Annons

HDR-plugin likt Enfuse som sparar GPS-info?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne B

Aktiv medlem
Har i många år använt LR Enfuse för HDR-bilder, men det sparar inte GPS-infon i Exif. Vilket är konstigt då det står att den ska kopiera all Exif-info och GPS syns i ursprungsbilderna.

Så söker något annat program eller plugin som gör det. Finns det något vettigt därute?
Är rätt trött på att behöva kopiera infon, från ursprungsbilderna till de enfusade.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Där hängde GPS-infon med, men verkar vara lite drygt på andra områden.

Knappt inga möjligheter till inställningar och det verkar bara gå att göra en HDR-bild i taget, ingen batch-lösning.
Det går ju att använda alla reglagen som vanligt i LR.
Men du menar nog kanske inte HDR utan du menar nog Tonmapping som jag förr påpekat är felaktigt förknippat med HDR? Såna reglage får du leta nån annanstans. Förr körde jag photomatix och ibland körde jag Nik HDR.

/Stefan
 

Danne B

Aktiv medlem
Det går ju att använda alla reglagen som vanligt i LR.
Men du menar nog kanske inte HDR utan du menar nog Tonmapping som jag förr påpekat är felaktigt förknippat med HDR? Såna reglage får du leta nån annanstans. Förr körde jag photomatix och ibland körde jag Nik HDR.

/Stefan
Nja, i Enfuse finns en hel del inställningar man kan göra.

Automatically allign images befor blending them or not.
Optimize field of view
Fusion options: Tell Enfuse how important exposure, saturation or contrast of individual pixels is when calculating the blend.
Batch mode
Output files: Choose folder or reimport to LR, name, format and colour space.
Copy metadata or not.
Etc..

För att jag ska få ett bra och snabbt arbetsflöde, behöver jag batch-läge och att GPS-infon följer med. Sen är det rätt bra om jag själv kan välja var HDR-filerna sparas.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
ok,
Du menar du redan vid sammanslagning väljer en typ av redigering.
LR gör egentligen bara tre saker, alignar, tar bort ghosts och ökar DR. Sen får du göra resten själv.

/Stefan
 
ANNONS