte, det vet nog Stefan.

Annars är jag svag för Innova's papper White Gloss och Ultra Smooth Gloss tror jag de heter.
Hej Lars och tack för ditt svar.
Har läst och hört mycket om Harman Gloss FB på exempelvis Luminous Landscape och Digital Outback photo, skall försöka få tag på några prov ark. Om någon har erfarenhet av skillnaden mellan Ultrachrome och Ultrachrome K3 bläck så är jag förståss väldigt intresserad att höra era åsikter.

Jag har ett testpack med Inova papper där White Gloss finns med skall med största nyfikenhet testa detta!

Tack än en gång för din hjälp, det har värkligen varit till stor hjälp!

// Jani
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Lars och tack för ditt svar.
Har läst och hört mycket om Harman Gloss FB på exempelvis Luminous Landscape och Digital Outback photo, skall försöka få tag på några prov ark. Om någon har erfarenhet av skillnaden mellan Ultrachrome och Ultrachrome K3 bläck så är jag förståss väldigt intresserad att höra era åsikter.

Jag har ett testpack med Inova papper där White Gloss finns med skall med största nyfikenhet testa detta!

Tack än en gång för din hjälp, det har värkligen varit till stor hjälp!

// Jani
Det finns en skillnad i hur Ultrachrome och Ultrachrome K3 fungerar till dessa papper. Det syns framförallt i glansskillnaden i högdagrare och bronsering i skuggorna. Men jag tycker du ska testa och se vad du tycker om dessa papper.

Stefan
 

Jani_W

Aktiv medlem
Det finns en skillnad i hur Ultrachrome och Ultrachrome K3 fungerar till dessa papper. Det syns framförallt i glansskillnaden i högdagrare och bronsering i skuggorna. Men jag tycker du ska testa och se vad du tycker om dessa papper.

Stefan
Okej.
Då har jag min strategi klar. Jag testar Ilford, Inova och Harman pappren som ni nämner och om jag blir nöjd med resultatet så låter jag profiliera det som jag tycker bäst om, och blir jag inte nöjd med någon av dessa så får jag nog börja drömma om en 3800...

Då jag är otroligt nöjd med den profil jag tidigare köpte av ditt företag för min 1290 så lär jag höra av mig...

Åter igen ett jätte tack för hjälpen!

// Jani
 

stefohl

Aktiv medlem
Då jag är otroligt nöjd med den profil jag tidigare köpte av ditt företag för min 1290 så lär jag höra av mig...
Kul att höra att den fungerar bra. Att få till en bra profil, eller snarare att undvika att göra dåliga profiler, det tar ett tag att lära sig :)

Stefan
 

Teed

Aktiv medlem
Okej.
Då har jag min strategi klar. Jag testar Ilford, Inova och Harman pappren som ni nämner och om jag blir nöjd med resultatet så låter jag profiliera det som jag tycker bäst om, och blir jag inte nöjd med någon av dessa så får jag nog börja drömma om en 3800...

Då jag är otroligt nöjd med den profil jag tidigare köpte av ditt företag för min 1290 så lär jag höra av mig...

Åter igen ett jätte tack för hjälpen!

// Jani
Är lite nyfiken på om du fick till det med svärtan? Sitter och funderar på en begagnad Epson stylus pro 4000. Visste vore trevligare med en 4880 men den har jag inte råd med. Sedan undrar jag lite hur den är i jämförelse med nyare skrivare typ 3800/3880.
 

Jani_W

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på om du fick till det med svärtan? Sitter och funderar på en begagnad Epson stylus pro 4000. Visste vore trevligare med en 4880 men den har jag inte råd med. Sedan undrar jag lite hur den är i jämförelse med nyare skrivare typ 3800/3880.
Hej, ursäkta att jag inte svarat tidigare men det är nu först jag fått tummen ur och testat.
Jag får en otroligt fin svärta med Ilford Gallery Gold Silk. Jag fick inte det resultat jag önskade mig när jag körde med Ilfords profil för denna kombination av skrivare-bläck-papper. Det svarta blev iofs bäcksvart men det blev inga detaljer i lågdagrarna.

När jag däremot testade med Epsons profil för deras Epson Semi-Gloss Premium papper så får jag en rik svärta med detaljer i. Så nu vet jag att jag kan producera det jag är ute efter men att jag behöver en profil för att nå hela vägen. Jag kommer beställa en profil från www.profiler.nu.
 
ANNONS